مدیر کل دامپزشکی ایلام گفت: تا کنون 21 کانون شیوع بیماری تب برفکی در نقاط مختلف استان شناسایی و تمهیدات لازم برای جلوگیری از گسترش این بیماری و افزایش تلفات آن اندیشیده شده است.

شناسایی کانونهای شیوع بیماری تب برفکیبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ وهاب پیرانی علت شیوع این بیماری در استان را ورود دام های مبتلا و آلوده به ویروس این بیماری عشایری دیگر استان های همسایه استان دانست که هرساله برای زمستان گذرانی به مناطق گرمسیری استان ایلام کوچ می کنند.

وی افزود: دام های این استان ها امسال به طور 100 درصد و قبل از کوچ به سوی استان ایلام توسط مسئولان دامپزشکی استان های مبدا خود مورد مایه کوبی تب برفکی قرار نگرفته اند و ویروس ناقل این بیماری را با خود به استان ایلام آورده اند.

وی گفت : همچنین امسال سازمان دامپزشکی کشور نیز برای تولید و تامین واکسن بیماری واگیر دار تب برفکی با مشکلات و محدودیت های مواجه شد و همین امر نیز باعث تشدید این بیماری در بین دام های استان ایلام شده است.

پیرانی گفت: به علت کمبود دارو و واکسن تب برفکی این اداره کل، عملیات های مبارزه با این اپیدمی فقط در محیط های پیرامون کانون های اصلی و شناسایی شده بیماری انجام می گیرد و البته بخش های خصوصی مشکل چندانی برای تامین دارو و واکسن این بیماری ندارند و دامداران برای تهیه واکسن به این مراکز مراجعه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام عمده کانون های شناسایی شده در مناطق گرمسیری استان را  شهرستانهای مهران و دهلران اعلام کرد و گفت : میزان خسارت های وارده به دامداران و تعداد دقیق احشام تلف شده در دست پیگیری و بررسی است.

در چند روز اخیر شیوع تب برفکی در بین دام های استان به ویژه در مهران و دهلران باعث تلف شدن  تعداد زیادی از احشام دامداران استان شده است.

انتهای پیام/ت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.