نشست پیش از اختتامیه دومین دوره جایزه «داستان تهران» با حضور مینا فرشید‌نیک دبیر جشنواره «داستان تهران» ظهر امروز در مؤسسه همشهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مینا فرشید‌نیک سردبیر ماهنامه داستان همشهری و دبیر جشنواره «داستان تهران» گفت: جایزه «داستان تهران» دومین دوره خود را می‌گذراند و تا پایان این هفته یعنی سوم دی ماه اختتامیه این جشنواره برگزار خواهد شد. جشنواره امسال از ابتدای تیر‌ماه آغاز و تا پایان مهر ادامه داشت که در این دوره 1362 اثر به دبیرخانه جایزه «داستان تهران» ارسال شد. از مجموعه آثار طی داوری اولیه 90 اثر به دور دوم راه پیدا کرد و در اختیار هیأت داوران جشنواره همگی از نویسندگان مطرح کشور بوده‌اند، قرار گرفت.

وی با اشاره به اسامی داوران این جشنواره گفت: علی خدایی، محمد‌حسن شهسواری، علی مؤذنی، بلقیس سلیمانی، فرخنده آقایی از جمله داوران این جشنواره هستند.

وی ادامه داد: از مجموع 90 اثر در روز 24 آذر‌ماه در داوری نهایی 40 اثر برای دریافت جوایز معرفی شدند که 8 نفر از نویسندگان جوایز اصلی را دریافت می‌کنند. مبالغ جوایز آن‌ها عبارت‌اند از: نفر اول هفت میلیون تومان، نفر دوم پنج میلیون تومان، نفر سوم سه میلیون تومان و پنج نفر جایزه تقدیر که به هر کدام یک میلیون  تعلق خواهد گرفت و در نهایت 32 اثر دیگر جایزه جنبی را دریافت می‌کند.

فرشید‌نیک با بیان همکاری برخی نهاد‌ها با جایزه «داستان تهران» گفت: امسال جایزه «داستان تهران» از هفت نهاد سازمان زیبا‌سازی شهر تهران، دانشگاه تهران، منطقه دوازده، معاونت حمل و نقل ترافیک شهر تهران، اداره کل آموزش‌های شهروندی، برج میلاد و سازمان‌های فرهنگی و هنری شهر تهران کمک گرفت. از بین جوایز جنبی مربوط به دانشگاه تهران، بازار کتاب، خط سفید که مربوط به حمل و نقل است، تهران شهر همدلی که جوایزش از طرف مسئول سازمان فرهنگی و هنری و جایزه حقوق و تکالیف که جوایز این بخش نیز از طرف اداره کل آموزش‌های شهروندی اهداء می‌شود که البته برج میلاد هم جایزه خودش را خواهد داد. هر کدام از این‌ها جوایزی تعیین کردند که با توجه به افزایشی که در سطح کیفی آثار ملاحظه می‌شود، هیأت داوران تصمیم گرفتند این جوایز مبالغش جهت افزایش برگزیدگان تقسیم شود که مجموعه این‌ها به 32 جایزه برای 32 اثر در بخش‌های جنبی تعلق می‌گیرد.

از بخش‌های جنبی که جشنواره داشته است، می‌توان به تهیه‌ و تدوین کتاب روایت‌های دانشگاه تهران اشاره کرد. این کتاب به سفارش دبیرخانه جایزه «داستان تهران» است که از نویسندگان برجسته ثبت وقایع تهران کمک گرفته است. بخش دوم تولید نقشه ادبی منطقه دوازده است. از آنجا که منطقه دوازده از همکاران برگزاری جایزه داستان است. این نقشه ادبی با تکیه بر مکان و رویداد‌های ادبی و تاریخی در این منطقه تدوین می‌شود؛ زیرا منطقه دوازده در دوران معاصر ادبی در آن شکل گرفته است. 

وی خاطرنشان کرد: از مجموع 90 نفری که به دور دوم راه پیدا کردند، 56 نفر ساکن تهران، 31 نفر از شهرستان، 3 نفر از خارج از کشور هستند که مجموع دوستان غیر تهرانی میهمان دبیرخانه در یکی از هتل‌های تاریخی منطقه دوازده خواهند بود. ناگفته نماند روز بعد از برگزاری اختتامیه یک تور تهران‌گردی برای تمام شرکت‌کنندگان جهت آشنایی با یکدیگر همچنین شناخت بافت‌های تاریخی و مدرن تهران صورت خواهد گرفت.

فرشید‌نیک با اشاره به برنامه تجلیل در اختتامیه امسال گفت: برنامه تجلیل در اختتامیه جشنواره جایزه داستان تهران امسال به نویسنده و شاعر بزرگ کشورمان احمدرضا احمدی تعلق می‌گیرد. زیرا احمدرضا احمدی به خاطر تصاویری که از شهر تهران در آثار و اشعارشان ثبت کرده‌اند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

جزئیات بیشتر را می‌توانید در سایت dastanetehran.dastanmag.com  مشاهده کنید.

دبیر جشنواره «داستان تهران» در خصوص اختتامیه گفت: اختتامیه امسال روز سوم دی ماه در تالار فردوسی واقع در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. 



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.