داور بخش نوجوان هشتمین جشنواره داستان انقلاب معتقد است كه نویسندگان داستان انقلاب باید برای ارتباط با همگان از یك زبان مشترك و قابل فهم استفاده كنند.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ یوسف قوجق، نویسنده و داور بخش نوجوان هشتمین جشنواره داستان انقلاب، هماهنگی میان داوران این جشنواره‌ها را مطلوب خواند و گفت: آثار رسیده به جشنواره قبل از رسیدن به مرحله پایانی توسط هیئت بازخوان مورد بررسی قرار گرفتند و از این نظر آثاری كه در این مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند، حداقل‌های داستان نویسی را داشتند و بیشتر روی مباحث ساختاری آن‌ها بحث می‌شد. 

وی موضوعات رمان‌ها را در مقایسه با داستان‌های كوتاه جذاب‌تر و پركشش‌تر توصیف كرد و اظهار داشت: نگاه نویسندگان در داستان‌های كوتاه بیشتر به اتفاقات پیش آمده در انقلاب معطوف است، در صورتی كه بعضی از رمان نویسان با پرداختن به حوادث كشورهای منطقه و اتفاقاتی كه به نوعی با زندگی جاری ما رقم خورده است، رمان‌های جذابی را خلق كردند. 

این نویسنده ادامه داد: برای پرهیز از این تكرار‌ها و شعاری نویسی‌هایی كه توسط نویسنده‌های جوان دنبال می‌شود باید با تدارك دیدن میزگردهایی با حضور داوران و دبیران جشنواره موضوع آن را بسط دهیم تا افق دید نویسندگان را به مسائل دیگر هم جلب كنیم. 

قوجق پرهیز نویسندگان در استفاده از كلمات نا‌آشنا و نامأنوس را جدی خواند و گفت: باید نویسندگان به این مسئله توجه كنند كه مخاطبان آن‌ها در یك سطح نیستند بلكه ممكن است بعضی‌ها در خواندن این كلمات دچار مشكل شوند و باید از یك زبان مشترك برای فهم همگان استفاده كنند. 

نویسنده كتاب «بادبادك‌ها در شهر» با بیان اینكه در نوشتن كتاب برای رده سنی نوجوانان باید از زبانی فارغ از پیچیدگی‌های خاص بهره برد، خاطرنشان كرد: مخاطبان در این رده سنی به دنبال جذابیت‌های خاصی در قصه می‌گردند و نویسنده انقلابی باید در پرداختن به موضوعاتی مثل انقلاب، رعایت این موارد را در نظر داشته باشد. 

وی یكی از ضعف‌هایی را كه نویسنده‌ها در تألیف كتاب‌های تاریخی با آن روبه‌رو هستند ضعف مطالعاتی عنوان كرد و اظهار داشت: برای تألیف كتاب‌های انقلابی كه درصدد پرداختن به موضوعات اوایل انقلاب و اتفاقات قبل از آن است باید نویسنده‌های ما مطالعات متعددی را پشت سر بگذارند و اگر بدون مراجعه به این منابع و با توجه به تخیل خود بنویسند، داستان‌های آن‌ها خیلی از جنبۀ استنادی برخوردار نمی‌شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار