مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کشت کدوی تخم کاغذی در استان، بدلیل استفاده این محصول در صنایع داروسازی، افزایش یافته است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛شکوری با بیان این مطلب افزود: کشت کدوی تخم کاغذی در استان آذربایجان شرقی از سال 1378شروع شده است که بدلیل استفاده این محصول در صنایع داروسازی، سطح زیر کشت آن را افزایش داده بطوریکه در سال جاری، سطح زیر کشت کدوی تخم کاغذی در استان به 97 هکتار رسیده است.

وی ادامه داد: این محصول در شهرستان هشترود در سطح 90 هکتار، شهرستان بستان آباد در سطح 5 هکتار و در شهرستان شبستر در سطح 2 هکتار کشت شده است که با درنظر گرفتن سطح زیرکشت کشوری که 180 هکتار می باشد این استان ، 60 درصد سطح زیر کشت این محصول را را بخود اختصاص داده است و دارای مقام اول کشوری می باشد.

شکوری با بیان اینکه 60 هکتار از سطح زیر کشت کاملاً مکانیزه و یکپارچه کشت و برداشت شده است اضافه نمود: پیش بینی می گردد که این سطح در سال آینده 50 درصد افزایش پیدا کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: کاشت بصورت مکانیزه با کارنده فنوماتیکی و مقدار بذر مصرفی برای هر هکتار 8 کیلوگرم بوده است و فاصله بین ردیف ها 2 متر و فاصله بین بوته ها 0.5 متر بوده و آبیاری آن بصورت قطره ای و دور آبیاری هر 12 روز یکبار بوده است.

وی عملکرد این محصول را 657 کیلوگرم درهکتار عنوان نموده و گفت: برای نخستین بار در کشور برداشت بصورت مکانیزه و با استفاده از دستگاه انجام گرفته که میوه ها توسط گردونه تیغ دار دستگاه، به تیغه های آن متصل می شدند و پس از شکستن میوه ها دانه های داخل میوه از پوست جدا می شدند که پوست میوه ها پس از خرد شدن به عنوان کود سبز به زمین برگردانده شده و دانه ها در مخزن مخصوص که در کنار گردونه تیغ دار نصب شده بود جمع آوری می گردد.

شکوری گفت: این عمل برداشت نتیجه بسیار خوبی داشت بطوریکه کاهش هزینه کارگری، صرفه جویی در وقت، برداشت سریعتر، جداکردن همزمان پوست میوه از دانه ها، جمع آوری دانه ها، خردکردن پوست میوه ها را دربر داشت.

وی با بیان اینکه در مزارع کدوی تخم کاغذی اشتغالزایی برای هر هکتار یک نفر می باشد اضافه نمود: خرید این محصول بصورت تضمینی توسط یک شرکت داروسازی انجام می گیرد.
 
انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.