به گزارش خبرنگار حوزه
مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تدوین بودجه سالیانه کشور از مهمترین وظایف دولت و مجلس به عنوان دو نهاد تأثیرگذار بر سیاستهای اقتصادی کشور است. ماده 216 آییننامه داخلی مجلس 15 آذر هر سال را به عنوان زمان تحویل لایحه بودجه به دولت مقرر کرده است برهمین دولتها موظفند
طبق اصل پنجاه و دوم قانون اساسی، بودجه سالانه كل كشور را تهيه و برای تصويب به مجلس تسلیم کنند.
*روند لایحه بودجه در تقویمزمانی مجلس
1) نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوستها و سوابق آن تا مدت ده روز میتوانند پیشنهادهاى خود را به کمیسیونهاى تخصصى مجلس تقدیم کنند.
2) کمیسیونهاى تخصصى موظفند حداکثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم کنند.
3)کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگى به گزارش کمیسیونهاى تخصصى گزارش نهائى خود را تنظیم و به مجلس شوراى اسلامى تقدیم کند. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا 15 روز با موافقت هیأت رئیسه قابل تمدید است.
4) در جلسه علنى، پس از رسیدگى به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهاى مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومى دولت رسیدگى و سقف آن به تصویب خواهد رسید؛ بهعلاوه پس از آن پیشنهادهاى مربوط، به تبصرهها و ردیفها نیز رسیدگى میشود.
البته لازم بهذکر است حداقل زمان تصويب لايحه بودجه در صحن علني ۲۰ روز است.
*بودجه "چند دوازدهم" چيست؟ طبیعی است که لایحه بودجه همواره طبق شرایط عادی برای تصویب به دست نمایندگان نمیرسد، چرا که عوامل داخلی و خارجی بر بودجه کشور موثرند و این امر تدوین لایحه بودجه با زمانبندی دقیق را با مشکل مواجه میکند. لذا نهاد قانونگذار برای تعامل با دولت در چنین شرایطی از شیوه "چند دوازدهم" بهرهمیگیرد این روش بودجه بندی هر چند ممکن است به بیانظباطی نظام مالی کشور منجر شود، اما راهکاری برای مدیریت موقت سه ماهه و شش ماهه کشور است.
بودجه دو يا سه دوازدهم در حقيقت دو يا سه دوازدهم از کل رقم بودجه پيشنهادی دولت در لايحه است که مجلس تصويب میکند تا دولت بتواند از خزانه برداشت کند و روند اداره امور کشور دچار اختلال نشود.
* کارنامه دولتها در استفاده از "بودجه چند دوازدهم"
تاریخچه استفاده از قانون دو دوازدهم بودجه در دولتهای بعد از انقلاب دولتهای نهم و دهم را به عنوان کابینهای که بیشترین استفاده را از این قانون داشته ثبت کرده است. برهمین اساس بودجه سال89 به صورت دو دوازدهم و بودجه و بودجه 91 و 92 نیز با قانون سه دوازدهم تصویب شد.
* احتمال بررسی دو دوازدهم بودجه سال 95
مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در انتقاد از تأخیر در ارائه لایحه بودجه از سوی رئیس جمهور اذعان میکند که به احتمال زیاد بودجه سال 95 نیز به صورت دو دوازدهم بررسی شود. وی معتقد است به دلیل اولویت بررسی لایحه برنامه توسعه ششم به عنوان سند بالادستی زمان بحث و تصویب بودجه سالانه کشور به تأخیر میافتد که این امر نیازمند تدوین بودجه دو دوازدهم است.
* عوامل دیرکرد ارائه لایحه بودجه دولت یازدهم
"احمد امیرآبادی فراهانی" در گفتوگو با خبرنگار
مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با اعتقاد به اینکه تأخیر چندانی در ارائه لایحه بودجه صورت نگرفته است، گفت: دولت در زمان قانونی که پانزدهم آذر بود لایحه را ارائه نکرد که این امری معمول و عرف است.
وی اضافه کرد: شایسته دولت و شعارهایش نیست که مشکلات دولتهای قبل را وسیلهای برای توجیه قرار دهد، تصریح کرد: بحث قانونگریزی و تاخیر در ارائه لایحه بودجه ایرادی است که دولت یازدهم همواره به عنوان نقطه ضعفی از دولت پیش عنوان میکند، اما خود در عرصه اجرای به موقع قانون ارائه لایحه بودجه سال 95 با تأخیر مواجه است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، وضعیت کشور و اقتضائات آن از لحاظ تحریمها را از دلایل این دیرکرد دانست و گفت البته انتظار برای مشخص شدن موضوع PMD و نیز افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی و اوپک و وضعیت مبهم قیمت آن در آینده، نیز از دیگر دلایل تأخیر دولت در ارائه لایحه بودجه است.
حال با در نظر گرفتن شرایط خاص برای کشور و ملاحظه بیشتر دولت برای تدوین لایحه بودجهای کارشناسی شده، باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان متولی بودجه کشور و دکتر روحانی که ریاست امور اجرایی را بر عهده دارد، چگونه مسیر ارائه لایحه برنامه ششم توسعه و بودجه 95 را طی میکنند تا در انتهای جاده با بودجه چند دوازدهم مجلس مواجه نشوند.
گزارش از: وحید امیدیموحد
انتهای پیام/
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید