با قرار دادن حسگرهای فوق‌العاده نازک و کوچک و در عین حال بسیار ظریف بر روی بدن می‌توان سرطان سینه را به‌راحتی تشخیص داد و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سرطان سینه یکی از سرطان‌هایی است که علاوه بر زنان، مردان را نیز درگیر خود کرده است و سالانه افراد بسیار زیادی را در سراسر دنیا قربانی می‌کند.

برخی بر این باورند که سرطان سینه تنها در میان زن‌ها شیوع دارد اما تعداد مردانی که سالانه درگیر آن می‌شوند نیز کم نیست. برای تشخیص این بیماری اغلب روش معاینه پزشک، ماموگرافی یا سونوگرافی سینه پیشنهاد می‌شود.

بیشتر روش‌هایی که برای تشخیص این بیماری استفاده می‌شود، امکان خطای بالایی دارد و ممکن است زمانی این بیماری را نشان دهد که دیگر دیر شده است و کار از کار گذاشته است. علاوه بر این، گفته می‌شود برخی از این روش‌ها از جمله ماموگرافی خود می‌تواند با تحریک بافت‌های سینه منجر به سرطان سینه شود و اثرات جانبی دیگری به همراه داشته باشد.

اخیرا دانشمندان دانشگاه توکیو و هاروارد موفق به ساخت حسگرهای بسیار ظریفی شده‌اند که به پزشکان کمک می‌کند تا دقیق‌تر  و سریع‌تر بیماری سرطان سینه را تشخیص دهند و از پیشرفت آن جلوگیری کنند. این روش بر خلاف روش‌های قبلی هیچ گونه ضرری برای سلامتی فرد ندارد.

این حسگرها به حدی حساس و دقیق هستند که می‌توانند کوچکترین نقص یا ضایعه را از روی پوست تشخیص دهند. از این طریق قبل از اینکه بیماری گسترش یابد می‌توان درمان‌هایی برای آن در نظر گرفت و آن را مهار کرد. این حسگرهای ظریف نازک‌تر از پلاستیک و انعطاف‌پذیرتر از آن هستند، به همین دلیل می‌توان برای سهولت کار از آن‌ها دستکش‌هایی ساخت و در مراکز درمانی برای تشخیص این بیماری استفاده کرد. موفقیت این حسگرها می‌تواند در درمان‌های سرطان‌های دیگر از جمله سرطان پوست به دانشمندان کمک کند و سنگ بنای پیشرفت‌های آینده در پیشگیری و درمان سرطان باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار