کاوش در قلعه "شاه دژ" اصفهان خبر از وجود سه مقطع تاریخی شامل دوره ساسانی ،قرون اولیه اسلامی و دوره سلجوقی می دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، فریبا سعیدی سرپرست هیات کاوش قلعه شاه دژ اظهار کرد: این قلعه با زیربنای 15 هکتار یکی از مجموعه های جالب توجه کشور محسوب می شود که بر روی ارتفاعات کوه صفه در جنوب غرب اصفهان بنا شده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز افزود: بازسازی این بنای تاریخی در مرتفع ترین نقطه شهر اصفهان، کار سختی است که توسط شهرداری و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان درحال انجام است.

علیرضا نصر اصفهانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان درباره این بنا گفت: بازسازی قلعه شاه دژ کار سخت و دشواری است که به اعتبارات زیادی نیاز دارد و اگر شهرداری اصفهان مسئولیت بازسازی آن را برعهده نمی گرفت، این قلعه تاریخی از بین می رفت.

نصر افزود: در پی بی توجهی به این اثر ارزشمند، شهرداری اصفهان با کمک اداره میراث فرهنگی استان برای بازسازی آن اقدام کرد و چنانچه این بنای تاریخی احیا شود، فضای مناسبی برای گردشگری استان اصفهان بوجود می آید.

گفتنی است قلعه شاه دژ اصفهان که در ارتفاعات کوه صفه اصفهان قرار دارد مربوط به دوره ساسانیان و یک قلعه نظامی برای حفاظت از شهر اصفهان بوده است همچنین در زمان سلجوقیان با ورود یکی از طرفداران ' حسن صباح ' به نام ' عبدالملک عطاش ' و نفوذ و دعوت مخفیانه وی سرانجام تبدیل به یکی از قلعه های اسماعیلیون شد

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۵
درود بر شما.قلعه دژکوه یا شاه دژ به دست ملک شاه ساخته شده و ربطی به ساسانیان ندارد .برای بهتر دانستن این گفته به کتاب راحه الصدور راوندی تصحیح روانشاد استاد م اقبال برگ های ۱۳۲ و ۱۵۶ را بنگرید . با سپاس.