مجموعه آثار هنرمندان پیشکسوت تجسمی جمعه این هفته در آرت سنتر به نمایش در خواهد آمد.

نمایش 23 اثر از 24 هنرمنددر باغ خوشنویسانبه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ابتدا وحید ملک بنیانگذار گالری پاسارگاد ضمن خوش‌آمدگویی به حضار گفت: نگارخانه پاسارگاد در سال 75 تاسیس شد، قبل از آن تاریخ من مجموعه آثارم را همیشه در گالری‌های مختلف به نمایش درمی‌آوردم؛ اما احساس کردم یک نیاز جدی برای تاسیس گالری‌های جدید با رویکرد نوین وجود دارد. پس اولین گالری نسل جوان به نام پاسارگاد را با رویکرد تازه تاسیس کردم. در آن دوره یکی از نیازها این بود که باید تحصیلاتی در رشته‌های مشابه گالری‌داری وجود داشته باشد که این چنین نبود و در نتیجه من در ایران و خارج از ایران به صورت آکادمیک این حرفه را دنبال نمودم و پس از آن موفق به تاسیس نگارخانه پاسارگاد شدم.

وی افزود: گالری‌دار باید هنر جامعه‌شناسی، روانشناسی، بازاریابی و بسیاری چیزهای دیگر بداند و علاقه‌مند به کار باشد. در آغاز راه یک نمایشگاه گروهی به نفع بیماران محک در پاسارگاد برگزار کردیم که این موضوع باب شد که هنرهای تجسمی هم می‌توانند در کارهای خیر دخیل باشند. جالب است که در آن سال فروش ما با 1 میلیون و 700 هزار تومان تیتر روزنامه‌ها شد و عواید آن به نفع محک اختصاص یافت. خاطرم هست در آن زمان که هنر به آن صورت خریداری نداشت و مجموعه‌داران انگشت‌شمار بودند، جامعه تجسمی توانست از خیریه محک و بهنام حمایت کند.

وی ادامه داد: من برای ادامه تحصیل چند سالی به آمریکا رفتم و فعالیت‌های تجسمی را در آنجا دنبال نمودم که درطی آن سه سال حدود سی نمایشگاه در گالری‌ها و دانشگاه‌های آمریکا برگزار شد که جوایز زیادی هم داشت. پس از بازگشت به کشور علاقه‌مند شدم که گالری را توسعه دهم و رویکرد متفاوت‌تری داشته باشم که این تفکر منجر به ایجاد آرت سنتر شد. آرت سنتر را با سه نگارخانه مجزا به نام ملک، الهیه و پاسارگاد نام‌گذاری کردیم و آثار هنرمندان نسل جوان با رویکرد استعدادیابی به نمایش درآمد و همچنین گالری دوم شامل مجموعه آثار نسل وسط بود و گالری سوم آثار پیشکسوتان را پوشش می‌داد.

وی تصریح کرد: یکی از پروژه‌های من کار تحقیقاتی به نام مروری بر آثار پیشگامان هنر نوین ایران بود که از آن جمله می‌توان به نمایشگاه‌های فرامرز پیرآرام، محمد احصایی و دیگر بزرگان اشاره کرد. در حال حاضر نیز آخرین نمایشگاه انفرادی متعلق به ناصر اویسی آفرین است.

وی گفت: این اولین اتفاق است که آثار پیشگامان را در قالب نمایشگاه گروهی برپا می‌کنیم و هر کدام از آثار ویژگی‌های بسیار منحصر به فردی دارند. به عنوان نمونه اثر مشترک استاد نصرالله افجه‌ای و امیرصادق تهرانی روز جمعه رونمایی خواهد شد که این تنها اثر مشترک این دو هنرمند است.

اثر ویژه دیگر در این نمایشگاه بزرگترین اثر پرویز تناولی است  که برای اولین بار در ایران رونمایی می‌شود. استاد تناولی در این مورد می‌گفتند این اثر سابق بر این یک بار در لندن رونمایی شده و در ادامه در نمایشگاه معروف «باغ هیچ در بستون» به نمایش در آمده و پس از یک سال تلاش فراوان موفق شدیم، این اثر را به ایران برگردانیم که در افتتاحیه از آن رونمایی خواهیم کرد.

وی در خصوص سایر آثار تصریح کرد: آثاری که کمتر دیده شده یا یک ویژگی خاص و منحصر به فرد دارد، در این نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شوند که جا دارد از استاد پرویز کلانتری که تنها اثر حجم ایشان در سال 1336 خلق شده بود، در این نمایشگاه حضور خواهد داشت، یاد کنیم. اثر دیگر نیز تخته سیاه است. در این نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت زیادی حضور خواهند یافت و مقامات سازمان ملل نیز برای حضور در آن ابراز تمایل کردند. آثار مرحوم صحابی پیلارام، احسایی و محصص از جمله دیگر آثار است که از نام این بزرگواران کاملاً هویداست که کیفیت آثار در حد کیفیت آثار موزه‌ای است.

در ادامه برنامه امیر تهرانی در مورد اثر مشترکش با استاد افجه‌ای اظهار کرد: جرقه‌ اولیه این کار زمانی رخ داد که پیشنهاد یکی از دوستان بر این بود که یک کار مشترک با یکی از هنرمندان پیشکسوت داشته باشیم. پس بعد از فکر و ایده‌های بسیار، مفهوم اصلی به ذهنم رسید و موضوع را با استاد افجه‌ای مطرح کردم که ایشان موافق بودند و کار اجرا شد.

وی افزود: من در تاریخ هنر در مقطعی دو تا از گرافیست‌های آمریکا و ژاپن را دیده بودم که یک کار مشترک در قالب پوستر ارائه داده بودند و مورد مشابه دیگری نبود.

در ادامه ملک خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی یکی از ارکان مهم در حوزه هنر‌های تجسمی است. به فرض در سال 87 یک خبرنگار تجسمی کنار درب ورودی گالری ایستاده بود و از مردم راجع‌ به اینکه نگارخانه چیست سؤال می‌پرسید و متأسفانه 60 تا 70 درصد از افراد حتی با نام گالری آشنا نبودند. این در حالی است که هنر در کشور ما در طول تاریخ با زندگی عجین بوده؛ اما رفته رفته در زندگی صنعتی از آن دور شده‌ایم. علت موفقیت ایران در بازار جهانی این است که زندگی امروز به هنر نیاز دارد و هنر ایران یک هنر مفهوم‌گرا است. از این رو با اقبال زیادی مواجه شده است. از سوی دیگر کتابخانه‌های تخصصی را داریم که به زودی رونمایی می‌شوند. در بخش پژوهشی چند جلد کتاب در دست تکثیر است. گفتگو و پرسش و پاسخ نیز از برنامه‌های دیگر ماست؛ چرا که نسل اول ما رو به انقراض است و طبیعتاً خیلی از اطلاعات پیشکسوتان هنر‌های تجسمی ثبت نشده و حتی محققین این حوزه هم خیلی از دانسته‌هایشان را مکتوب نکرده‌اند.

وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی آموزش و پژوهش در دستور کار ما است. در حال حاضر با بسیاری از موزه‌های شهر‌های مختلف کشور شروع به همکاری کرده‌ایم و یادداشت تفاهم داریم که بتوانیم آثار را برای نمایش به شهر‌های دیگر ببریم. چرا که هدف آرت سنتر پیشرفت هنر‌های تجسمی در همه جای ایران است. یکی دیگر از اهداف رسالت ما استعداد‌یابی است و در کنار معرفی کار‌های اساسی می‌خواهیم به استعداد‌های جوان هم توجه کنیم. خیلی اتفاق افتاده که هنر‌مندان جوان و با استعداد اولین کار‌هایشان را در نمایشگاه ما به نمایش در آوردند و پس از آن موفق به راه‌یابی به جشنواره‌های بزرگ در کشور‌های خارجی شدند.

تهرانی در ارتباط با آثار مشترکش با استاد افجه‌ای گفت: چون پیشکسوتان در هنر ایران نقش ریشه‌ای دارند و نسل بعد شاخه‌برگ‌ها هستند، این ایده به ذهنم رسید که در این کار ریشه را استاد افجه‌ای اجرا کنند و من روی شاخه و برگ‌ها کار کنم. طرح اولیه را من طراحی کردم بعد با ایشان همفکری کردیم و درخواست کردم که ابتدا ایشان کار کنند تا من بعد از کار ایشان تکنیک کاریم را با سبک هنر‌شان هماهنگ کنم. از این رو بر خلاف کار‌های قبلی‌ام که با اکریلیک کار می‌کردم مرکب را برای این اثر انتخاب کردم.

گفتنی است؛ در پیش نمایش این نمایشگاه بسیاری از چهره‌های هنر‌های تجسمی کشور‌های مختلف، رؤسای بزرگ موزه‌ها و مجموعه‌دارها در هفته گذشته به آرت سنتر آمدند و قرار است 23 اثر از 24 هنرمند در این نمایشگاه به نمایش درآید.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار