مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از ساماندهی بازار سنتی قزوین برای ثبت جهانی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوين؛محمدعلی حضرتی ها افزود: به منظور حفاظت و صیانت از آثار و ابنیه تاریخی و با هدف فراهم آوردن بسترهای لازم ثبت جهانی مواریث ارزشمند تاریخی - فرهنگی استان، مجموعه بازار سنتی قزوین با همکاری و نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مشارکت حجره داران، بهسازی و مرمت می شود.

وی اظهارکرد: مجموعه بازار سنتی قزوین با قدمت دیرین و معماری کم نظیر خود در داخل بافت تاریخی از دیرباز تاکنون به منزله نبض حیات اقتصادی شهر بوده و حکایتگر وضعیت اقتصاد و امرار معاش مردم بوده است.


حضرتی ها ادامه داد: این مجموعه تاریخی با داشتن ترکیبی از اقتصاد، هنر، فرهنگ و معماری سنتی همواره از موقعیت و جایگاه ویژه ای در میان مردم و گردشگران ورودی به استان برخوردار بوده است و به همین دلیل ساماندهی و بهسازی این مجموعه ارزشمند تاریخی و احیای همه جانبه آن برای جلوگیری از تخریب و ایجاد شرایط مطلوب به عنوان یک اثر جهانی امری لازم و ضروری به شمار می آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین افزود: مرمت و بهسازی کف، بر و سطوح راسته های بازار به علاوه ساماندهی الحاقات نامنظم مانند انشعابات آب، برق، گاز و سیم های برق و تلفن از جمله اقداماتی است که با نظارت کارشناسان این اداره کل و مشارکت حجره داران راسته قیصریه بازار به عنوان گام نخست از فاز اول در پروژه مرمتی این مجموعه عظیم تاریخی– فرهنگی انجام خواهد شد.


معاون میراث فرهنگی استان قزوین نیز با اشاره به برگزاری گردهمایی جهانی راه ابریشم همزمان با روز قزوین در شهریور ماه سال آینده و ضرورت تحقق امر ساماندهی مجموعه بازار به عنوان معرف کهن شهر قزوین گفت: مجموعه بازار قزوین به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی در لیست آثار ملی کشور قرار دارد.


آرش ضیاء آبادی افزود: این سازمان در تلاش است تا زمینه های آماده سازی ثبت این اثر در فهرست آثار جهانی را فراهم آورد که رسیدن به این هدف، حمایت مجموعه مدیریت ارشد استان و مشارکت و همراهی شهرداری و همه ارگان ها و نهادهای ذیربط را می طلبد تا اجرای طرح مرمتی این مجموعه تسریع یافته و شهر قزوین اثری ارزشمند را در فهرست میراث جهانی به ثبت برساند.


بازار قزوین در سال 1356 با شماره 1021 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، این مجموعه یکی از با ارزش ترین آثار به جای مانده شهرسازی سنتی است.


تاریخ ساخت این مجموعه مربوط به دوره صفویه بوده ولی قسمت اعظم بناهای کنونی آن در دوران قاجاریه ساخته شده و از مهمترین ویژگی های این بنا معماری کم نظیر آن است که با بهره گیری از ترکیب طرح های شطرنجی فضاهای بسیار با شکوهی را ایجاد کرده است.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.