محققان آلمانی به کمک نانو ساختارهای پلیمری، ژرمانیوم متخلخل تولید کردند که در ساخت پیل‌های خورشیدی می‌تواند موجب کاهش وزن و ابعاد پیل‌ها شود.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  ، محققان دانشگاه مونیخ موفق به ساخت لایه‌های نیمه هادی منخلخل برای استفاده در پیل‌های خورشیدی شدند، این لایه‌ها می‌توانند ابعاد و وزن‌ پیل‌ها را کاهش داده و آن‌ها را انعطاف پذیر کنند.

این گروه تحقیقاتی از پلیمرهای آلی مناسب و ترکیب آن با مواد مختلف برای ساخت مواد هیبریدی پیل خورشیدی استفاده کردند. با این طراحی جدید نه تنها فضای داخل پیل کاهش می‌یابد، بلکه مساحت سطحی و ظرفیت پیل افزایش می‌یابد.

فاسلر از محققان این پروژه می‌گوید: ماده‌ی متخلخلی را تصور کنید که به عنوان داربست در ساخت پیل استفاده می‌شود. این داربست دارای ساختاری شبیه به لانه‌ی زنبور عسل است ، در دیواره این ساختار از ماده نیمه هادی ،‌ژرمانیوم، استفاده می‌شود که می‌تواند بار الکتریکی را در خود ذخیره کند. این گروه از روش‌ پایین به بالا که بسیار دقیق و تکرار پذیر است برای این کار استفاده کردند، آن ها اتم‌های ژرمانیوم را به صورت خوشه‌هایی 9تایی ایجاد کردند.

 محققان برای ایجاد خوشه‌های ژرمانیوم از نانو ساختارها استفاده کردند، دانه‌های پلیمری کوچک، تشکیل ساختار سه بعدی داده که این ساختار به عنوان الگو مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطر دانه‌های پلیمر بین 50 الی 200 نانو متر است. ژرمانیوم متخلخل دارای خواص نوری و الکتریکی ویژه‌ای است که می‌تواند برای ساخت مواد هیبریدی مورد  استفاده قرار گیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: نانو ، پیل خورشیدی ، پلیمر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار