وی در خصوص عواملی که در تنظیم بودجه سال 95 با اشاره به برش سوم برنامه 5 ساله موثر بوده است، گفت: درک عمیق شرایط کلان کشور، پیش بینی و سناریوهای مختلف، کسب تجربه از برنامههای سالهای قبل و توجه ویژه به اقتصاد مقاومتی از جمله این موارد بوده است.
معاون برنامه ریزی ، توسعه شهری امور شوراهای شهرداری تهران با اشاره به الزامات بودجه سال 95 شهرداری تهران تصریح کرد: انضباط مالی، حضور بخش خصوصی در کنار مدیریت شهری، نهادینه کردن بودجه عملیاتی و تقویت کارآمدی شهرداری تهران از جمله این الزامات است.
وی با اشاره به رویکردهای بودجه سال آینده شهرداری پایتخت اظهار داشت: توسعه نظام برنامه ریزی شهری با رویکردهای کمی و کیفی، بهبود و به کارگیری نظام های هوشمندسازی اطلاعات، اصلاح نظام درآمد شهر با تاکید بر منابع پایدار، مدیریت مصرف با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف و مشارکت شهروندان در اجرای پروژه ها را می توان به عنوان رویکردهای بودجه95 نام برد.
امانی اهتمام بودجه ریزی عملیاتی، کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار، تعادل بین منابع و مصارف، افزایش درآمدهای پایدار، حمایت از حضور بخش خصوصی، کاهش فاصله بین شمال و جنوب شهر و تحقق اهداف و مامویت ها در برنامه 5 ساله و رعایت سیاست های اقتصاد مقاومتی را از سیاست های بودجه سال آینده پایتخت دانست.
معاون برنامه ریزی ، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران با اشاره به اولویت هایی که شهردار تهران تاکید بر رعایت آنان داشته است، گفت: هزینه های اجتناب ناپذیر شهر (حقوق و مزایای پرسنل، کمک به سازمان ها و هزینه رفت و روب شهر) نگهداشت شهر، بازپرداخت دیون اشخاص حقیقی و حقوقی و بازپرداخت اقساط وام ها به بانک ها که عمده وام ها برای توسعه حمل و نقل عمومی بوده است، از اولویت ها است.
وی تاکید کرد: توسعه خطوط مترو و بهره برداری از خطوط 6 و 7 در اولویت برنامه شهرداری تهران بوده است و امیدواریم این 2 خط در سال آینده به بهره برداری رسد.
امانی با تشریح گزارشی از عملکرد 20 ماهه شهرداری تهران گفت: حدود 40کیلومتر خطوط مترو طی این مدت به حمل و نقل شهری اضافه شده است و تا پایان سال خطوط قطار شهری پایتخت به 173 کیلومتر می رسد. همچنین با این که کمکی از دولت درخصوص تامین واگن های مترو دریافت نکرده ایم، اما تاکنون 122واگن شهری به خطوط مترو شهر تهران اضافه شده است.
وی با اشاره به افتتاح 8 ایستگاه مترو طی 2 سال گذشته تاکید کرد: 3 هزار و 686 دستگاه تاکسی نیز در این مدت نوسازی شده است. همچنین 122 اتوبوس دوکابین، 22 دستگاه اتوبوس تک کابین و 4 دستگاه اتوبوس هیبریدی سه کابین نیز به حمل و نقل شهری تهران اضافه شده است. لازم است تاکید کنم که 60دستگاه اتوبوس برقی نیز بازسازی و به حمل و نقل عمومی شهر تهران اضافه شده است.
معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امورشوراهای شهرداری تهران با اشاره به اینکه سهم دولت در توسعه اتوبوسرانی شهر تهران 83 درصد بوده است که محقق نشده است، افزود: تمامی اتوبوس ها تک کابین به بخش خصوصی واگذار شده است. در همین راستا راه اندازی دوربین های ثبت تخلف در 186 تقاطع شهر داریم و بیش از 300 دستگاه ثبت تخلف نیز در بزرگراه ها نصب شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بودجه سال آینده شهرداری 18هزار و 716 میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: در حوزه شهرسازی 9 هزار و 470 میلیارد تومان، فروش املاک هزار و 500 میلیارد تومان، مشارکت ها یکهزار و 300 میلیارد تومان، ارزش افزوده 3 هزار و 800 میلیارد تومان، وام ها 700 میلیارد تومان، وصول مطالبات 592 میلیارد تومان، ماده 100 و مطالبات دستگاه های دولتی 78 میلیارد تومان، مجتمع های ایستگاه های 500 میلیارد تومان و سایر 633 میلیارد تومان است.
امانی همچنین با اشاره به رشد 10 درصدی درآمدهای پایدار شهرداری تهران نسبت به سال قبل گفت: این میزان از 4 هزار میلیارد تومان به 4 هزار و 400 میلیارد تومان در بودجه سال 95 افزایش پیدا کرده است که 23.5 درصد از کل بودجه را به خود اختصاص میدهد.
معاون برنامه ریزی ، توسعه شهری و امورشوراهای شهرداری تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران در گذشته فقط نقد بوده و بودجه غیر نقد اصلا ثبت نمی شد، اظهار داشت: یکی از دلایل اینکه میگوییم شفافیت مالی داریم این است که درآمدهای غیرنقد را در بودجه دیدهایم. خوشبختانه سایر کلان شهرها نیز به تبعیت از شهر تهران بودجه غیر نقد خود را نیز در بودجه سال 95 خود آوردهاند.
وی با اشاره به مصارف بودجه سال 95 گفت: مناطق و واحدهای ستادی شهرداری تهران از حیث مصارف با 8.6 درصد رشد نسبت به اعتبار مصوب سال 94 بالغ بر 187.163 میلیارد ریال است. بودجه سال 95 در حوزه ماموریت اجتماعی و فرهنگی با 5.7 درصد رشد نسبت به اعتبارات مصوب سال 94 مبلغ 16.450 میلیار ریال در سال 95 پیشنهاد شده است. همچنین مبلغ 5.482 میلیارد ریال (معادل 33.3 درصد از مبلغ فوق) اعتبارات هزینهای است که صرف مواردی از قبیل غنی سازی اوقات فراغت شهروندان، ساماندهی افراد در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی، توسعه ورزش شهروندی، اجرای برنامههای فرهنگی و هنری، حمایت از موسسات فرهنگی و هنری و کمک به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران خواهد شد.
امانی با اشاره به ماموریت های حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: با هدف بهبود نظام حمل و نقل عمومی و با تاکید بر توسعه حداکثری حمل و نقل ریلی در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده در ماده 6 برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران اعتبارات ماموریت حمل و نقل و ترافیک مبلغ 59.059 میلیارد ریال منظور شده است. همچنین مبلغ 1.838 میلیارد ریال (معادل 18.4 دهم درصد از مبلغ فوق) اعتبارات هزینه ای است که صرف مواردی از قبیل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه، کمک به سازمان تاکسیرانی شهر تهران، کمک به ساماندهی رانندگان تاکسی، کمک به مابه التفاوت قیمت بلیت اتوبوس به شرکت واحد اتوبوسرانی، کمک ما به التفاوت قیمت بلیت اتوبوس به بخش خصوصی، کمک بازخریدی کارکنان مازاد شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و .. خواهد شد.
وی با اشاره به اعتبارات پیش بینی شده در حوزه ماموریت خدمات شهری و محیط زیست گفت: در این حوزه با 13.7 دهم درصد رشد نسبت به اعتبار مصوب سال 94 مبلغ 30.469 میلیارد ریال منظور شده است . همچنین مبلغ 11.674 میلیاردریال (معادل 38.3 درصد از مبلغ فوق) اعتبارات هزینه ای است که صرف مواردی از قبیل نگهداری فضاهای سبز، آموزش شهروندان در زمینه مدیریت پسماند، رفت و روب شهری ، جمع آوری و حمل پسماند، بهبود محیط زیست شهری، مدیریت و راهبری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و... خواهد شد.
امانی با اشاره به ماموریت شهرداری تهران در حوزه ایمنی و مدیریت بحران بیان کرد: در این حوزه در مجموعه اعتبارات با 20 درصد افزایش نسبت به سال 94 مواجه بودهایم و معادل 6.421 میلیارد ریال پیش بینی شده است. همچنین مبلغ 4.106 میلیاردریال (معادل 63.9 درصد از مبلغ فوق) اعتبارات هزینهای است که صرف مواردی از قبیل مدیریت و راهبری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و افزایش ایمنی اماکن دربرابر سوانح طبیعی و توسعه نظامات مواجه با حوادث غیرمترقبه خواهد شد.
انتهای پیام/