مهندس زرافشان معاون وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، در خصوص ثبت نام دانشآموزان در رشته علوم انسانی گفت: ثبت نام دانشآموزان علوم انسانی در مدارس غیر از مدارس فرهنگ از سال آینده در شهر تهران انجام نمیشود اما درباره توسعه نیروهای علوم انسانی هیچ محدودیتی برای ثبت نام دانشآموزان در مدارس عادی دولتی ایجاد نمیشود. آموزش و پرورش شهر تهران برای اجرای راهکار ششم سند تحول برنامه ای برای سال آینده در دست اقدام دارد، تا بتوانند در هر منطقه آموزش و پرورشی تهران مدرسه فرهنگ دخترانه و پسرانه را تأسیس کنند. چون در سند تحول پیش بینی شده است که یکی از راههای تقویت رشته علوم انسانی تقویت کمی و کیفی این رشته و حمایت از مدارس خاص در رشته علوم انسانی است.
وی افزود: در مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش دو مدرسه خاص فرهنگ و معارف با هدف تقویت و توسعه رشته علوم انسانی تأسیس شدهاند. طبیعی است که بخشی از دانشآموزان میتوانند در مدارس فرهنگ تحصیل کنند. اما مابقی آنها باید به مدارس عادی بروند چون مدارس فرهنگ شرایط ورودی خاصی دارد.
وی در ادامه گفت: 36 مدرسه فرهنگ تأسیس میشود که بخشی از نیاز داوطلبان را پاسخ میدهد، بنابراین بقیه داوطلبان طبق روال گذشته در مدارس عادی دولت ثبت نام میکنند.
تغییر نظام آموزشی 3-3-6 به 3-3-3-3 در دوره ابتدایی
زرافشان در خصوص تغییر نظام آموزشی 3-3-6 به 3-3-3-3 توضیح داد: این نظام تنها در دوره ابتدایی تغییر یافته است، در دوره ابتدایی موضوع جداسازی با توجه به پراکندگی مدارس طبیعی است که باید زمینه سازی برای دسترسی دانشآموزان به ویژه ابتدایی به مدارس فراهم شود. معاونت آموزش ابتدایی برنامهریزیهایی برای عملیاتی کردن این هدف در دست اقدام دارد که امسال تعدادی از مدارس را پوشش میدهد.
وی در خصوص مالکیت مدارس فرهنگ عنوان کرد: مدارس فرهنگ مدارس دولتی هستند که براساس آیین نامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و توسط وزارت آموزش و پرورش تأسیس میشود، در آیین نامه مصوب پیش بینی شده که اداره مدارس به صورت هیئت امنایی یا غیردولتی بلامانع است. لذا در کشور دو مدرسه غیردولتی فرهنگ داریم که اخیراً در حال افزایش است. این مدارس تشابه اسمی با مدارسی دارد که مالکیت خصوصی دارند. ولی هیچ ارتباطی با آن مدارس ندارند.
کلاسهای فوق برنامه تنها با هم فکری اولیا و مربیان برگزار میشود
معاون آموزشی متوسطه شهر تهران در خصوص برگزاری کلاسهای فوق برنامه آموزشی و تربیتی در مدارس بیان کرد: برگزاری کلاسهای فوق برنامه آموزشی و تربیتی مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش را دارد. این مصوبه ذیل ماده یازده شوراهایی است که در قانون شوراها برای تقویت فعالیتهای آموزشی و تربیت مدارس پیش بینی شده است که مدیریت مدارس میتوانند فعالیتهایی را تعریف کنند و این فعالیتها به شکل فوق برنامه انجام شود. چون سیاستهای آموزشی و تربیتی دانشآموزان فراتر از آن چیزی است که در کلاسهای رسمی درسی ارائه میشود.
وی در ادامه گفت: براساس آیین نامه شورای عالی آموزش و پرورش مدیریت مدرسه با همکاری انجمن اولیا و مربیان همه ساله براساس شرایط مدرسه برنامهریزی و جدول درسی تهیه میکنند و پس از تعیین هزینهها این هزینهها توسط انجمن و اولیا تأمین میگردد. در حقیقت انجمن اولیا و مربیان نماینده اولیا در مدارس است.
میانگین ساعات تکلیف دو تا سه ساعت است
این صاحب نظر در خصوص میانگین ساعات تکلیف در مدارس عنوان کرد: مسئله تکلیف یکی از موضاعات چالش برانگیز آموزش و پرورش در دنیا است، آنچه که کشورهای برتر جهان نشان میدهند در دوره متوسط میانگین ساعات تکلیف در کشورهای موفق دنیا بین دو تا سه ساعت است. به همین جهت انجام تکلیف برای تعمیق یادگیری دانشآموزان ضرورت دارد، در نظام تعلیم و تربیت انجام تکلیف یک رویکرد مثبت برای تقویت یادگیری است اما حجم و زمان آن مهم است.
وی افزود: معمولاً مدارس در دوره متوسطه به علت تعدد دبیر هماهنگی بین حجم تکالیف دبیران مختلف وجود ندارد. بنابراین نیاز به یک هماهنگ سازی دارد. گاهی ممکن است دبیری برای تقویت درس خود حجم زیادی از تکالیف را ارائه کند که با حجم تکالیف دبیران دیگر هماهنگی ندارد.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان
اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/