عباسعلی براتی‌پور، شاعر پیش‌كسوت انقلاب اسلامی، «ظلم‌ستیزی» و «زیر بار ظلم نرفتن» را مهم‌ترین شاخصه‌ها و مولفه‌های شعر انقلاب اسلامی می‌داند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛عباسعلی براتی‌پور، شاعر پیشكسوت انقلاب اسلامی شعر انقلاب گفت: شروع جریان شعر انقلاب را باید از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پیگیری كرد. عامل ظهور این جریان ادبی بیداری ملت ایران در زمان طاغوت بود و همین امر باعث شد كه ابتدا خودش را در شكل شعارهای انقلابی و حتی در دیوارنوشته‌های انقلابیون نشان دهد.

وی ادامه داد: از این نظر این جریان ادبی یك جریان خودجوش بود كه از قلب و دل بیدارشده مردم نشئت گرفت و كم كم ادیبان و شاعران به این بیداری واقف شدند و همراه مردم به سرایش شعر پرداختند.

این شاعر پیش‌كسوت گفت: نخستین شاعران انقلاب اسلامی تلاش داشتند كه این فكر و اندیشه بیدارشده و آرمان‌های آن را در قالب‌های هنری و ادبی و با زبانی فاخر بیان كنند. وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید این جریان ادبی هم رشد كرد، اما با وقوع جنگ تحمیلی بیشتر اذهان به آن واقعه متوجه شد و تا حدی سرودن از خود انقلاب اسلامی مغفول واقع شد، اما هیچ‌گاه به طور كامل از یادها نرفت و درست بعد از اتمام جنگ تحمیلی باز هم آرمان‌ها و دغدغه‌های انقلابی و بیدارگرانه خود را در شعر انقلاب اسلامی نشان داد.

وی با تاكید بر اینكه دستاوردهای انقلاب اسلامی توسط شاعران معاصر ما مورد پرداخت قرار گرفت و از ذهن آن‌ها پاك نشد، گفت: این دغدغه‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی در دوران بعد از جنگ تحمیلی شكل‌های دیگری به خود گرفت و شاعران بیشتر با هدف تبیین ضرورت استمرار آرمان‌های انقلاب اسلامی شعر سرودند.

براتی‌پور گفت: برای استمرار عقیده و آرمان و دستاوردهای انقلاب لازم است شاعران متعهد درباره آن‌ها بگویند و بنویسند و ما می‌بینیم كه امروز شاعرانی كه حتی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی نبودند و بسیار جوان هستند، اما درباره آن آرمان‌ها و دستاوردها شعر می‌گویند و استمرار آرمان‌های انقلاب اسلامی را تضمین می‌كنند.

وی اظهار كرد: از سوی دیگر این استمرار و تعهد شاعران حتی شكل گسترده‌تری پیدا كرد و ما شاهدیم كه شاعران انقلاب اسلامی به موضوعات بیداری ملت‌های مسلمان منطقه هم توجه دارند؛ زیرا آن بیداری منبعث از گفتمان و ادبیات انقلاب اسلامی است و شاعران انقلاب هم نمی‌توانند نسبت به این امر مبارك بی‌توجه باشند.

این شاعر ادامه داد: به عبارت دیگر می‌توان گفت كه ادبیات انقلاب و گفتمانی كه از پس این ادبیات شكل گرفت باعث شد تفكر انقلاب اسلامی در نقاط دیگری از جهان هم جاری و ساری شود و این انگیزه شاعران را هم بالاتر برده است.

براتی پور «ظلم‌ستیزی» و «زیر بار ظلم نرفتن» را از مهم‌ترین شاخصه‌ها و مولفه‌های شعر انقلاب اسلامی دانست و گفت: این ظلم‌ستیزی را ما از مكتب امام حسین(ع) و جریان عاشورا آموختیم و اینكه گفته شده است انقلاب اسلامی تداوم حركت امام حسین(ع) است كاملا درست است. حركتی كه ایشان در تاریخ ایجاد كردند تا امروز هم ادامه داشته و انقلاب اسلامی نتیجه تداوم همان حركت است.

وی در پایان گفت: وقتی امام حسین(ع) فرمودند «هیهات من الذله» این شعار در انقلاب اسلامی متبلور شد و مد نظر ملت بیدار ما قرار گرفت. تجلی این ظلم‌ستیزی و مبارزه با ظالمان و زیر بار ظلم نرفتن را شاعران در شعر و ادبیات ایجاد كردند و این راه همچنان ادامه خواهد داشت.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار