خط نستعلیق هنر شناسنامه‌ای ماست و تنها ذهن و دست ساخته بشر است که در طول اعصار ساختار زیبایی‌شناسی‌اش برحسب نسبت‌های طلایی است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری انجمن خوشنویسان صبح امروز با حضور جواد بختیاری رئیس عالی انجمن خوشنویسان،‌ آرش براتی مدیر اجرایی، محمد حسین ساکت نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یدالله کابلی و علی اشرف صندوق‌آبادی اعضای شورای عالی انجمن برگزار شد.

در این نشست جواد بختیاری با اشاره به مشکلاتی که در این چند سال اخیر برای انجمن وجود داشت، عنوان کرد: مسائل ایجاد شده در این زمینه درسی بزرگ برای ما داشته است و آن این است که اگر ما سعه صدر داشته باشیم و آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم و سلیقه‌های مختلف را نیز تحمل کنیم، آینده‌ خوبی برای ما ایجاد می‌شود وگرنه در مسیر خوبی قرار نمی‌گیریم.

رئیس انجمن خوشنویسان افزود: این انجمن بعد از 20 سال موفق شد تا ثبت بشود. حدود 70 سال است که اعضای این انجمن در گسترش هنر خوشنویسی فعالیت کردند و این انجمن دارای نیروهای تحصیل کرده بسیار قوی است که وجود آن‌ها مایه افتخار ماست و با توجه به شرایطی که برقرار شده است؛ امیدواریم بتوانیم تا سه سال آینده انجمن قوی در کشور و حتی در خاورمیانه را تشکیل دهیم.

وی در خصوص برنامه‌های آتی انجمن اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها تامین ساختار تشکیلاتی انجمن است که در حال حاضر در چند کمیته از جمله مالی، پژوهشی، کارشناسی، بانوان، ملل و ... در حال عضوگیری است. برنامه دیگر این انجمن برگزاری همایش بزرگ «صلح در آینه هنر و ادبیات» با مشارکت کمیسیون یونسکو، تالار وحدت، بنیاد رودکی، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران انجام می‌شود و ما امیدواریم این همایش در عرصه بین‌المللی نیز گسترش پیدا کند. پیش‌بینی جوایز ارزشمند برای خوشنویسان یکی دیگر از اهدافی است که دنبال می‌کنیم؛ چرا که در منطقه چنین جایزه‌ای وجود دارد. ولی این حق جامعه ایرانی است که خودش چنین برنامه‌ای را برگزار کند و ما در بهار آینده شاهد این همایش خواهیم بود.

بختیاری همچنین از تشکیل جلساتی در راستای گسترش خوشنویسی گفت: قرار است سه بار در ماه در موزه «امام علی (ع)» جلساتی برگزار شود و در آن راجع به این هنر گفتگو شود و این تبلیغ دیالوگ، گفتگو و تبادل اخبار و اندیشه‌هاست و از آنجایی که نمره ما قدری در این زمینه پایین است تلاش می‌کنیم تا در حوزه نظری نیز خوشنویسی را تقویت کنیم.

بختیاری اظهار داشت: خط نستعلیق هنر شناسنامه‌ای ماست و تنها ذهن و دست ساخته بشر است که در طول اعصار ساختار زیبایی‌شناسی‌اش برحسب نسبت‌های طلایی است. ما در تلاشیم که این خط را ثبت جهانی کنیم و انجمن پیگیر این موضوع است که این خط را به عنوان هنر ناب به جهانیان بشناسیم.

در ادامه این نشست محمد حسین ساکت گفت: انجمن خوشنویسان ایران از دیرینه‌ترین و سازمانی‌ترین انجمن‌های هنری و علمی ایران است که با همراهی استادان سرشناس خوشنویسی از گذشته تا اکنون پرونده بسیار بالنده و شکوهمندی را در پیشینه خود دارد؛ اما مدتی بود که به علت دوگانگی موضوع دچار رکود و آهستگی شد. این شکاف و بی‌بهرگی چند سالی به درازا کشید اما بعد از یک بررسی و تلاش کار بسیار بزرگ و برخاسته از شهامت و دلسوزی به وسیله وزارت فرهنگ و ارشاد انجام گرفت و به این بی‌سروسامانی‌ها پایان داد. 

وی افزود: در راستای این تلاش‌ها بود که در آذر سال پیش بنده به عنوان نماینده وزیر فرهنگ وارد این انجمن شدم تا به این کشمکش‌ها پایان داده شود و بعد از نشست‌های فراوان و بررسی‌های گوناگون با کمک برگزیدگان این رشته سرانجام کامیاب شدیم تا انجمن خوشنویسان را در شکل جدیدی بعد از برگزاری یک مجمع عمومی، در مرداد 94 به ثبت رسمی برسانیم و در تاریخ 28 آبان 94 این اتفاق رسماً در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. بدین سان اکنون تنها انجمن رسمی و قانونی که از نگاه حقوقی و سازمانی شناخته شده است، همین انجمن خوشنویسان ایران است.

نماینده وزارت ارشاد در خصوص یکی از برنامه‌های این انجمن اظهار داشت: برای نخستین بار قرار است همایشی از بانوان خوشنویس ایران داشته باشیم که در آن نزدیک 1400 بانوی خوشنویس حضور دارند و اگر این همکاری صورت بگیرد، دستاورد بزرگی را در این عرصه در سطح منطقه به دست می‌آوریم.

وی در ادامه تصریح کرد: باید از استادان سرشناس و هنرمندی که در گذشته گام‌های بزرگی را در راستای خوشنویسی کشور برداشته‌اند و الان بین ما نیستند، یاد کنیم و امیدواریم روحشان شاد باشد؛ چرا که همین هنرمندان بودند که این هنر قدسی را گسترش دادند و میراث گرانبهایی را به جا گذاشتند که همچنان از آن بهره‌مندیم و اما استادان امروز نیز مثل امیر‌خانی و دیگر اساتیدی که هر کدامشان به شهر خود در این صحنه حاضرند و امیدواریم که باز هم بتوانیم از هنر آن‌ها در این عرصه بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به مشکلاتی که در چند سال اخیر گریبان‌گیر این انجمن شده بود، عنوان کرد: این انجمن فراز و نشیب‌های زیادی پشت سر گذاشته است و روز‌های سختی را گذرانده اما اکنون که شرایط مهیا شده است این انجمن به همراهی همه هنرمندان و خوشنویسان سراسر کشور نیازمندند  و من از همه آن‌هایی که در این زمینه دست دارند، خواهشمندم که به این هنر مقدس که اهمیت ویژه‌ای در فرهنگ ما دارد، کمک کنند. چرا که هویت فرهنگی و دینی ما با خوشنویسی گره خورده است. همچنین باید گفت که برترین بخش خوشنویسی خط نستعلیق است که ساخته و پرداخته ذوق، هنر و تخصص ایرانی است. برای همین باید کاری کنیم که از دیگرانی که در مراسم دیگر در این رشته حضور دارند عقب نمانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من آرزومندم این هنر که مظهری از هویت کهن ما است و با خط فارسی مهر برجسته‌ای در تاریخ زده است را زنده نگه‌ داریم.

یدالله کابلی عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ضمن ابراز شادی از برقراری این انجمن بیان کرد: این هنر نقش گسترده‌ای در زندگی بشری دارد؛ چرا که حتی در اشاعه ادب، فرهنگ و کمال نیز تأثیر ویژه‌ای دارد و این نگاه تاریخی از قدیم وجود داشته.

وی افزود: ما در این انجمن می‌خواهیم از حقانیت همه کسانی که در طول این مدت خود را عضو انجمن می‌دانند و کسانی که این حوزه برایشان حوزه مقدسی است، دفاع کنیم. همچنین من باید مسئولین و متولیان فرهنگ بخصوص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دغدغه‌شان این بوده است در این راستا تلاش کنند و من امیدوارم بتوانیم جایگاه خودمان را در این عرصه در جهان نیز پیدا کنیم.

در ادامه این نشست عارف براتی مدیر اجرایی انجمن ضمن تبریک بابت ثبت این انجمن اظهار داشت: من از هنرمندان، استادان و همه کسانی که طی این سال‌ها این مسیر سخت را شناختند و با فرار از بی‌اعتباری و بی‌اطلاعی تلاش کردند که این انجمن را بسازند، تشکر می‌کنم.

وی همچنین حمایت مسئولین فرهنگ و تغییرات رخ داده از انجمن را که موجب ثبت آن شد، به فال نیک گرفتیم و از مسیری که این انجمن پیش رو دارد ابراز امیدواری کرد.

علی اشرف صندوق‌آبادی یکی دیگر از اعضای شورای عالی انجمن در ادامه گفت: امروز بعد از 8 سال تلاطم و چالش با حضور و پشتیبانی همه خوشنویسان فهیم و با بصیرت باعث شد  که این انجمن به ثبت برسد.

وی همچنین عنوان کرد: ما همین طور از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کلیه همکارانی که بر مدار قانون حرکت کردند و در حوزه خوشنویسی این رویداد را دنبال کردند، متشکریم. امروز نسل جدیدی از خوشنویسی را آغاز کرده‌ایم و امیدواریم تا با همکاری مدیران و همه خوشنویسان این مسیر را دنبال کنیم؛ چرا که این انجمن خانه همه خوشنویسان کشور است و ما هیچکس را غریبه نمی‌دانیم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز آغوش انجمن به روی همه عزیزان از اساتید تا هنرجویان باز است و ما نیز به  عنوان نمایندگان این افراد این فصل جدید را آغاز می‌کنیم و امیدواریم حرکتی بر اساس خرد جمعی و بر مدار عقلانیت و قانون انجام دهیم تا آینده خوبی را در پیش رو داشته‌ باشیم.

در انتهای این نشست یدالله کابلی با اشاره به خط شکسته بیان کرد: خط شکسته و نستعلیق دو روی یک سکه‌اند و ما تنها از نظر تاریخی برای نستعلیق  ارزش بیشتری قائل هستیم و چون ترک‌ها در تلاشند تا خط نستعلیق را به ثبت برسانند، ما در تلاشیم تا از آن‌ها پیشی بگیریم تا قدم‌ محکمی را برای ثبت خط‌های دیگری چون شکسته برداریم.

جواد بختیاری نیز در پاسخ به یکی از خبرنگاران راجع‌ به ثبت این انجمن عنوان کرد: از آنجا که هنرمندان در وادی تشکیلات نیستند و متأسفانه چون 90 درصد کار‌های ما تنها جنبه هنری داشته‌اند، باعث شد که ثبت این انجمن عقب بیفتد و علاوه بر این اقدامات برخی افراد در جهت مالی و شیطنت برخی دیگر که باعث انحراف این مسیر شدند، از علل دیگر این تعویق است.




برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 



انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار