محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگاه صنعت نفت روشی جدید ارئه دادند که فرآیند گوگردزدایی را در شرایط محیطی با هزینه کم انجام می‌دهد.

قاسم بختیاری دانشجوی دکتری شیمی کاربردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص طرح مشترک با پژوهشگاه نفت گفت: آلودگی هوا یکی از مشکلات مهم کلانشهرها محسوب می‌شود که ترکیبات گوگردی در  سوخت خودروها نقش اساسی در بروز این مشکل ایفا می کند. در همین راستا در این طرح تلاش شده تا فرآیند گوگردزدایی با هزینه‌ کمتر و بازدهی بالاتر صورت گیرد.

وی ادامه داد: روش‌های معمول با هزینه‌های متوسط میزان گوگرد را به حدود 500 ppm کاهش می‌دهد البته روش‌های مؤثرتر که قادرند میزان گوگرد را به 10 ppm کاهش دهد، هزینه‌های بسیار بالایی دارند، در نتیجه استقبال زیادی هم از آن نمی‌شود.

وی علت هزینه‌های بالای روش کارآمد را، شرایط انجام‌گیری آن دانست و گفت: این روش در دما و فشار بالا انجام می‌شود که این موجب صرف هزینه بالایی است، علاوه بر این حذف ترکیبات گوگردی به طور کامل صورت نمی‌گیرد اما از طریق فرآیند جذب ترکیبات گوگردی در دما و فشار محیط حذف می‌شوند.

وی در پایان افزود: استفاده از این روش هم به صورت مستقل در پالایشگاه‌ها و سوخت خودروها و هم به صورت مکمل در فرآیند‌های پالایشگاه‌ها کاربرد دارد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار