معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: فاز‌های اول و سوم واکسیناسیون سراسری و رایگان تب برفکی در استان کهگیلویه و بویراحمد از اواسط بهمن آغاز می‌شود.


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، از یاسوج؛ امید جمشیدی گفت: بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های ویروسی مسری دام است که در صورت شیوع؛ خسارات زیادی را به واحدهای پرورش وارد می‌کند در برنامه‌های مبارزه با بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور به منظور مقابله با این بیماری اجرای همزمان فازهای سراسری واکسیناسیون در دستور کار قرار دارد بر اساس آن در طول سال 3 مرحله جمعیت دام سنگین (گاو و گوساله) و یک مرحله دام‌های سبک (گوسفند و بز) تحت پوشش مایه‌کوبی این بیماری قرار می‌گیرند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در سال جاری دو فاز از طرح تلقیح دام‌های سنگین به صورت سراسری و رایگان در سطح استان با موفقیت به انجام رسیده است و فاز سوم و اول واکسیناسیون دام‌های سبک نیز از تاریخ پانزده بهمن ماه شروع و تا پانزده اسفندماه ادامه خواهد داشت.

 جمشیدی تصریح کرد: به منظور اجرای کامل فازهای اول و سوم، طرح واکسیناسیون تب برفکی این اداره با بسیج امکانات و نیروهای خود در بخش دولتی و خصوصی اقدام به ساماندهی 24 اکیپ عملیاتی کرده است که پیش‌بینی می‌شود بالغ بر 20 هزار رأس گاو و گوساله و 650 هزار رأس گوسفند و بز طی این عملیات تحت پوشش واکسیناسیون قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: اگر چه واکسیناسیون نقش بسزایی در مقابله با این بیماری دارد اما باید توجه داشت که صرفا نمی‌توان به صورت صد در صد متکی به آن بود و رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه‌ای توسط دامداران در کنار امر واکسیناسیون در جلوگیری از بروز و شیوع بیماری بسیار مؤثر است.

این مسئول اضافه کرد: به پرورش‌دهندگان محترم توصیه می‌شود از خرید، فروش و نقل و انتقال کنترل نشده دام و همچنین تردد پرسنل و ماشین‌آلات بین واحدها خودداری کرده و ضمن همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون نسبت به اعمال شرایط بهداشتی در واحدهای دامی خود پایبند باشند.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۸ فروردين ۱۳۹۵
واقعا دستتون درد نکنه که دامها رو واکسیناسیون کردین چون داروش پیدا نمیشد از طرفی خیلی هم هزینه بردار بود.