به گزارش
حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشستی با موضوع گسترش عکس در جامعه با حضور مدیرانی چون علی مرادخانی، امیر عبدالحسینی، مجید رجبی معمار و غلامرضا خلیل ارجمندی برگزار شد که فرزاد هاشمی مدیریت آن را به عهده داشت.
در ابتدا فرزاد هاشمی (عکاس) اینطور موضوع را بیان کرد: جامعه هنری پس از پیروزی انقلاب مطالباتی داشته و قرار بوده اتفاقاتی بیفتد که ملاحظات دولتی تحقق آنها را سخت کرده، مسألهای که با حل آن کمک بزرگی به جامعه هنری میشود.
وی افزود: در شش سال گذشته درگیریهای فراوانی با معاونت هنری وزارت ارشاد داشتیم و انجمنها نمیتواستند ابراز وجود کنند، چرا که ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای سالها قبل است، نمیتواند جوابگوی جامعه هنری باشد، چون در اصل دولتی هستند و اینجا باید پرسید که مدیران دولتی برای رفع این معذوریتها چه راهکارهایی دارند؟
*از واگذاری کارها به انجمنها تا کم کردن ایستگاههای نظارتی
علی مرادخانی در این خصوص گفت: معاونت هنری وزارت ارشاد بخشی از دولت است و دولت بیشتر در جریان سیاستگذاری و زیرساختها است و ما به دنبال این هستیم که سازمانهای مختلف مرتبط با هنر تصدی امور را به دست بگیرند چرا که این کار دولت نیست.
وی اضافه کرد: ارشاد در وزارت فرهنگ به این معنی است که کارها به کسانی واگذار شود که توانایی انجام آن را دارند، پیش از این هم انجمنها معمولا به نهادها و سازمانهایی واگذار میشدند که با دولت در ارتباط باشند و کنترلی از لحاظ مالی و اجرایی روی آنها داشته باشند اما حالا که انجمنها هستند میتوانیم امور را به آنها واگذار کنیم.
مرادخانی تصریح کرد: کم کردن ایستگاههای نظارتی یکی از مهمترین کارهایی است که در دولت به عنوان یک سیاست پیگیری میشود، چون مثل برخی حوزهها مثل سینما و تئاتر مواردی وجود دارد که باعث میشود چند نهاد در دادن مجوز دخیل باشند و بحث مجوز و اجازه یکی از گرههایی است که در دولت وجود دارد. چراکه ایستگاههای نظارتی زیادی هستند و چون اعمال قدرت و نظر وجود دارد، کسی دوست ندارد موقعیتش را ترک کند، برای همین ما این موضوع را در سیاست کاری خود قرار دادهایم.
"راحت قضاوت کردن مشکل جامعه ماست
مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان) در پاسخ به سوال ابتدایی عنوان کرد: از ابتدای سالهای دفاع مقدس درگیر مقوله عکس بودم. تفاوت عکاسی با بقیه رشتهها در این است که نیروهای آن در هر عملیاتی چه اقتصادی، چه فرهنگی و چه شاخههای دیگر در خط مقدم حضور پیدا میکنند و ما نیز در این خانه سعیمان این است که در حد توان و بضاعتمان خانه هنرمندان را در اختیار هنرمندان این رشته بگذاریم.
وی افزود: خانه هنرمندان سالهاست که فعالیت خود را آغاز کرده و ما در حال مطالعه و برنامهریزی هستیم؛ اما یکی از مشکلات جامعه ما این است که خیلی راحت قضاوت میکنیم و حکم صادر میکنیم که این اصلا روا نیست، پس باید این پیشداوریها کنار گذاشته شوند و از طرفی سهم و نقش اصناف مختلف هنری نیز باید در خانه هنرمندان جدیتر شود.
رجبی معمار تصریح کرد: حال بخشی از این روند بر عهده من است. به طور مثال در حدی که گالریهای خانه را به صورت متعادل در اختیار انجمنهای مختلف هنری قرار بدهیم و بخشی دیگر بر عهده خود هنرمندان است که باید به دنبال حقوق خود بیایند.
وی اظهار داشت: من از ابتدا به انجمنهای هنری نامه نوشتم که مطالبات سال آینده و برنامه کلیشان را بگویند؛ چرا که اولویت ما مدیریت صحیح و تقسیم عادلانه منابع با حفظ اعتدال است و البته مدتی است که مشکلات شرایط اقتصادی بر روی بخش فرهنگ و هنر نیز تاثیر گذاشته، چون شرایط اقتصادی کشور خوب نیست.
وی بیان کرد: پروژههای اساسی اقتصادی کشور هم از این قضیه مستثنی نیستند و متأثر از این وضعیت شدهاند، حال باید بتوانیم با رسیدن به تفاهم مسیری را رقم بزنیم که در این وضعیت هم به اهدافمان برسیم.
این مسئول اذعان داشت: مدیر فرهنگی باید از جنس فرهنگ و هنر و اهل گفتوگو و مدارا باشد. به حسب تجربههایی که با فرماندهان جنگ داشتم، نیز میدانم که این ویژگیها باید در جنگ و عملیات نظامی هم وجود داشته باشد. فارغ از این بحث باید گفت که خانه هنرمندان حدود سه چهارم هزینههایش را خودش تامین میکند و سعی ما این است که سهم اصناف را از این موضوع به صفر برسانیم و برای این امر باید منابع جدید را پیدا و جذب کنیم تا سهم هر صنف و بخش هنری در خانه هنرمندان عادلانهتر و دقیقتر رعایت شود.
مدیرعامل خانه هنرمندان یادآور شد: افزایش رفتوآمدها و بده بستانها عاملی است که ما را در این زمینه پیش میبرد و اقدام دیگری که برای استعدادیابی در نظر داریم، برگزاری مسابقات گوناگون است که البته این هم هزینهبر است ولی باید به گونهای آن را انجام دهیم، همچنین همکاری با انجمنها در زمینه نشر نیز یکی دیگر از اقداماتی است که برای گسترش هنر حاضر به انجام آن هستیم.
*نمیتوانیم با 100 عکاس همزمان در ارتباط باشیم
پس از این امیر عبدالحسینی (معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) گفت: ما 26 انجمن و کانون تخصصی داریم که در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران جلساتی را با آنها داشتهایم؛ اما تعداد انجمنهای تخصصی زیاد است و جامعه هنری مخاطبان بسیاری با مطالبات متفاوت از جمله پول، فضا و پشتیبانی دارد که حمایت خیلی جزئی از همه آنها قاعدتأ میسر نیست.
وی افزود: اما در خصوص انجمن عکاسان باید گفت که ما با آنها هم جلساتی را برگزار کردیم و وقتی آقای زندهروح موضوع «10 روز با عکاسان» را مطرح کردند، ما پیشنهاد تأمین فضا را ارائه دادیم، اما گفتند که خانه هنرمندان را در نظر گرفتهاند، اما در این خصوص به طور کلی باید بدانیم کمک چیست و چرا باید انجام شود و ابزار پشتیبانی آن کدامند و مهمترین بخش در حل این مسائل توجه به اصول و فنون مذاکره است.
وی ادامه داد: فرهنگسراها، خانههای فرهنگ و خانه – موزهها در اختیار من است و میتوانم آنها را در اختیار آنها بگذارم؛ چرا که کار من پشتیبانی نیست. و حتی همه این صحبتها در حالی است که همین امسال در جلسهای که برای مراسم تجلیل از عکاسان مراسم ارتحال امام (ره) برگزار شد، عکاسان از ما خواستند عکسخانه شهر را تجهیز و نوسازی کنیم که این اتفاق طی چند ماه افتاد و اینچنین ما در دو مجموعه با انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس همکاری کردیم و اگر مطالباتی هم در حوزه کتاب وجود داشته باشد با تایید انجمن میتوانیم با عکاسان همکاری کنیم، اما عملا نمیتوانیم با 100 عکاس به صورت مستقیم در ارتباط باشیم.
عبدالحسینی تصریح کرد: هنر تجسمی برای دیده شدن خلق میشود و عکس تنها هنری است که مفهوماش را بدون واسطه به مخاطب عرضه میکند به همین جهت نکته مهم دیده شدن عکس است و ما در گالریها و هفت موزهای که در اختیار داشتیم همیشه بحث نمایشگاهی مد نظرمان بوده به گونه ای که بخشی از نمایشگاهها حرفهای و بخشی دیگر برای قشر دانشجو و مخاطب شهروندی باشد که فضایی برای نمایش آثارشان ندارند.
این مسئول بیان کرد: بحث دیگر هنر عکاسی در شهر است، رویدای که فرصتی برای آنهایی است که گالری نمیروند و امسال انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با همکاری سازمان زیباسازی بخشی از آثار خود را در هفته دفاع مقدس در سطح شهر به نمایش گذاشت بخشی از زیباییهای آرت شهر نیز در قالب نمایش بزرگ خیابانی به نمایش گذاشته شدند.
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در انتهای صحبتهایش یادآوز شد: باید ببینیم چه کنیم تا آثار حاوی پیام از گالریها و فضاهای سرپوشیده در معرض دید شهروندان قرار بگیرند و در زمینه عکاسی ما آماده هستیم تا عکس بتواند به عنوان محصول یا کالاهای هنری منتشر و عرضه شود. همچنین در بحث انتشارات هم با مذاکره و تفاهم میتوان چند کار را منتشر کرد که برای مردم و جامعه عکاسی مفید باشد.
*صندوق حمایت از هنرمندان جای گروه های دیگر را پر نمی کند
در ادامه این نشست غلامرضا خلیل ارجمندی (مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان) این طور بیان کرد: گاهی فکر میکنند پول و تزریق نقدینگی یعنی رشد اقتصاد هنر، در صورتی که در دولت های گذشته دیدیم که پولهای زیادی در بخش هنر خرج شد، اما خروجی لازم را نداشتیم، حال اتفاق مهمی که افتاده این است که اقتصاد خلاق ما وابسته به اقتصاد کلان است و به طور مثال سال گذشته در زمینه کامپیوتری نزدیک به 400 میلیارد تومان بازی رایانهای فروخته شد که 90 درصد آن وارداتی بود و تنها 10 درصدش برای اقتصاد خودمان بود که این خود آسیبی برای ما محسوب میشود.
وی در خصوص مسأله عکس گفت: عکس یکی از بخشهایی است که به راحتی میتوان در آن بیزنس ایجاد کرد و در شاخههای مختلف آن از جمله صنعت، ورزش و جنگ درآمدهای زیادی وجود دارد اما هنر باید شناسانده شود.
وی با اشاره به صندوق هنر اذعان داشت: صندوق هنر را برای اینکه جای گروه دیگری را بگیرد درست نکردیم بلکه تلاش کردیم تا در این دو سال منابعی که در کشور وجود دارد را به این وسیله به نوعب در اختیار بخش هنر بگذاریم.
مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان خاطرنشان کرد: بنگاههای اقتصادی این آمادگی را دارند که اگر طرحی از طرف هنرمندان وجود دارد، در تحقق آن همکاری کنند و ما حاضریم درصورتی که مالکیت پروژه در اختیار بخش خصوصی باشد به صورت مستقل در بخش هنر از جمله عکاسی سرمایهگذاری کنیم.
در پایان نشست از طرف انجمن عکاسان لوح تقدیری به مدیران فرهنگی نشست اهدا شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/