سال ها پيش ويروس HIV مثبت وارد کشورمان شد، اما همچنان جای اين افراد در جامعه ما خالی است.

چه کساني حق زندگي را از مبتلايان ايدز گرفتند؟!به گزارش خبرنگار گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران جوان_ شيما حيدری:

پيش از آن که خانواده او را ترد کنند، خودش تمام آشنايانش را ترک مي کند. تنها به جرم اينکه مهمان ناخوانده اي در تار و پود تنش جا خوش کرده است. مهماني که دو سال پيش از بارداري اش از او خبر دار شد و امروز نگران آن است که جنين همراه اش نيز به آن آلوده شود.

همسر معصومه پس از اين که به زندان مي رود توسط خالکوبي آلوده به ويروس HIV مثبت مي شود. او پس از مدتي متوجه مي شود خودش نيز ناقل بيماري شده است.

کنار آمدن با بيماري اي که ديگران آن را گناه و خطا مي دانند، در صورتي که شخص مبتلا خودش مطلع است بي گناه وارد اين مهلکه بي بازگشت شده، غير ممکن است و همچنين احساسات انساني که جامعه اش او را با اين بيماري خارج از چرخه خود مي داند در وصف نمي گنجد.

*** زندگي در خفا

تمام اتفاقات رخ داده، چگونگي آلوده شدن همسر معصومه و ناقل شدن او به يک بيماري غير قابل درمان يک سو و جنيني که ممکن است دچار ويروس HIV شود يک سوي ديگر است.

معصومه در طول دوران بارداري از دارو استفاده مي کند، "پويان" در صحت و سلامت کامل پا به عرصه دنيا مي گذارد و با پدر و مادري همراه مي شود که بي شک عمري کوتاه تر از حد معمول خواهند داشت.

همسر معصومه 2 سال پس از به دنيا آمدن پسرشان فوت مي شود و معصومه مي ماند و دردي بي درمان و قصه پر غصه بزرگ کردن فرزندي که پس از او کس ديگري را ندارد.

معصومه ناچار است واقعيت زندگي اش را در محل کار، زندگي و حتي جمع هاي خانوادگي انکار و پنهان کند. او از هراس برخوردهاي خانواده و اطرافيانش بيماري خود و دليل مرگ همسرش را پنهان کرده است و در نهايت مجبور به کمرنگ کردن و گاهي بي رنگ کردن روابط شده است، اما پويان که از اولين روزهاي زندگي اش ناچار تمام جلسات باشگاه مثبت را به همراه مادر شرکت مي کند بدون اينکه معصومه بداند از بيماري او آگاه است.

امروز پويان 12 ساله، بيشتر از هم سن و سالان خود نگران از دست دادن مادرش است. او در دنياي کودکي خود به خوبي ياد گرفته است که مطلع شدن ديگران از بيماري مادرش مي تواند عواقب جبران ناپذيري را براي آن ها به همراه داشته باشد.
 
***  مراقبت هستم تا نميري!

پويان تمام زندگي اش را در هراس از دست دادن مادرش گذرانده و مي گذراند. برخلاف بسياري از کودکان ديگر، اين پويان بوده که تمام مدت حضورش در کنار مادر پرستار او بوده است. او که خيلي زود با بيماري مادر آشنا مي شود با افکار و لبخند کودکانه اش مي گويد: "از مادرم به خوبي مراقبت مي کنم تا نميرد." اما در پس نگاهش ترس و وحشت از دست دادن مادرش به راحتي ديده مي شود.

***جاي خالي مبتلايان به ويروس ايدز در قانون
 
اگر چه ناراحتي و اضطراب بزرگترين تشديد کننده بيماري معصومه است، اما او نمي تواند زندگي اي را که مملو از مشکلات مالي و هراس بي سرپرست شدن فرزندش است را خالي از استرس سپري کند.

سپيده عليزاده مشاور مرکز باشگاه مثبت، بهزيستي را تنها متولي حمايت از بيماران HIV  مثبت نام مي برد، ولي معتقد است اين خدمات به تنهايي نيازهاي مالي و عاطفي اين بيماران را پاسخگو نيست.

بيماران در مراکز باشگاه هاي مثبتي که بهزيستي پايه گذار آن ها بوده است، فقط از لحاظ عاطفي تأمين مي شوند و با توجه به اين که در بيشتر موارد اول آقايان مبتلا مي شوند سپس از طريق آن ها به همسرانشان منتقل مي شود، در قوانين ما هيچ قانوني براي حمايت مالي از اين زنان پس از فوت همسرانشان و همچنين از فرزندان آن ها پس از فوت هر دو والد وجود ندارد و اين يکي از بزرگترين دغدغه هاي مبتلايان به ويروس HIV مثبت است.
 
*** نگاه مردم کي تغيير مي کند؟

مصائب و مشکلاتي که مبتلايان به ويروس HIV مثبت دارند در يک کفه ترازو است و افکار و نگاه مردم به آن ها که اغلب رنگ و بوي تنفر دارد و به چشم يک خلافکار و گناهکار نگاه مي شود در يک کفه ديگر تازو مي گنجد.

معصومه ها و پويان هاي بسياري در جامعه ما با ترس و هراس فاش شدن راز زندگي شان در تنهايي و انزوا روزگار مي گذرانند به اميد روزي که نگاه ها به حضور آن ها در جامعه تغيير کند و قانوني براي آسايش و آرامش آن ها نگاشته شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
فعلا که ولنگ و باز ها از طریق جنسی مبتلا به بیماری ایدز میشوند و امثال این خانم بسیار کم است پس همان به که با نگاه بد به آنها نگاه شود . شاید کمتر دنبال این کارها بروند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
فک کنم یواش یواش به وزیر هم برای ایدز بخواهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
متاسفانه تو کشور هر کی از مسائل جنسی صحبت کنه یا میخندن و یا میگن وای حرف زشت نزن!!!
مثل سایر کشورها بایددرست و حسابی از طریق تلویزیون و رادیو و ... اطلاع رسانی بشه این بیماری.راههای پیشگیری واسه اونایی که هنوز ازدواج نکردن و چندین شریک جنسی دارن اطلاع رسانی بشه.
با توجه به بیکاری و آمار پایین ازدواج و نیاز جوانان برای برطرف کردن نیاز جنسی و رفع عطش جنسی از طریق خرج پول و همبستر شدن با افرادی که چندین برابر شرکای جنسی دارن،باید دقیقا و بدون سرپوش گذاشتن به واقعیات به همه اطلاع رسانی بشه راههای پیشگیری و حتی سایر بیماریهای مقاربتی که در کمین مردم و بخصوص جوانها است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۴
ایدز که فقط از راه خلاف منتقل نمیشه شما میری سلمونی اگر بهداشتی نباشه یه جا رو زخم کنه ممکنه مبتلا بشی بیماران دیالیزی در صورتی که پرستاران بخش دیالیز مراقب نباشن به این بیماری دچار میشن بیماران تالاسمی و ... که به تزریق خون نیاز دارن در صورت عدم احتیاط مسئولین مربوطه ممکنه مبتلا بشن خانومایی که میرن پروتز و .... اگر وسایل مورد استفاده آلوده باشه مبتلا میشن خلاصه هر چیزی که به نوعی با خون در ارتباط باشه میتونه ناقل بیماری باشه پس فک نکنید هر کی ایدز داره خلافکاره بابا ما مسلمونیم خدا گفته تا گناهی ثابت نشده به کسی شک نکنید! گفته شک نکنید! بعد ما بهش انگم میبندیم و پیش پیش مجازاتشم میکنیم! میگیم خوب ایدز گرفته مجازات گناهانشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
بیشترین آمار انتقال ایدز در ایران در حال حاضر از راه جنسی هست علتشم اینه آمار اعتیاد در بین زن ها بیشتر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۴
مطالب کاملتر شود بهتر است
آخرین اخبار