به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در میانه روزهای غمبار محرم خیلی از مراکز فرهنگی و هنری شهر به احترام عاشورا و تاسوعای حسینی تعطیل شدهاند، اما برخی از آنها پیش از رسیدن این ایام میزبان هنرمندانی بودهاند که برای بازدید از آثار آنها میتوانید از یکشنبه به نگارخانههایی که در ادامه ذکر میکنیم، مراجعه کنید:
نمایشگاه پوسترهای عاشورا
این نمایشگاه از 29 مهر در کافه گالری فرهنگسرای نیاوران میزبان هنرمندانی از عرصه گرافیک و پوسترسازی است.
زهرا پاشایی جمع آوری این آثار را به عهده داشته و هنرمندانی چون محمد افشار، بهاره خباز، حمید وصفی، سمیرا سیاوشانی و حدود 5 هنرمند دیگر در این نمایشگاه با آثار خود حضور دارند.
علاقهمندان میتوانند جهت بازدید از پوسترهای عاشورایی تا 26 آبان به نشانی خيابان پاسداران، روبروی پارک نياوران، خيابان فرهنگسرا، کافهگالری فرهنگسرای نياوران مراجعه کنند.
گالری آریا
این نگارخانه میزبان نمایشگاه نقاشیهای یاری استوانی است.
کسانی که مایلند میتوانند تا 18 آبان به محل این گالری واقع در خيابان وليعصر، بالاتر از سه راه عباس آباد، کوی زرين، پلاک 10 مراجعه کنند.
خار در چشم و استخوانی در گلو
این عنوان نمایشگاه خوشنویسی هنرمندی است که تا 6 آبان میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
شهاب فتوحی هنرمندی است که آثار خود را به گالری «اُ» به نشانی خيابان ويلا (نجاتاللهی)، کوچه خسرو، پلاک 46 آورده است.
قلبم اینجاست، کجا بروم؟
حمزه فرهادی با آثار خود به گالری هما آمده است.
آثار مجسمه و حجم این هنرمند با عنوان «قلبم اینجاست، کجا بروم؟» تا 5 آبان ماه در گالری مذکور واقع در خيابان کريمخان زند، خيابان سنايی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد يک پذیرای هنردوستان و مراجعهکنندگان خواهد بود.
گالری آران
این نگارخانه میزبانی نمایشگاه سارا قنبری را به عهده دارد.
نمایشگاهی با عنوان «باقی مانده روز» که تا 11 آبان برقرار خواهد بود.
در متنی راجع به این نمایشگاه آمده است:
برای اولین نمایشگاه انفرادی، سارا قنبری به خاطرات و زمان می پردازد و اینکه دریافت ما از زندگی با گذر روزها تغییر مییابد. هنرمند شیفته طبیعت است و به همین دلیل به نقاشی روی برگ و منظره روی آورده. در نقاشیهای این مجموعه هنرمند فضای معلق بین حال و گذشته را به تصویر درمیآورد. در این آثار دوگانه، تصویر اول نقاشی میشود و در پرده دوم و تصویر نقاشی شده چاپ میشود و برگ نقاشی شده که تغییر یافته، اضافه میشود. هنرمند موفق به نشان دادن گذر زمان شده و با تولید مجدد تصویر، خاصیت حیاتی خاطرات و دریافت آنها را به چالش میکشد.
حضور نور در این نقاشیها به بیننده ساطع میشود و سبکی و تردی این آثار آنها را صمیمی و قابل دسترس میکند؛ پیادهروی در جنگل، پرشی در برکه، قدمزنی در برف. تاثیر متقابل حضور نور و سوژه به نقاشیها کیفیتی شفاف میدهد. هنرمند موضوعات ساده روزانه را تجلیل میکند و به آنها امتیاز ویژه میبخشد. ماهیت این آثار از احساساتی که در خلوت هنرمند قوام گرفته، نشات میگیرد، مسیری که هنرمند انتخاب کرده تا التیامی باشد و با عنوان نمایشگاه وعده میدهد که باقی مانده روز را ستایش میکند و گرامی خواهد داشت.
جهت بازدید از این نمایشگاه میتوانید تا تاریخ مذکور همه روزه به جز جمعهها به نشانی کريمخان زند، خيابان خردمند شمالی، کوچه دی، پلاک 12 مراجعه کنید.
گالری زیرزمین دستان
این نگارخانه تا 9 آبان با نمایشگاهی که دیدی نو به وجود آدمی داشته میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
«خود ویرانگری» عنوان این نمایشگاه است که آثار محمدحسن غلامزاده را به نمایش گذاشته است.
برای بازدید از مجسمه و حجمهای این هنرمند میتوانید همه روزه به جز یکشنبهها به آدرس خيابان فرشته، خيابان بيدار، پلاک 6 مراجعه کنید.
آناکرونیزم
آناکرونیزم عنوان نمایشگاه سولماز نباتی است که در گالری سیحون 2 به نشانی خيابان مقدساردبيلی، کوچه کيهان، کوچه سيمایی، شماره 24 میزبان بازدیدکنندگان است.
نمایشگاه طراحیهای این هنرمند تا 6 آبان در نگارخانه مذکور برقرار است و علاقهمندان میتوانند همه روزه به جز دوشنبهها و جمعهها به این محل مراجعه کنند.
نگارخانه هفت ثمر
این گالری آثار شاهرخ خواجهنوری را میزبانی میکند.
نقاشیها و عکسهای این هنرمند تا 6 آبان در گالری هفت ثمر به نشانی خيابان مطهری، خيابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 قابل مشاهده هستند.
ناپایا
لیلی رشیدی با نقاشیهای خود با عنوان ناپایا به گالری طراحان آزاد آمده است.
این نگارخانه واقع در خيابان وليعصر (عج)، خيابان فتحی شقاقی، ميدان سلماس، پلاک5 تا 5 آبان پذیرای هنردوستان خواهد بود.
خاكى با اختلال ادوارى خويى (دو قطبى) / برداشت آزاد: منظره / كوه
این عنوان نمایشگاه آرش حنایی است که تا 6 آبان در گالری Ag برقرار است.
در متنی راجع به این نمایشگاه عکاسی نوشته شده:
«خاکی با اختلال ادواری خویی (دو قطبی)/برداشت آزاد: منظره/کوه» عنوان این نمایشگاه است که در خصوص آن نوشته شده: این نمایشگاه تنها یک اثر هنری نیست که خلق آن به یک بارگی محدود شود، بلکه همان گونه که از عنوان آن پیداست چرخهای از جستجوست که در صور مختلف متبلور میشود و به همین سبب در نمایشگاههای مختلف با موضوعات متفاوت قابل ارائه و نمایش است. با پرداختن گسترده به مفاهیم جغرافیای سیاسی معاصر، تمثیلهای چشمانداز و به مخاطره انداختن تجربه اجتماعی در دنیای مجازی، این اثر زایا و در حال نمو، به نگرشی اشاره میکند که در عمق سبک هنرمند ریشه دارد. نگرشی که گویای ارتباط رو به گسست این هنرمند با انتظارات کوتاه مدت و ناپایداری های صحنه هنر بازاری است. همانند یک پازل در حرکت، قطعه به قطعه، اثر در طی حیات اش که همواره دستخوش تغییر، جابجایی و سازگاری است خود را آشکار می سازد.
با توجه به وجود میزانی از ابهام یا به عبارتی تاخیر حضور در نمایاندن و ارائه خود به بیننده، این اثر آشکارا بیننده را در معرض خطر سردرگمی و تعلیق قرار می دهد. این ویژگی بر پاسخ حنایی به تولید هنر در وضعیت کنونی جهان بحران زده ما اشاره دارد، وضعیتی که در آن جنگ، مهاجرت و بی اعتمادی عمومی بر همه جا سایه افکنده است.
با توجه به ارزش والا و یکپارچگی آشکار «خاکی با اختلال ادواری خویی (دو قطبی)/برداشت آزاد: منظره/کوه»، نمایش آن در گالری AG چیزی بیش از یک نمایش صرف است.
آنچه در مقابل دیدگان بیننده نقش میبندد ترکیبی است از ویژگیهای ناهمگون فضا و مصنوعات بشری به کار رفته در این اثر. این وضعیت را در هم پوشانی صفحه نمایش کامپیوتر و پنجره های ویندوز (pop-up windows) با پنجره خیالی یک اثر دوران کلاسیک میتوان دید.
میتوان این تصویر خیالی را به نسخه خطی کتابی که بر نوشتههای آن نگارشی مجدد صورت گرفته و یا منظری لایه لایه در برابر دیدی منکسر و معلق تشبیه کرد. از نقطه نظر بیننده ریز بین، آنچه باید در نگاه اول رویت شود به حاشیه رانده شده و جای خود را به تجلیات غیر منتظره و چشم اندازهای فراموش شده سپرده است. بینایی به عنوان حسی مهجور در عمل بی روح و تصادفی دیدن مجددا جای گرفته است. عدم حضور فیزیکی و حال و هوای ذهنی درون تصویر ( یا اسکلتی از یک تصویر) بر پایداری بیثباتیهای بیننده تاکید دارد.
سیمها، کابلها، موتورها، نور افکنها، داربستها، زنجیرههای شبکهای، لولههای پر پیچ و خم و لولههای هوایی، همگی دلالت بر یک تجربه نزدیک به مرگ دارند. مرگی بر روی لبه عقلانیت در جهان پست مدرن؛ اما رو به اضمحلال. این ابزارهای مکانیکی و الکتریکی نقش ویرانه های باستانی و آثار گذشته دور را در محیط بصری مجازی و غیر مادی امروز ما ایفا میکنند. تمامی تجربیات «مدرن» بشر امروز در خود عنصری از فن آوریهای ارتباطی و سایبرنتیک (از اختراع قطار بخار گرفته تا سیستم های کامپیوتری)، را داراست. چنین به نظر میآید که دنیای امروز چیزی بیشتر شبیه یک مخزن پدیدار شناختی است، مخزنی که در آن دادهها و تجارب با سرعتی و اندازهای بیسابقه که مختص بشر انسانی نیست انباشته میشود. مخزنی که در نهایت مبتنی و متعلق به سایتهایی بینقشه و مراکز داده مملو از سیمها، کابلها و هارد دیسکهای غول آساست. خلق پدیدهای که میتوان آن را آگاهی جهانی دوگانه یا یک بیماری چرخهای در کسوت واقعیت خواند، ما را در برابر ریزشکافهای بیشماری قرار میدهد، ریز شکاف هایی میان فراواقعیت و مرزهای مبهم، وجد و افسردگی، نورافکنها و سیاه لکهها.
زایش زبان غیر انسانی از چشماندازهای غیر انسانی به معنی رهایی از جنگ نرم به یمن قدرت محاسبه ی نرم افزارها نیست؛ جنگی در زمینهای شفاف با چشماندازی مبهم.
برای بازدید از این نمایشگاه می توانید همه روزه به جز تعطیلات رسمی به نشانی خيابان وليعصر، خيابان زعفرانيه، خيابان مقدس اردبيلي، خيابان پسيان، شماره 3 مراجعه کنید.
گذر بیوقفه زمان
گالری گلستان هم آثار حامد قمصری را به نمایش گذاشته است.
عکسهای این هنرمند تا 6 آبان در نگارخانه لیلی گلستان به نشانی خيابان دروس، خيابان كماسايی، پلاک 34 پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
گزارش از: فاطمه شهدوست
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. انتهای پیام/