اگر کارگزاری ها با هدف کاهش حجم مراجعه به شعب و برون سیاری خدمات ایجاد شد، پس چرا برای مراجعه حجم وسیع افراد و انتظار در صف های طولانی آن فکری نمی شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی سر ماه می شود با مراجعه به کارگزاری ها برای انجام فرآیندهای مربوط به آن صف های طولانی انتظار را خواهیم دید که تحمل آن خارج از توان آدمی است.

کارگزاری هایی که در برخی از مناطق تنها یک شعبه داشته و تمامی جمعیت منطقه سر هر ماه به آنجا هجوم می آورند و نیز هر کسی بدنبال رهایی هرچه سریع‌تر از این ساختمان های بدون نور و تنگ تاریک است.

موضوع برون سپاری خدمات در قالب تاسیس کارگزاری های رسمی پس از تصویب آئین نامه ایجاد کارگزاری ها درسال 84 فعالیت خود را آغاز کرد و با الهام از سیاست های عمومی دولت مبنی بر کاهش ورود در عرصه تصدی گری و ارتقاء امر نظارت و بهبود فرآیند ها و سهولت دسترسی به خدمات سازمان بوجود آمده و با استناد تبصره 1 بند 4 ماده 12 قانون ساختار نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی مکلف به واگذاری فعالیت های خود به موسسات کارگزاری شد که در راستای الزام این قانون ، نحوه ایجاد کارگزاری های رسمی ، ضوابط و قواعد حاکم بر آن ، مبانی ارکان و تمامی مقررات حاکم برآن به تصویب رسید که هدف هایی ازجمله جلوگیری از بزرگ شدن بدنه اجرایی سازمان و حرکت به سوی چالاکی ، روان سازی امور و فعالیت های جاری و سهولت دسترسی بیمه شدگان و کارفرمایان به خدمات سازمان، ارتقاء رضایتمندی مخاطبین از خدمات و.. را دنبال می کند.

حال این سوال مطرح می شود که با وجود ایجاد قوانین و هدف های تعیین شده در اجرای این طرح ، میزان رضایتمندی از کارگزاری ها چگونه است؟

محسن 38 ساله از کلافه گی در صف های طولانی کارگزاری ها می گوید و از نحوه ارائه خدمات دریکی از منطقه های پایتخت گلایه دارد. 

وی معتقد است: وجود تنها یک ساختمان کارگزاری در برخی از مناطق ناکافی بوده و موجب تجمع و ایجاد صف های طولانی انتظار می‌شود چرا که بسیاری از این مراجعه کنندگان کارمندانی هستند که با مرخصی ساعتی سعی در برنامه ریزی برای رسیدگی به دیگر امورات زندگی خود داشته وپس از رو به رو شدن با شرایط موجود دچار استرس می شوند.

محسن از دیگر مشکلات جاری در این کارگزاری ها را کمبود پرسنل در مقایسه با حجم وسیع مراجعه کنندگان می‌داند به گونه ای که کارمندان مجموعه از شدت ازدحام کلافه شده و اشتباهات زیادی در خصوص ارائه خدمات صورت می‌گیرد .

*حال چرا ساختمان های کارگزاری افزایش نمی یابد؟ 

با وجود اینکه تاثیرات مثبت ایجاد و راه اندازی دفاتر کارگزاری در قالب برون سپاری کاملا مشهود است اما وجود چنین نقص هایی از شیرینی آن کاسته و نقاط قوت و مزایای آن را کم رنگ می کند چرا که رضایت‌مندی مخاطبان ، سهولت دسترسی آن‌ها به خدمات سازمان، تسریع گردش کار و روان سازی امور و جلوگیری از هزینه ها و رفت و آمدهای بی مورد بیمه شدگان از جمله مسائل مهمی است که باید به آن رسیدگی شود.

حال اینکه  محمد علی جنانی مدیر کل دفتر امور کارگزاری های رسمی سازمان تامین اجتماعی  از فرآیند ها و مجموع عملیات های بیمه ای این کارگزاری ها می گوید و معتقد است: 14میلیون و129 هزار و152 مورد مربوط به فرآیند چاپ، تعویض و صدور دفترچه های درمانی بیمه شدگان و مستمری بگیران بوده است.
  
 وی اظهار داشت: همچنین در همین مدت 17میلیون و 103 هزار و 758 مورد دفترچه های درمانی بیمه شدگان تامین اجتماعی در کارگزاری های رسمی، تامین اعتبار شده است و نیز 1 میلیون و464 هزار و197مورد ثبت اطلاعات افراد تبعی بیمه شدگان در کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی انجام شد.

جنانی پرداخت 67 هزار و 229 مورد کمک  هزینه اروتز و پروتز و 7 هزار و 949 مورد کمک هزینه ازدواج را از دیگر فعالیت های کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد و  گفت: 2هزار و 268 مورد کمک هزینه کفن و دفن و 2هزار و 735 مورد غرامت دستمزد ایام بارداری و بیماری در کارگزاری ها رسیدگی شده است.

با انجام بیش از 50 میلیون عملیات بیمه ای در کارگزاری ها آیا مسئولان مربوطه افزایش دفاتر کارگزاری ها را ضروری نمی بینند؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
بهتر است کارگزاری ها بر پایه هدفی که تعیین شد فعالیت کنند تا رسالت خود را به جا بیاورند در غیر اینصورت هیچ کمکی به بیمه شدگان نشده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
واقعا ما از وضعیت کارگزاری ها گله مندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
الحق که گل گفتین هدف از ایجاد دفاتر کارگزاری برای تسهیل مراجعه کنندگان و خدمات بهتر بود اما در حال حاضر ما غصه مون میگیره وقتی کارمون به این بخش گره میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۴ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
با سلام
در منطقه 13 تنها یک کارگزاری وجود دارد که واقعا به خاطر جمعیت زیاد مراجعه کننده گان اشتباهات زیادی در خدمات صورت می گیرد از شما تقاضا داریم که از مسعولین بخواهید تا دفتر های کارگزاری این منطقه را افزایش دهند
آخرین اخبار