حفاظت از كودكانی كه از صندلي حمايتي استفاده مي كنند، بيشتر از كودكاني است كه از صندلي معمولي استفاده مي كنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مسوول بيماري هاي غير واگير مركز بهداشت شهدای والفجر شیراز، در جلسه آموزشي سوانح و حوادث كودكان، گفت: حفاظت كودكان چهار تا هفت ساله اي كه از صندلي حمايتي استفاده مي كنند، 54 درصد بيشتر از كودكاني است كه از صندلي معمولي استفاده مي كنند. 

دكتر "نگار ميرزاد"، با بیان اینکه 22 درصد مرگ هاي ناشي از آسيب در كودكان، مربوط به حوادث ترافيكي است، افزود: آسيب هاي ترافيكي، علت اصلي مرگ در سنين 15 تا 19 سالگي و دومين علت مرگ در كودكان پنج تا 9 و10 تا 14 ساله است. 

او ادامه داد: صندلي مخصوص كودک در تصادف ها، مرگ كودک پایین تر از يک سال را تا 70 درصد و مرگ كودک يک تا چهار سال را تا 54 درصد كاهش مي دهد. 

مسوول بيماري هاي غيرواگير مركز بهداشت شهدای والفجر، اضافه کرد: 80درصد مرگ و مير، ناشي از دوچرخه سواري به علت ضربه به سر و آسيب هاي مغزي اتفاق مي افتد و استفاده از كلاه ايمني، تا 85 درصد از ضربه به سر و تا 88 درصد از آسيب هاي مغزي پيشگيري مي كند. 

دکتر میرزاد افزود: نوزادان و كودكان نوپا تا دو سالگي يا پس از آن، تا وقتي كه با صندلي تناسب داشته باشند،(تا وزن حدود 10 كيلوگرم) بايد در صندلي مخصوص كودک قرار بگيرند.  

مسوول بيماري هاي غير واگير مركز بهداشت شهدای والفجر، ادامه داد: كودكان بزرگتر از دو سال، تا زماني كه به حداكثر وزن و قدي كه سازنده صندلي تعيين كرده است برسند، (تا چهار، پنج سالگي، وزن حدود 18 كيلوگرم و قد يک متر)، بايد از صندلي هاي كودک رو به جلو استفاده، كنند. 

او اضافه كرد: كودكان تا زماني كه كمربندهاي ماشين با بدن آن ها تناسب داشته باشند (قد 145 سانتي متر)، بايد از بست هاي مخصوص استفاده كنند و همه كودكان پایین تر 13 سال، بايد در صندلي عقب وسيله نقليه بنشينند. 

مسوول بيماري هاي غيرواگير این مركز، گفت: هر وقت كودكان از دوچرخه، اسكيت، اسكوتر يا اسكيت برد استفاده مي كنند، بايد كلاه ايمني مناسب بپوشند. 

دکتر "میرزاد"، آموزش ايمني جاده اي و مهارت آموزي كودكان را داراي اهميت بسیاری دانست و افزود: سنين پيش از دبستان، براي يادگيري قوانين ترافيكي و رفتارهاي ايمن، زمان مناسبي است و سال هاي هفت تا 11 سالگی، براي آغاز يادگيري، دير است. 
او ادامه داد: ايمن ترين روش ها براي عبور از خيابان، عبور از عرض خيابان، پل هاي زيرگذر، خطوط و محل چراغ عابر پياده، پل هاي هوايي و يا عبور از خيابان، با كمک پليس است. 

این مسوول بيماري هاي غير واگير، اضافه کرد: اگر هيچ يک از راه ها، ميسر نباشد، ايمن ترين جا، مكاني است كه از هر دو طرف ديد زيادي داشته باشد و اگر سن كودک، پایین تر از 10 سال باشد، تنها و بدون كمک شخص بزرگتر، از عرض خيابان عبور نكند. 

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.