مدیر کل دامپزشکی استان از شیوع بیماری تب برفکی نشخوار کنندگان در کشور و استان مرکزی خبر داد.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از اراک، دکتر شانقی اظهار کرد: تب برفکی نشخوارکنندگان در شهرستان های اراک، فراهان و خمین گزارش شده است که باید دامداران در جهت جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در استان با واکسیناسیون دام های خود و رعایت نکات بهداشتی جلوگیری کنند.

وی گفت: تب برفکی بیماری مسری نشخوارکنندگانی از جمله گاو، گوساله، گوسفند و بز است که بیشتر تلفات ان مربوط به دام های جوان است.

وی گفت: شیوع ویروس تب برفکی به کشور از طریق کشور ترکیه است که در حال حاضر استان های غربی درگیر و دارای تلفات هستند.

دکتر شانقی افزود: کمبود واکسن وارداتی و داخلی در سال اخیر و بی استقبال دامداران برای واکسیناسیون دام های خود و آغاز فصل زایش گوسفند و بز از عوامل شیوع این بیماری در استان است.

وی به دامداران استان و بخصوص دامداران صنعتی توصیه کرد: از هرگونه جابجایی و نقل و انتقال دام به دامداری، خرید و فروش دام و تماس با دلالان را قطع کنند و از حضور در میادین فروش دام بشدت بپرهیزند.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: فعال نمودن حوضچه های ورودی دامداری ها، ضدعفونی و شستشوی وسایل دامداری و خودروهای در حال تردد به دامداری ، رعایت اصول بهداشتی ، استفاده از لباس یکبار مصرف و چکمه در هنگام ورود به دامداری از دیگر موارد برای جلوگیری از سیوع بیماری تب برفکی در استان است.

دکتر شانقی گفت: واکسیناسیون در دامداری ها بویژه دامداری های صنعتی و گزارش موارد مشکوک به بیماری در اسرع وقت به دامپزشکی استان می تواند در کاهش تلفات دام ها تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: این بیماری فقط مربوط به نشخوار کنندگان است و هیچ گونه مشکلی برای انسان ایجاد نمی کند.

انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.