چرا مردم بحران آب را باور نمی‌کنند؟/ كلانتری: معجزه نمی‌توان کرد

سال‌های زیادی است که به دلیل کاهش بارندگی در کشور، آژیر خطر بحران کمبود آب به صدا در آمده است اما با این حال عده ای از مردم این بحران را باور ندارند.

چرا مردم بحران آب را باور نمی‌کنند؟/ كلانتری: معجزه نمی‌توان کردبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال‌های زیادی است که به دلیل کاهش بارندگی در کشور، آژیر خطر بحران کمبود آب به صدا در آمده است اما با این حال عده ای از مردم این بحران را باور ندارند و بر این عقیده هستند زمانی که با بارش باران و برف، سد ها پر می شوند، بی شک مشکل کمبود آب نداریم.

این در حالی است که مشکل کمبود آب در تهران و دیگر شهرهای کشور جدی است و با بارش هایی که در فصل های مختلف اتفاق می افتد اگرچه برخی از سدها پر می شود، اما پر شدن این سدها نشان از رفع بحران آب نیست چراکه بسیاری از قنوات ما به دلیل استفاده زیاد، در سال های گذشته خشک شده اند.

امروزه به دلیل نبود برنامه ریزی دقیق از سوی برخی از مسئولان برای مدیریت منابع آب در کشور با مشکلات زیادی مواجه شده ایم و اگر این روند ادامه پیدا کند و از آب های زیرزمینی بدون برنامه ریزی استفاده کنیم، نمی توانیم از بحران آب خارج شویم.

علی محمدی استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه عوامل زیادی از جمله مدیریت نادرست، مصرف بیش از حد، لوله های پوسیده و غیره می تواند در کاهش آب شهر تهران دخیل باشد، گفت:  برای خروج از بحران آب باید به دنبال راهکار جدی بود چراکه در غیر این صورت باید منتظر عواقب جبران ناپذیری باشیم.

تیرماه سال جاری بود که عيسي كلانتری، مشاور معاون اول رئيس‌جمهور در امور آب، كشاورزی و محيط زيست نيز استفاده ٤٠ تا ٥٠ درصدی از آب‌های زيرزمينی و قنات‌ها را امری طبيعی دانست و اظهار داشت: اينها حداقل‌های استفاده از آب‌های زير زمينی است، چاره‌ای هم نداريم به این دلیل که، ما كشوری هستيم كه با بحران كم‌آبی مواجهيم و اگر بخواهيم از آب‌های زيرزمينی و قنات‌ها استفاده نكنيم مثل خيلی از شهرها مانند مشهد و…با قطع آب و كم ‌آبی مواجه خواهيم بود و درحقيقت بايد انتخاب كنيم كه قطعی آب را تحمل كنيم يا احتمال آلودگی‌های جزيی در آب شرب را ؟

وی با بیان اینکه سرانه آب استان تهران ٨٠٠ مترمكعب است، تاکید کرد: معجزه كه نمی‌توان كرد.ايرانی‌ها بيشتر از سرانه مردم كشورهای پرآبی كه سرانه آب‌شان پنج هزار مترمكعب است، آب مصرف می‌كنند و تا وقتی كه اين ديدگاه و الگوی مصرف ما تغييرنكند، كاری نمی‌توانيم بكنيم و بايد تمام اين مسائل را به جان بخريم.

*شهرداری تهران بحران آب را باور ندارد!

ارديبهشت ماه سال گذشته بود که محمد باقر قالیباف شهردار تهران در خصوص کمبود آب در شهر تهران و دیگر شهرهای کشور هشدار داد و گفت: یکی از مشکلات شهر تهران، کم‌آبی است و اگر صرفه‌جویی 25 درصدی نداشته باشیم دچار جیره ‌بندی آب و مشکلات خواهیم شد به همین منظور همه باید دست به دست هم بدهیم تا از این بحران خارج شویم.

وی با بیان اینکه بحران آب دغدغه مردم و دغدغه شهرداری تهران است، تاکید کرد: باید تلاش کنیم با همکاری همه دستگاه‌ها، سازمان‌ها و خود مردم، مشکل کم‌آبی را برطرف کنیم.

قالیباف با بیان اینکه مردم کشور ایران 2.5 برابر استاندارد جهانی آب مصرف می کنند، تصریح کرد: باید در این زمینه به سمت درست مصرف کردن گام های اساسی برداریم.

این در حالی است که شهرداری تهران هم بحران آب در شهر را باور ندارد و برای افرادی که در حال ساخت و ساز برج و بارو با آب شرب در شهر هستند، هیچگونه محدودیتی در نظر نگرفته است.

به گزارش یک سایت خبری محمد حقانی عضو كميسيون سلامت و محيط زيست شورای شهر تهران با بیان اينكه مصرف آب تهرانی ها حدود دو ميليون و ٦٠٠ هزار مترمكعب در روز است، گفت: «سرانه آب تهرانی‌ها چندين برابر استاندارد جهانی است.» به همین منظور به مردم توصيه می‌شود كه درمصرف آب صرفه جويی كنند، و از تجهيزات و امكاناتی مانند، انواع شيرهای آب جديد و كم‌مصرف غیره استفاده کنند كه در كاهش مصرف آب موثر باشد. 

*آیا شهرداری تهران آب های سطحی را مدیریت می کند؟

به گزارش یک سایت خبری، مهدی چمران رئيس شورای شهر تهران در ارتباط با عملكرد شهرداری تهران در زمينه مديريت و كنترل آب‌های سطحی اظهار داشت: پروژه كنترل آب‌های سطحی شهر تهران در حال اجرا و اتمام است و تاكنون پيشرفت بسيار خوبی داشته است، اما بايد به‌خاطر داشته باشيم كه جوی‌های كنونی تهران كشش آب‌های سطحی را ندارند و جمع‌آوری آب‌های سطحی نياز به دقت و صرف هزينه‌های كلان دارد.

وی ادامه داد: با تكميل پروژه مديريت و كنترل آب‌های سطحی شهر تهران شاهد هدايت تمامی آب‌های سطحی به كانال‌های زيرزمينی كه در معابر تعبيه شده است، باشيم، چراكه اين هدايت می‌تواند منجر به بازگشت آب به چرخه مصرف شده و مانع از اتلاف اين نعمت خدادادی شود.

رئيس شوراي شهر تهران اضافه کرد: پارلمان شهری پايتخت به كنترل و مديريت آب‌های سطحی تهران نگاه ويژه‌يی دارد، به‌طوری كه در بودجه‌ريزی‌های سالانه شهرداری تهران، مديريت و كنترل آب‌های سطحی از اولويت نمايندگان مردم در شورای شهر تهران بوده و هست.

چمران با اشاره به تهيه طرحی برای فراهم آوردن امكان تزريق آب داخل جوی‌ها به منابع زيرزمينی آب پايتخت، گفت: این طرح با كمك كارشناسان حوزه آب و مهندسان شهرسازی در دست تهيه است تا در شورای شهر مطرح شود.

وی افزود: منابع آبی شهر تهران و سفره‌های آب زيرزمينی پايتخت در وضعيت نامناسبی قرار دارند، آن هم در شرايطی كه می‌توانيم با امكان‌سازی بهره‌برداری محيط‌زيست به‌ويژه درختان از آب داخل جوی ها، بخشی از كمبود آب سفره‌های زيرزمينی را جبران كنيم. منابع آبی زيرزمينی شهر تهران می‌تواند با آب‌های داخل جوی‌ها از شرايط بحران خارج شود، اگر شرايط داخل جوی‌ها را به‌صورتی درآوريم كه آب گذری قابليت نفوذ به خاك پای درختان را داشته باشد، در نتيجه می‌توانيم در مصرف سرانه آب برای آبياری فضای سبز نيز تا حد چشمگيری صرفه‌جويی كنيم.

سال‌های زیادی است که موضوع بحران كمبود آب در تهران مطرح می شود و عده ای بر این عقیده هستند که این مشکل تا حدودی به كاهش ميزان بارش برف و باران بستگي دارد اما از سوی دیگر درست مصرف نکردن آب توسط برخی از شهروندان و پوسیدگی برخی از لوله ها هم می تواند دلیلی برای این مسئله باشد.

امروزه کلان‌شهر تهران به دلیل اینکه از دهه۴۰ مرکز جذب مهاجران زیادی از سرتاسر ایران بوده ‌و تراکم جمعیت در این شهر بین ده هزار و 700 تا بیش از یازده هزار تن در هر کیلومتر مربع برآورد می‌شود بیستمین شهر پرتراکم جهان است که علاوه بر آلودگی هوا مشکل بزرگتری مانند کم آبی نیز در شهر وجود دارد و اگر تصمیم جدی برای خروج از این بحران گرفته نشود معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار مردم این شهر باشد.

*سیاست های غلط، کلنگ نابودی شهرها و روستاها را به زمین زده است!

پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی ایران با اشاره به اینکه در هيچ کجای کشورمان در فصل تابستان مازاد آب نداریم٬ گفت: متاسفانه به دليل سياست‌های غلط و تامين آب شرب برخی از شهرها و مناطق کشور کلنگ نابودی بسياری از شهرها و روستاها برزمين زده شده است. شهر تهران که هيچ رودی ندارد هيچ وقت مشکل آب شرب نداشته است چراکه وزارت نيرو آب مورد نياز را به هر طریق ممکن تامين می‌کند و تهرانی ها با اصراف در مصرف بدون توجه به اینکه این آب از کجا آمده است بر این بی آبی دامن می‌زنند. آب شرب تهران با گدایی و جدال نابرابر به هر طریقی تاکنون تامين شده است.

وی با بیان اینکه با مدیریت در تامين آب می‌توانيم نه تنها از مصرف بی رویه آب بلکه از هدر رفت آب نيز جلوگيری کنيم، اظهار داشت: ۳۰ درصد از آب شرب تهران تنها به دليل لوله های پوسيده هدر می‌رود چراکه لوله کشی در تهران در سال ۲۷ انجام شده و هم اکنون بسياری از لوله های شهر پوسيده اند. این پوسيدگی مشکلات زیادی را برای مصرف بيش از اندازه آب از سویی و ساکنان شهر تهران ایجاد کرده است.

امروزه شهر تهران به دلیل واقع نشدن در کنار هیچ رودی از چهار سد اطراف خود استفاده می کند که اگر روزی این سدها خالی شوند، معلوم نیست تکلیف مردمی که در این شهر زندگی می کنند، چه می شود؟!

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۶ آذر ۱۳۹۴
به مردم حق بدید که باور نکنند خیلی از رودخانه ها حدود 5 ماه از سال آبشان هدر میشود و هیچ یک از مسئولین به فکر نیستند. اگر سد ایجاد شود این مشکل هم حل میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۴
سلام من قبلا وسواس بودم یعنی یک دوش گرفتنم شاید حداقل یک ساعت طول می کشید فکر میکردم اب به همه جای بدنم نمی رسه ، تااینکه روز شهادت امام حسن مجتبی امسال یک معجزه رخ د اد من با کفی کردن بدنم ورفتن زیر دوش متوحه شدم که نهایتا در عرض 5دقیقه بدنم شسته میشه با اب جاری و شکر خدا فکر میکنم نهایتا خیلی دوش گرفتنم بخواد از این به بعد طول بکشه 10دقیقه باشه واقعا خدا را شاکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۶ آذر ۱۳۹۴
سلام من قبلا وسواس بودم یعنی یک دوش گرفتنم شاید حداقل یک ساعت طول می کشید فکر میکردم اب به همه جای بدنم نمی رسه ، تااینکه روز شهادت امام حسن مجتبی امسال یک معجزه رخ د اد من با کفی کردن بدنم ورفتن زیر دوش متوحه شدم که نهایتا در عرض 5دقیقه بدنم شسته میشه با اب جاری و شکر خدا فکر میکنم نهایتا خیلی دوش گرفتنم بخواد از این به بعد طول بکشه 10دقیقه باشه واقعا خدا را شاکرم
آخرین اخبار