برای ما مسئله کتاب‌فروشی‌ها یک مسئله جدی است. این رفت‌وآمدها می‌تواند ما را متوجه این موضوع بکند که به این امر توجه بیش از پیش داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر صالحی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جریان بازدید مستقیم از کتابفروشی توس، به سؤالات علاقه‌مندان حوزه کتاب و اصحاب رسانه پاسخ داد.

وی در مورد علت حضور در این مکان به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: یکی از مسائلی که می‌تواند مدیران را به طور عام و مدیران فرهنگی را به طور خاص با چالش روبرو کند، این است که آن‌ها ارتباط خود را با فضای اطراف خود کم و یا قطع کنند. با این نگاه، بر خود لازم دیدیم که ارتباط فرهنگی با اطراف هم در فضای مجازی به صورت آنلاین و هم در فضای حقیقی به صورت حضوری برقرار کنیم. در فضای مجازی در حدود یک ماه است که مردم در سایت اهل قلم، می‌توانند پیشنهادها و انتقادهای خود را بیان کنند و پاسخ آن را نیز ببینند. این سایت در حدود هشت هزار عضو دارد که با آن‌ها در ارتباطیم.

وی همچنین در مورد رونق کتاب‌فروشی‌ها خاطرنشان کرد: تعطیلی کتاب‌فروشی‌ها خبر خوبی برای فرهنگ کشور نیست و این رفت‌وآمدها می‌تواند ما را متوجه این موضوع بکند که به این امر توجه بیش از پیش داشته باشیم. برای ما مسئله کتاب‌فروشی‌ها یک مسئله جدی است.

صالحی در مورد علت انتخاب کتاب‌فروشی‌ها برای ارتباط با اصحاب فرهنگ گفت: کتاب‌فروشی‌ها از ابتدا پاتوق اهل فرهنگ بوده است و در حقیقت ابتدا کتاب‌فروشی‌ها به عنوان پایگاه‌های فرهنگی تأسیس شدند و بعد نهادهای دیگر به وجود آمدند. در ضمن کتاب‌فروشی‌ها حلقه وصل بخش‌های مختلف نشر هستند. همچنین در مورد این صنف جریان‌ساز کشور نگرانی‌هایی وجود دارد که توجه مجدد و جدی‌تری در این امر را می‌طلبد.

وی در ادامه در مورد ارتباط حضوری با مخاطبان و مردم گفت: فرصت بعدی که اهمیت آن بیشتر است، فرصت ارتباط حضوری با آحاد مردم است که از نوع حسی و حقیقی است و قرار است مدیران حوزه فرهنگی در زمان‌های مشخص با مردم دیدار حضوری داشته باشند. من نیز قرار است شنبه‌ها از ساعت 4 تا 6 بعد از ظهر در کتاب‌فروشی‌ها و در میان مردم باشم.

صالحی در ادامه صحبت‌های خود در مورد وضعیت نشر و نقاط قوت و البته خاکستری آن گفت: ما در این حوزه ناشران علاقه‌مند و شیفته این کار زیاد داریم که جای خوشحالیست. هرچند بخش خاکستری نیز در این حوزه وجود دارد و آن هم نبودن کتاب در سبد خرید کالاست و این به هیچ عنوان، موضوع خوبی نیست. کتاب مقوله‌ایست که هیچ چیز جای آن را نمی‌گیرد.

صالحی همچنین در پاسخ به این سؤال که چه اقدامی برای جلوگیری از برخی که کتاب‌های خود را بدون اخذ مجوز در بازارهای غیررسمی و یا حتی در خارج از کشور توزیع می‌کنند انجام شده است، گفت: در حقیقت مالکیت فکری در فرهنگ ما، آن طور که باید و شاید جایی ندارد و مردم به حوزه‌های اموال ملموس توجه دارند؛ اما به حوزه مالکیت فکری هیچ توجهی نمی‌کنند.

خرید و فروش این کتاب‌ها یک کار غیراخلاقی و غیرانسانیست. ما باید به طرفی حرکت کنیم که مردم به این احساس برسند که مالکیت فکری کم از مالکیت اموال ملموس ندارد.

وی ادامه داد: اما در کنار این کار، به طور حتم باید اقدامات قانونی و حقوقی نیز انجام شود. ما در حال پیگیری یک پیشنهاد به عنوان یک شعبه در دادگاه برای بحث حوزه کپی‌های غیرمجاز از کتاب‌ها هستیم. هفته گذشته صحبتی بود که با قوه قضاییه این پیشنهاد را جلو ببریم. چون یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون ناشران با آن روبرو هستند، این است که طبق قوانین موجود، ناشران باید یک مسیر طولانی را برای احقاق حق از دست رفته خود طی کنند که این امر به هیچ عنوان خوب نیست. باید این احساس به وجود آید که نشر غیرمجاز به عنوان غارت کردن فکرها و سرمایه‌هاست و به طور جدی باید با این امر برخورد کرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار