ابتکار: 30 تا 35 میلیون نفر تحت تاثیر آلودگی هوا هستند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 30 تا 35 میلیون نفر تحت تاثیر آلودگی هوا، آسیب‌های بهداشتی و هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد شهرها تحمیل می‌کنند.

ابتکار: 30 تا 35 میلیون نفر تحت تاثیر آلودگی هوا هستندبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که امروز (سه شنبه) در سالن همایش‌های بین و المللی صدا و سیما برگزار شد، اظهار داشت: سال 2015 که سال محیط زیست نام گذاری شده بود برای محیط زیست ایران به دلیل سیاست‌های ابلاغی حوزه محیط زیست که از جانب مقام معظم رهبری ارائه شد و در سیاست‌های مربوط به توسعه پایدار از جانب دولت یازدهم و توافق 195 کشور جهان در پاریس سال قابل توجه و خوبی بود.

وی با اشاره به نقش ایران در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین، گفت: تا سال 2030 ایران در کاهش 4 درصدی توافق کرده و در صورت رفع تحریم‌ها این شرایط به 8 درصد افزوده شده و در جمع کاهش 12 درصدی در انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهیم داشت.

ابتکار با بیان این که برای مقابله با آلودگی هوا باید کار علمی انجام شود و سیاهه انتشار به روز رسانی شده و دانشگاهیان و ورود جامعه‌ای بین المللی انجام گیرد، گفت: بسیاری از کشورهایی که تجربه آلودگی هوا را دارند می‌توانند در کاهش آلودگی هوا به ما کمک کنند که در این خصوص بسیاری از آن‌ها اعلام همکاری کردند.

وی دلیل عدم رفع مشکل آلودگی هوا را وقفه اجرا در دولت نهم و دهم یادآور شد و افزود: با یک وقفه 8 ساله تمامی شاخص‌ها، ساز کارهای هماهنگی فرا بخشی که به طور مستمر بین 16 دستگاه دولتی که در کاهش آلودگی نقش و مسئولیتی دارند، انجام نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سال 92 دولت یازدهم بعد از وقفه 8 ساله به طور جدی نگاه به محیط زیست و مشکلات آن را در عالی ترین سطح قرار داد.

وی در خصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست از سال 92 این گونه بیان کرد: بعد از وقفه 8 ساله ما مجبور شدیم تمامی برنامه ریزی و اقداماتی که برای حل مسائل زیست محیطی و آلودگی هوا پیش بینی شده و به اجرا در نیامده بود را از نوع شروع کنیم طوری که تشکیل مجدد کار گروه ملی و استانی برای کاهش آلودگی هوا در استان‌های مشهد، اصفهان، تبریز، البرز، شیراز و اراک را انجام داده‌ایم.

ابتکار ادامه داد: کار گروه ملی مقابله با آلودگی هوا، اصلاح کیفیت سوخت، حذف بنزین پتروشیمی در اردیبهشت سال 93 به اجرا در آمد و در نیمه شهریور 93 استاندارد یورو 4 را برای تمامی خودروها شروع کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: هفته آینده یکپارچه سازی معاینه فنی اتفاق می‌افتد تا مشکلات و تخلفات و سوء استفاده‌های انجام شده در معاینه فنی برای ایمنی و کنترل آلاینده‌ها حل شود.

وی با اشاره به حضور موتور سیکلت‌ها در سطح شهر تهران که 4 برابر یک خودروی انژکتوری آلودگی ایجاد می‌کنند، گفت: وزارت صنایع با هماهنگی و همکاری با محیط زیست قول مساعدت در جهت ارتقا استاندارد موتور سیکلت‌ها به یورو 3 و از رده خارج شدن موتور سیکلت‌های کاربراتوری  را اعلام کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که مازوت به عنوان یک سوخت سنگین و آلاینده در نیروگاه استفاده می‌شود، تصریح کرد: در کارخانه و نیروگاه‌ها طبق توافق وزارت نیرو و نفت برای کاهش سوخت سنگین (مازوت)  هم اکنون حدود 40 درصد کاهش مصرف مازوت را داشته‌ایم.

ابتکار به نبود معاینه فنی و کنترل موتور خانه‌های سکونت گاه‌های شهر، تجاری و اداری اشاره کرده و گفت: باید با ورود بخش خصوصی معاینه فنی موتورخانه‌هایی که در آلودگی هوا منبع مهمی به شمار می‌رود و سهم 40 درصدی را در افزایش ذرات معلق کمتر 2.5 میکرون به خود اختصاص داده بررسی و پیگیری کنیم چرا که الگو مصرف انرژی در کشور ما اصلا الگو صحیحی نیست.

وی با اشاره به معادن متعددی که در آلوده کردن هوا نقش به سزایی دارند، تصریح کرد: با همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران تاکنون 20 واحد معدنی را تعطیل کرده و در شرایط اضطرار آلودگی هوا فعالیت آن‌ها را برای مدتی تعطیل اعلام کرده‌ایم.

ابتکار افزود: هر شهری یک ظرفیت زیستی دارد و از سال 1375  ظرفیت شهر تهران به اتمام رسیده و از آن سال تاکنون هر چه اضافه کرده‌ایم چه از لحاظ جمعیتی و چه از لحاظ مراکز صنعتی و تجاری با افزایش تراکم بار آلودگی را افزایش داده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که امسال به دلیل طولانی بودن سکون هوا و وارونگی در برخی از شاخصه‌ها حتی به حد هشدار هم نرسیده‌ایم، گفت: تنها شاخص کیفیت هوا و ذرات معلق کمتر 2.5 میکرون امسال برای ما در وضعیت هشدار قرار گرفته که برای حل این موضوع تلاش و همکاری بین بخشی باید با سرعت بیشتری انجام گیرد.

وی تاکید کرد: در لایحه برنامه ششم موضوع آلودگی هوا و عوارض آلایندگی آن را بیان کرد‌ه‌ایم و در بحث هدفمندی و اعتبارات این بخش که منجر به کاهش آلودگی هوا می‌شود مشارکت مردم را خواهانیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۳ دی ۱۳۹۴
خدا وکیلی آخر همه کارها دقت دارید مشارکت مردمی رو می طلبه ؟؟؟ چقدر این مردم برای مسئولین مهم هستن و خودشون خبر ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۲ دی ۱۳۹۴
تاثیر آولودگی هوا
1-بر سلامت انسان
2-بر درختان وفضای سبز
3-بر میراث فرهنگی وآثار باستانی
4- بر مصرف بیش از حد دتدجت ها وآب شتشوی
5-بر ساختمان وسیا ه شدن آنها
6-بر موجودات زنده وپرندگان
7- برحیوانات مانند گاو گوسفند
8- اقتصاد کشور
9- بالارفتن مرگ ومیر
آخرین اخبار