در هفته ای که گذشت اخبار زیادی در حوزه وزارت علوم منتشر شد.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ از جمله مهمترین رویدادهای وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری در این هفته می توان به اعلام نتایج پذیرفته شدگان نهایی رسته های نیمه متمرکز کنکور 94، آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدامی دستیاران ستادی ،بخشیده شدن جریمه دانشجویان بدهکار به صندوق رفاه ، جزئیات معمای افزایش شهریه دانشجویان پیام نور و ... اشاره کرد.

اسامی پذيرفته شدگان نهايی نیمه متمرکز کنکور 94 اعلام شد
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: فهرست اسامی تعداد 4 هزار و555 نفر از پذیرفته شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی نیمه متمرکز آزمون سراسری سال 94 به همراه اطلاعیه این سازمان در خصوص نحوه‌ی ثبت نام از ساعت 14 سه شنبه 6 بهمن ماه 94 بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت.

 وی افزود: کلیه پذیرفته شدگان مذکور، ضرورت دارد با به همراه داشتن مدارک مندرج در اصلاحیه منتشره در یکی از روزهای یکشنبه 11 و دوشنبه 12 بهمن ماه 94 برای ثبت نام در موسسه آموزش عالی محل قبولی مراجعه و ثبت نام کنند.

 لازم به ذکر است، عدم مراجعه برای ثبت نام به منزله‌ی انصراف از تحصیل تلقی می‌شود.

آخرین مهلت ثبت نام آزمون استخدامی دستیاران ستادی 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: ثبت نام برای شرکت در اولین آزمون استخدامی متمرکز سال 94 دستیاران ستادی دستگاه‌های اجرایی کشور از بعد از ظهر دوشنبه 5 بهمن ماه 94 از طریق سایت سازمان سنجش آغاز شده و در روز دوشنبه 12 بهمن‌ماه پایان می‌پذیرد. گفتنی است؛ این آزمون در روز جمعه 21 اسفند ماه در حوزه‌های امتحانی مربوط برگزار خواهد شد. 

آزمون دکتری دانشگاه آزاد امروز برگزار شد
بهروز دانشیان رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: آزمون دکترای تخصصی (PHD) سال 95 دانشگاه آزاد روز جمعه 9 بهمن 94 در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود که نوبت صبح از ساعت 8 و نوبت عصر از ساعت 16 است.

مهلت جدید ثبت نام جامانده‌‌های کارشناسی ارشد 95 در اسفند ماه 
مشاور عالی سازمان سنجش از تمدید مهلت ثبت نام دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 95 از سوم اسفند ماه لغایت پانزدهم اسفند ماه خبر داد.

وی افزود: 700 هزار و 66 داوطلب برای شرکت در آزمون مذکور ثبت نام کردند که از این تعداد 366 هزار و 486 نفر زن و 333 هزار و 580 نفر مرد می‌باشند.

جریمه دانشجویان بدهکار به صندوق رفاه بخشیده می‌شود 
صندوق رفاه دانشجویان در نظر دارد طرح تشویقی بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم بدهکاران به صندوق رفاه را به مناسبت دهۀ مبارک فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه اجرا کند. دانش آموختگان بدهکار می‌توانند با استفاده از این فرصت نسبت به پرداخت بدهی خود از طریق پورتال صندوق رفاه دانشجویان، بدون احتساب جریمه اقدام کنند.

تمدید مهلت ثبت‌نام کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 
دکتر بهروز دانشیان رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به دلیل استقبال داوطلبان ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تا ساعت 24 روز 15 بهمن سال جاری تمدید شد. این آزمون از تاریخ 6 الی 8 خرداد ماه سال 95 برگزار می‌شود.

آغاز اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات
معاون ستاد عمره و عتبات دانشجویی از آغاز اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات از امروز 5 بهمن ماه خبر داد.

زارع معاون ستاد عمره و عتبات دانشجویی گفت: اعزام دانشگاهیان از 5 بهمن ماه آغاز و تا پایان سال 95 ادامه خواهد داشت 5بهمن ماه 120 نفر از دانشگاهیان استان‌های آذربایجان غربی و کرمان ( به صورت هوایی) و کردستان ( به صورت زمینی) اعزام شدند. در این دوره 278 کاروان  شامل 11 هزار و پانصد نفر از دانشگاهیان به عتبات اعزام می‌شوند.

ثبت مجوز خروج از کشور دانشجویان زائر عتبات ضروری است 
محمد زارع معاون ستاد عمره و عتبات دانشجویی گفت: تمام دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند باید هر چه زودتر فرم تعهد نامه محضری خود را به دفاتر ستادی در سراسر کشور تحویل دهند. بعضی از دانشجویان مشمول که از قبل گذرنامه 5 ساله دارند باید برای تحویل فرم تعهد نامه محضری اقدام نمایند تا مجوز خروج از کشور برایشان صادر شود.

در صورتی که دانشجویان این کار را انجام ندهند در مرزهای کشور از خروجشان جلوگیری خواهد شد.

معمای افزایش شهریه دانشگاه‌ها / پیام نوری‌ها مهلت زیادی ندارند
از زمان تاسیس دانشگاه‌های پولی تا به امروز هر ساله شاهد افزایش چشمگیر شهریه آنها بوده‌ایم. افزایش 15درصدی شهریه ثابت دانشگاه پیام نور موضوعی است که موج جدیدی از اعتراض دانشجویان دانشگاه پیام نور را بوجود آورده است، شهریه‌ای که باید طی 25 روز پرداخت شود در صورتی که در سالهای گذشته دانشجویان می‌توانستند کل شهریه دانشگاه را در یک ترم پرداخت کنند.

به طور مثال امسال در سایت دانشگاه پیام نور شهریه دانشجویان مهمان نسبت به ترم گذشته دو برابر افزایش داشته است، به طوریکه یک شهریه‌ی 600 هزار تومانی به یک میلیون و دویست هزار تومان رسیده است.

 در همین خصوص صدر‌ سخنگوی دانشگاه پیام نور می‌گوید: دانشگاه پیام نور شهریه بگیر است و بیشتر هزینه دانشگاه را باید از طریق دریافت پول‌های دانشجویان پرداخت کند.

راه ارتباطی مراجع علمی کشور با پایگاه‌های بین‌المللی باز می‌شود 
وحید احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: دانشگاه‌های کشور در زمان‌ تحریم ها به پایگاه‌های بین المللی علمی دسترسی نداشتند که خوشبختانه با رفع تحریم‌ها و اجرای برجام این مشکل بر طرف می‌شود و دسترسی مراجع علمی کشور و ارتباط با پایگاه‌های بین‌المللی با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. 

احمدی عنوان کرد: بدهی 40 میلیون دلاری دانشگاه‌ها به پایگاه های علمی دنیا هم مزید بر علت شد تا ارتباط دانشگاه‌ها با پایگاه‌های معتبر علمی قطع شود اما با اجرای برجام و رفع تحریم‌ها در حال مذاکره برای ارتباط مجدد دانشگاه‌ها با این مراکز هستیم. 

معاونت علمی 22 شرکت دانش‌بنیان دانشگاه آزاد را تأیید کرد 
ابراهیم واشقاتی فراهانی معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مقالات دانشگاهی در سطح پایینی قراردارد و تلاش‌ها باید جهت یکسان‌سازی جایگاه اختراعات و نشر مقالات بیشتر شود.

وی تصریح کرد: تا به حال 77 مرکز رشد برای دانشگاه آزاد تأسیس شده که در این 77 مرکز 685 واحد فن‌آوری وجود دارد که نزدیک به 200 واحد فن‌آوری ثبت شرکتی شده‌اند. از بین 200 واحد ثبت شده، 22 واحد به عنوان واحد دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی تأیید شده است و حدود 33 واحد در حال گذراندن مراحل نهایی هستند.

هزار میلیارد تومان گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 93 
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: درحالی که در دو سال گذشته سرمایه گذاری‌های زیادی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان نداشته‌ایم اما شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها و مراکز رشد توانسته‌اند 85 میلیون دلار صادرات محصول داشته باشند که اگر درآمدهای اختصاصی پارک‌ها را از این میزان کم‌کنیم، 100 میلیارد تومان ، کل اعتبارات مراکز رشد 80 میلیارد تومان است، ولی خروجی آنها بیش از 500 درصد است. 

وی گردش مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در سال 93 را حدود هزار میلیارد تومان دانست.

 زمان ویرایش اطلاعات ثبت نامی داوطلبان ارشد ناپیوسته اعلام شد 
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: اطلاعات ثبت نامی تعداد 700 هزار و 66 داوطلب ثبت نام کننده در آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 95 و بیست و یکمین المپیاد دانشجویی 3 اسفند ماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد. 
 
سهمیه جذب اعضای هیئت علمی به 300 نفر کاهش یافت 
حجت الاسلام رضوان طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم گفت: درگذشته برای هر فراخوان جذب اعضای هیئت علمی سهمیه 1500 نفری برای کل دانشگاه‌های دولتی در نظر گرفته می‌شد اما در فراخوان بهمن امسال این سهمیه محقق نشد و موفق نشدیم بیش از 300 نفر جذب داشته باشیم. به همین منظور در فراخوان بهمن ماه 94 کل دانشگاه های کشور فقط حدود 300 نفر می‌توانند جذب هیئت علمی داشته باشند. 

تسهیلات دانشجویی مقطع دکتری افزایش می‌یابد 
دکتر صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: در تلاش هستیم از تمام امکانات و منابع برای تامین هزینه‌های مورد نیاز دانشجویان به خصوص دانشجویان کم بضاعت استفاده کنیم تا آنها بتوانند ادامه تحصیل دهند از این رو به این دانشجویان بین 500 تا 600 هزار تومان ماهیانه پرداخت می‌شود و پوشش این وام و منبع آن در سال آتی بیشتر خواهد شد. 

زوج‌های دانشجوی نابارور وام درمان دریافت می‌کنند 
فردین تقی زاده معاون تسهیلات دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: وزارت علوم با امضای تفاهم نامه‌ای با مرکز ناباروری طالقانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تسهیلاتی را برای دانشجویان متاهل نابارور فراهم کرده است که به موجب آن، برای دانشجویان متاهلی که مشکل نازایی دارند 3 میلیون تومان تسهیلات درمانی در نظر گرفته شده است که از این میزان 1.5 میلیون تومان برای سونوگرافی و پاراکلینیک و 1.5 میلیون تومان دیگر برای هزینه دارو در نظر گرفته شده است که البته این رقم در قالب تسهیلات دانشجویی به دانشجویان روزانه پرداخت می‌شود و این رقم در کلینیک‌های تخصصی 7 میلیون تومان است. 

حمایت میلیونی ستاد توسعه فناوری نانو از پایان‌نامه‌های علمی کاربردی
ختمی معاب دبیر کارگروه توسعه‌ی منابع انسانی ستاد توسعه فن‌آوری نانو گفت: محققان با توجه به آیین‌نامه و کیفیت فعالیت‌ها مبالغی را به صورت تشویقی دریافت می‌کنند، به طور مثال در صورت چاپ مقاله ISI به نسبت کیفیت یک و نیم تا دو و نیم میلیون تومان، برای پایان‌نامه‌های ارشد بعد از تأیید پروپوزال از طرف دانشگاه، 500 هزار تومان و برای پایان‌نامه دکتری یک میلیون تومان به محقق تعلق می‌گیرد. البته اگر پایان‌نامه دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد براساس شاخص‌های علمی کاربردی و مسئله محور بودن تأیید شود تا سقف 12 میلیون تومان تشویقی از ستاد نانو دریافت می‌کنند.

رشد شتاب علمی کشور در برابر افت آن در دنیا
احمدی معاون پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم اظهار داشت :آخرین گزارشات مربوط به شتاب علمی معیار نیست اما شتاب علمی دنیا در حال حاضر منفی 0.9 درصد است ولی کشور ما در سال 2015 شتاب علمی برابر 7 درصد داشته است،‌ که از این نظر بعد از کشورهای چین، هند و کره جنوبی ما در دنیا در رتبه چهارم قرار داریم. باید توجه داشت که این شرایط را در دوران بحرانی تحریم‌ها به وجود آورده‌ایم و امیدوار هستیم با رفع تحریم‌ها و بهتر شدن شرایط ما نیز بتوانیم این رتبه‌بندی‌ها را بهبود دهیم.

جزئیات انتقال دانشجویان ایرانی از خارج به داخل کشور اعلام شد 
دکتر ریاضی معاون امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: دانشگاهی که دانشجویان ایرانی در آن تحصیل می‌کنند باید براساس اعتبار سنجی در سایت سازمان امور دانشجویان، دارای اعتبار علمی باشند و دانشجو باید دانشجوی حضوری بوده و دانشجویان نیمه حضوری و غیرحضوری منتقل نمی‌شوند در صورت وجود این شرایط، زمینه انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در خارج از کشور فراهم می‌شود.

وی افزود: طبق آیین نامه و با توجه به رقابتی که در داخل کشور وجود دارد، هم سطح بودن دانشگاه خارج و دانشگاه داخل جزو شروط است و در واقع 13 دانشگاه برتر کشور فقط از دانشگاه‌هایی دانشجو می‌گیرند که در سازمان امور دانشجویان دارای رتبه ممتاز باشند و چنانچه دانشگاه‌های خارج اعتبار نداشته باشند انتقال دانشجو صورت نمی‌گیرد.

پرداخت وام شهریه به کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور 
علی اصغر رستمی ابو سعیدی رئیس دانشگاه پیام نور از پرداخت وام شهریه به کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور خبر داد و اظهار داشت : دانشجویان متقاضی دریافت تسهیلات می توانند پس از واریز شهریه ثابت و انتخاب واحد تا قبل موعد حذف و اضافه نسبت به ثبت نام برای دریافت این تسهیلات از طریق سیستم گلستان اقدام نمایند. گفتنی است این تسهیلات قرض الحسنه و با کارمزد 4 درصد بدون ضامن و بدون مراجعه به بانک می باشد.

سونامی 500 هزار صندلی خالی در دانشگاه آزاد 
دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: افزایش تعداد مراکز مختلف دانشگاهی در کشور منجر شد تا جذب دانشجو در این دانشگاه کاهش یافته و آنها تمایل کمتری برای تحصیل در دانشگاه آزاد از خود نشان دهند. در حال حاضر بیش از 400 هزار نفر متقاضی برای تحصیل در مقطع دکترا و حدود 900 هزار متقاضی نیز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه وجود دارد.

توسعه شبکه آزمایشگاه‌های علمی کشور در صدر اقدامات وزارت علوم 
دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم گفت: برخی دستگاه‌های آزمایشگاهی خریداری شده نیاز به تعمیر دارند که برای تعمیر این تجهیزات، بودجه خاصی در نظر گرفته شده و از طرف دیگر در زمینه نظام ایمنی آزمایشگاه‌ها نیز برنامه وسیعی تدوین شده است و در واقع یکی از اقدامات مهم وزارت علوم توسعه شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران است.

وی افزود : کمبود کارشناسان آزمایشگاهی مشکل خدمات آزمایشگاهی است و برای رفع این مشکل با همکاری دانشگاه‌ها درصدد راه‌اندازی نظام پرورش و استخدام کارشناسان آزمایشگاهی هستیم. شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران مجموعه‌ای از خدمات است که در آن، خدمات تعمیر، نگهداری و آموزش پرسنل پیش‌بینی شده است.

ضریب امنیتی مطلوب بر فراز آسمان دانشگاه‌ها 
دکتر ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم بیان کرد: از نظر امنیتی در دانشگاه‌ها و جامعه، شرایط بسیار خوبی را داریم و دانشگاه‌ها محیط‌های قانونمند و امن و آرام هستند کما اینکه جامعه ما از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار است بنابراین نگرانی‌ در این خصوص نداریم که بخواهیم کارگروه خاصی را برای حفط امنیت در ایام انتخابات در دانشگاه ها تشکیل دهیم.
  
ارتقای کیفیت علم و فناوری با استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی 
دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: به معاونان پژوهشی دانشگاه‌های و پژوهشگاه ابلاغ شده است تا فضا و تجهیزات اداری در اختیار انجمنهای علمی مرتبط با رشته‌های خود قرار دهند و از آن‌ها حمایت کنند چرا که انجمن‌های علمی در ارتقای کیفیت علوم و فناوری می‌توانند نقش مؤثر داشته باشند. در کشور بالغ  بر 350 انجمن علمی فعال داریم. مهمترین نقش انجمن‌‌های علمی کمک به توسعه علمی کشور است و تنوع و توان این انجمن‌ها می تواند موجب توسعه بخش‌های مختلف کشور شود.

فارغ‌التحصیلی 600 نفر از دانشجویان واحد علوم تحقیقات 
کرم‌الله دانش فرد معاون فرهنگی دانشجویی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای 600 نفر از فارغ التحصیلان این واحد دانشگاهی در مقاطع کارشناسی- کارشناسی ارشد و دکتری مراسم فارغ‌التحصیلی برگزار شد. از اهداف این جلسه علاوه بر برگزاری جشن فارغ‌التحصیلی اجرای مراسم تحلیف دانشجویان و آشنایی این فارغ‌التحصیلان با بازار کار و ارائه‌ی روش‌های کارآفرینی، معرفی کارخانه‌ها و منابع و مراکز تخصصی کار، مرتبط با رشته‌های دانشجویان فارغ‌التحصیل است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۴
خوبی مچکرم از سایت خوبتون