مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان زنجان میگوید: 60 منطقه استان زنجان برای طبیعت گردی شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبر نگاران جوان از زنجان؛اکو توریسم واژه ایست که در چند دهه اخیر به قاموس ادبیات یا عرصه صنعت گردشگری کشور ما وارد شده است واینگونه از آن تعبیر میشود که گروهی از گردشگران برای پاسخ گویی به یک حس کنجکاوانه و هیجان انگیز به مناطق طبیعی نامسکون و دست‌نخوردهٔ جهان سفر میکنند تا ضمن سیر و سیاحت در زیباییهای طبیعی و دست نخورده به تماشای گیاهان،کوهها،دشتها،پرندگان،ماهیها و سایر جانوران غیر اهلی بپردازند.

حسین خمسه ای کار شناس و فعال در زمینه اکو توریسم استان زنجان بر آن است در این فرایند صرفاً دیدار و حظ بردن از زیباییها ی طبیعت مطرح نیست بلکه آموزش پیرامون محیط زیست و منفعت رسانی به کسانی که در پیرامون آن محیط زندگی میکنندو از آنها تحت عنوان جوامع محلی یاد میشود.

وی میگوید: به چنین گردشگرانی نام اکوتوریست یا بوم گردشگر هم داده شده است. و این صنعت اکنون در سرا سر دنیا به یک روند در آمد زا بدل شده است به طوری که بسیاری از کشورها بخش هنگفتی از درآمد ملیشان را از بوم گردشگران خارجی تأمین می‌کنند.

رونق اکو توریسم در ایران با توجه به ویژگیهای طبیعی خاص آن

با اینکه فرهنگستان ایران عنوان طبیعت گردی را برای اکوتریسنم مناسب دانسته است اما به دلایلی از جمله ظهور ژئوتوریسم در جهان وبه تبع آن ایران اطلاق سازی طبیعت‌گردی به این واژه چندان صحیح نخواهد بود و پویندگان این مسیر بر آنند بوم گردشگری معادل بهتری برای اکوتوریسم است .

کشوری که در آن زندگی میکنیم آنقدر جذابیت و تضادهای اقلیمی را در خود دارد که ازايران به عنوان پنجمين کشور داراي تنوع طبيعي دنیا یاد میشود. با اینحال داود آبیان کار شناس میراث فرهنگی میگوید: با همه این برخورداريها از جاذبه هاي طبيعي فراوان، اکوتوريسم یا همان بوم گردشگری با تنگناها و موانع گوناگوني در گسترش اکو توریسم و جذب طبيعت گرد مواجه بوده است که باید از میان بر داشته شود.

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان زنجان در این باره میگوید: تاکنون 60 محور در استان زنجان برای طبیعت گردی شناسایی و حتی با سامانه جی پی اس نقشه بر داری و نقطه گذاری شده است تا به عنوان مسیرهای طبیعت گردی در اختیار اکو توریستها قرار گیرد.

رحمتی معتقد است در این فرایند همه دستگاه های متولی حفاظت از محیت زیست و منابع طبیعی نیز بایسته دست بکار شوند زیرا اکوتوریسم پدیده ای چند وجهی است که در صورت حرکت صحییح میتوان توقع آثار مثبت را از آن داشت.

چالشهای پیش روی اکو توریسم

شنا سایی 60 مسیر طبیعت گردی در استان زنجان نوید از گسترش این صنعت در زنجان میدهد اما متولیان حفاظت محیط زیست استان زنجان ضمن حمایت از این فرایند نگرانیهای خود را نیز در باره حفظ محیط های بکر طبیعی و دست نخورده که تاکنون به این علت پا برجا مانده که پای کسی بدانجا باز نشده است کتمان نمیکنند.

به نظر میرسد این چالش فرا گیر باشد و به همین علت است که سازمان جهانی گردشگری اکوتوریسم را سفر مسئولانه به مناطق طبیعی بکرو دست‌نخورده توصیف می‌کند که اکو توریست در این سفر بایستی حافظ محیط زیست باشد وعلاوه بر آن کیفیت زندگی مردم بومی را نیز ارتقاء و بهبود بخشد.

هرچند برخی بر آنند که اکوتوریسم می‌تواند با دربرداشتن برخی تفنن ها مانند ماهی‌گیری و حتی استفاده از میوه‌های درختان بومی، اکو سیستم طبیعی و پایدار منطقه را به خطر بیندازد لیک با مثبت اندیشی، دیگران را نیز برای حفاظت و ترمیم اکوسیستم منطقه هدف گردشگری ترغیب می‌کند.

انتهای پیام/س


برچسب ها: اکوتوریسم ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.