ما در شهر آفتاب فضای مسقفی داریم بیشتر از فضایی است که مصلی در اختیارمان قرار داده بود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری تور یک روزه بازدید خبرنگاران از شهر آفتاب که امروز برگزار شد، امیر مسعود شهرام‌نیا قائم مقام بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: شکل ساختمان ما در مجموعه شهر آفتاب یک به گونه‌ای است که کنار سالن‌های سه‌قلو می‌توانیم از آن به عنوان بخشی از فضای مسقف نمایشگاه کتاب استفاده کنیم.
 
وی ادامه داد: سالن ملل صدستون نیز در اختیار نمایشگاه کتاب قرار گرفته و این در صورتی است که ما برای برگزاری بزرگترین نمایشگاه فرهنگی کشور به فضایی بالغ بر 120 الی 125 هزار متر مربع نیاز داریم.
 
شهرام‌نیا اظهار داشت: هم اکنون شهر آفتاب 55 هزار متر مربع است از مساحت مورد نیاز برگزاری نمایشگاه کتاب را تامین کرده و ما به جهت فضای مسقف به همان اندازه مصلی امام خمینی (ره) فضا دادیم اما 4 قطعه زمین هم در مقابل سالن‌های مسقف وجود دارند که با سالن‌های موقتی آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب خواهند بود.
 
قائم مقام بیست و نهمین نمایشگاه کتاب خاطرنشان کرد: در کل ما در شهر آفتاب فضای مسقفی داریم بیشتر از فضایی است که مصلی در اختیارمان قرار داده بود.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب در نظر گرفته شده و اصولا به چه دلیل نمایشگاه کتاب باید جا به جا شود؟ گفت: تا سال 1384 نمایشگاه کتاب در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شد و آرام آرام با گسترش شهر نهادهای مختلف مخالف برگزاری این نمایشگاه در خیابان سئول شدند و طبعا قرار شد که نمایشگاه کتاب جا به جا شود و با جمع‌بندی مصلی امام خمینی (ره) برای برگزاری این نمایشگاه انتخاب شد البته قرار نبود نمایشگاه کتاب به مدت طولانی در مصلا برگزار شود اما به دلیل نبود گزینه‌ جدید و مناسب این امر ده سال طول کشید.

وی افزود: مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران همواره برای برگزاری نمایشگاه کتاب مشکلاتی داشت و هم اکنون هم همزمانی برگزاری نمایشگاه نفت با نمایشگاه کتاب معضلی جدیدی است که به مشکلات این مجموعه افزوده شده است

قائم مقام بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار داشت: در سال‌هایی که نمایشگاه کتاب در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شد این مجموعه عملا به ما تحمیل می‌شد و در مراسم اختتامیه بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب شهرداری تهران گزینه باغ کتاب را مطرح کرد و در نهایت به دنبال مکاتبات وزیر ارشاد پیشنهاد شهر آفتاب مطرح شد و معایبی در آن دیده شد که اگر این معایب رفع شوند بیست و نهمین نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار میشود.

شهرام‌نیا تصریح کرد: شهر آفتاب تا رفع عیوبش می‌تواند به عنوان خانه دائمی همه نمایشگاه‌های بزرگ به خصوص نمایشگاه کتاب مطرح شود.

وی ادامه داد: همان گونه که می‌دانید وزارت ارشاد به دنبال انتقال مدیریت بخش بزرگی از نمایشگاه کتاب به تشکل‌ها است و شهر آفتاب این مسیر را هموار می‌کند البته چالش‌های زیادی چون اطلاع‌رسانی و افت فروش وجود دارد و رفع این چالش‌ها نیاز به زمان بیشتری دارد.

قائم مقام بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: ما تا به حال با زمان‌بندی خودمان در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب پیش رفته‌ایم و اگر شهرداری هم طبق زمان‌بندی پیش برود نمایشگاه کتاب را بدون وقفه و مشکل برگزار می‌کنیم.

شهرام‌نیا ادامه داد: من تردیدی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب ندارم و اصولا نمی‌شود با تردید کار را جلو برد و اگر برخی از مسائل را به صورت مشروط بیان کردم برای آن بوده که در حوزه مسئولیتی من نیستند و شهرداری مسئول آنها است البته می‌گویم هنوز کار زیادی مانده و مشکلاتی وجود دارد.

شهرام‌نیا ادامه داد: اگر شهر آفتاب تا 15 اسفند ماه آماده نشود نمایشگاه کتاب به مصلی برمی‌گردد.

وی در پایان به احتمال ریزش مخاطب نمایشگاه کتاب در بیست و نهمین دوره برگزاری آن اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی ما این است که جمعیت شهرستانی بازدید کننده نمایشگاه کتاب بیشتر خواهد شد. البته ما سال گذشته نیز شاهد ریزش مخاطب نمایشگاه بودیم و اگر اطلاع‌رسانی انجام شود ریزش مخاطب قابل جبران است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص حمایت از ناشران نیز پیش‌بینی انجام شده که در روزهای آینده رسانه‌ای می‌شود.

گفتنی است که مجموعه شهر آفتاب در برگیرنده دو محور چهار باغ و گودال باغچه بوده که محور چهار باغ بزرگترین میدان پیاده‌روی جهان بعد از نقش جهان اصفهان است.
 
خاطرنشان می‌شود سالن ملل با صد ستون و سالن‌های سه‌قلو نیز از بخش‌های دیگر شهر آفتاب به حساب می‌آیند.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.