بحران آب جدی و حفظ منابع آب در استان فارس ضروری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ خشكسالي جزو بلاي طبيعي بوده و سالانه خسارتهاي جبران ناپذيري بر بخش‌هاي کشاورزی تحميل مي‌كند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان این که مديريت و پيش‌بيني خشكسالي از مهمترين اقدامات است افزود : تنها با پايش و پيش‌بيني به هنگام مي‌توان با پديده خشكسالي مبارزه و از ميزان خسارت‌هاي آن كاست . 

محمد مهدی قاسمی در جلسه ستاد مدیریت خشکی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت : یکی از وظایف اصلی،  مدیریت خشکسالی وبهینه سازی و حفظ منابع آبی در استان فار س است.

دکتر محمد مهدی قاسمی با بیان اینکه خشکسالی را نباید صرفاً بعنوان پدیده ای کاملاً فیزیکی یا طبیعی در نظر گرفت افزود: تأثیرات آن در جامعه نتیجه ایفای نقشی مابین یک رخداد طبیعی ( بارش کمتر از حد مورد انتظار به دلیل تغییرات اقلیمی ) و نیاز مردم به منابع تأمین آب است. 

این مقام مسئول یادآورشد : از آنجا که بخش کشاورزی همواره از سوی  وقایعی چون سرمازدگی، سیل، خشکسالی، آفات و ... تهدید می شود بنابراین  بکارگیری تکنولوژی  پیشرفته اطلاع رسانی سریع و هشدار دهنده بسیار مهم و حیاتی است .

وی یادآور شد: در مدیریت واقعی منابع و مصارف آب به تغییرات قابل ملاحظه ای نیازمند هستیم و برای غلبه بر چالش های موجود ناگزیر به ارائه برنامه های سیستمی تقاضای آب هستیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس گـفت: افزایش تـدریجی هزینه های تامین آب و رقابت شدید بین گروه های مصرف کننده، استفاده ناکارآمد از آب و نبود سیستم تحویل حجمی آب در بخش کشاورزی یقینا مدیریت منابع آب را با مشکلات پیچیده تری مواجه خواهد کرد و اگر چه ما در سیاست گذاری هایمان توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار را به عنوان یک اصل قرار داده ایم و با اعطای یارانه و تسهیلات ارزان قیمت خود را برای مقابله با این بحران ها آماده می کنیم و هم اکنون در سطح کشور رتبه نخست این عملیات اساسی را داریم ولی این اقدامات با این حجم از اعتبارات پاسخگو نیست و توجه جدی تر را می طلبد.

قاسمی همچنین یادآور شد: منابع پایه( آب و خاک) ملی و متعلق به همه آحاد جامعه بشری است و باید به آن به عنوان یک کالای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی برخورد کنیم و با افرادی که این منابع را به هدر می دهند برخورد کرده و با ساز و کارهای تشویقی دسته دیگری که مصرفی بهره ورانه دارند را مورد عنایت قرار دهیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس افزود: ارزیابی افزایش تولید محصول بدون لحاظ کردن استفاده از منابع و نهاده های کشاورزی نمی تواند صحیح باشد و ما در انتخاب برترین های کشاورزی به مدیریت منابع و نحوه استفاده از آن به وسیله تولید کنندگان نمونه بخش توجهی، جدی داریم ضمن اینکه قصد داریم در نظام بهره برداری کشاورزی علاوه بر تشویق کشاورزان تولید کننده بیشتر از میانگین تولید، سراغ تولیدکنندگان کمتر از میانگین پتانسیل تولید برویم و مشکل آنها را شناسایی و برای ارتقاء میزان تولید محصول با استفاده بهره ورانه از منابع پایه به آنها کمک کنیم و اجازه ندهیم منابع خدادادی ما مسرفانه مورد استفاده قرار گیرد و تولیدی در پی نداشته باشد.

 قاسمی با بیان این که استان فارس با توجه به وضعيت جغرافيايی و اقليمی خود، در وضعيت مناسبی از لحاظ تأمين آب قرار ندارد گفت :شيوه‌های مقابله کشاورزان در طول دوران خشکسالی‌ از اهميت به سزايی برخوردار است. 

 وی تصریح کرد :علی رغم تلاش‌های انجام شده، شدت پيامدهای خشکسالی به گونه‌ای است که در هر صورت آنان ناگزير از تحمل خسارات اقتصادی و زيست محيطی گوناگون هستند. از اين رو توصيه می‌شود، برنامه ريزان مسايل خشکسالی ضمن شناخت اين شيوه‌های مديريتی، تلاش کرده تا روش‌های مديريتی مذکور را بهينه‌تر و کارامدتر کنند.

در ادامه فیاض پور مدیر کل مدیریت بحران با بیان اینکه  بستر قانونی پرداختن  کلیه ارگان ها و سازمان های مرتبط با خشکی فراهم شده است و نیازی به تصویب قانون جدیدی دراین خصوص نیست افزود: در موضوع خشکی و خشکسالی ، کلیه  فعالیت ها در راستای ماموریت سازمانی این ارگان ها است و ایجاد بخش های موازی ،ضرورتی ندارد. 

در ادامه کارشناسان و صاحب نظران حاضر در جلسه، طی بیان نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح و به مواردی از قبیل لزوم پرداختن به مقوله آب و خشکی در تمام اوقات و نه فقط در دوران خشکسالی‌، اهمیت دادن به NGO ها و مراکز غیر دولتی فعال و مشتاق، لزوم سرکشی و بازدید مسئولان از اراضی و مراکز کشاورزی در جهت آگاهی هر چه بیشتر از مشکلات کشاورزان در زمان خشکی و حمایت موثر از آنان و ... اشاره کردند.


انتهای پیام/پ
برچسب ها: بحران ، آب ، جدی ، است ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.