شهرآفتاب هم اکنون تنها گزینه جدی قابل طرح و دفاع برای برگزاری این نمایشگاه است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست تشریح سیاست‌های بیست‌ونهمین نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب تهران در سرای اهل قلم برگزار شد. سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد شهر آفتاب را گزینه‌ای جدی برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مطرح کرد و گفت: این گزینه اگر چه تا مدتی قبل برای ما قابل تأیید نبود اما از آذر ماه سال جاری به بعد با توجه به گزارش‌های رسیده مبنی بر رشد ساختاری آن به عنوان یک گزینه جدی قابل دفاع مطرح شد.
 
وی ادامه داد: از مزایای مجموعه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌توان به کاهش اتلاف هزینه‌های مالی و منابع اصلی اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: ما در مجموعه شهر آفتاب 55 هزار متر مربع فضای نمایشگاهی داریم و مابقی متراژ لازم را هم در محیط باز خواهیم داشت .
 
صالحی اظهار داشت: تا به حال از گام اول پیش‌بینی شده برای شهر آفتاب 93 درصد تکمیل شده است.
 
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح دغدغه‌های موجود برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب پرداخت و گفت: دغدغه ‌اول ما این بوده که بالاخره هم اکنون که هنوز 7 درصد از مرحله اول ساخت شهر آفتاب باقی مانده آیا کلید آن به دست ما داده می‌شود یا نه؟  و اگر داده نمی‌شود در صورتی که این 7 درصد تا اسفند ماه تکمیل نشود ما با فرصت از دست رفته چه کاری می‌توانیم بکینم.

وی ادامه داد: دغدغه دوم ما دغدغه ارتباطی یعنی بازدیدکنندگان نمایشگاه است. آیا امکانات لازم ارتباطی برای مراجعه به شهر آفتاب را خواهند داشت یا نه؟

صالحی افزود: دغدغه آینده، سومین دغدغه‌ ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب است زیرا ما نمیدانیم که آیا شهر آفتاب یک تا دو سال آینده و پس از رونق همچنان از برگزاری نمایشگاه کتاب استقبال می‌کند یا نه؟ البته آقای قالیباف شهردار تهران به ما قول داده که تفاهم‌نامه‌ای میان شهرداری و وزارت فرهنگ ارشاداسلامی امضا می‌شود و از نظر حقوقی هم ثبت می‌شود تا برگزارکنندگان نمایشگاه نگرانی از بابت آینده کارشان نداشته باشند.

صالحی افزود: چهارمین دغدغه ما دغدغه مراجعه کنندگان است زیرا همه ما میدانیم که اقتصاد نشرمان تا اندازه  زیادی به نمایشگاه وابسته است و لذا ناشر روی نمایشگاه کتاب تهران حساب می‌کند.

صالحی گفت: ما در جلسه روز یکشنبه با قالیباف این دغدغه‌ها را مطرح کردیم و وی هم راهکارهایی را ارائه داد. به طور مثال قرار شد که ما بازدید دیگری از شهر آفتاب داشته باشیم و پیش نویسی تنظیم کنیم تا بر اساس آن مشخص شود که چه چیزهایی را برای برگزاری نمایشگاه لازم داریم.

وی افزود: پیش نویس مورد نظر پس از بازدید گروهی از ناشران، نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان شهرداری تهران تنظیم شد.

صالحی افزود: قرار است چک لیست تنظیم شده تا روز پنجشنبه در اختیار شهردار تهران قرار بگیرد و وی هم قول داده است که جلسه شنبه خود را در شهر آفتاب برگزار کند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نکته چهارم این است که قرار شده جمع سه نفره‌ای را به عنوان کمیته ناظر و پیشرفت کار در نظر بگیریم که هر هفته گزارشی را تنظیم کرده و در اختیار ما قرار دهند تا در صورت اختلال در پیشرفت کار تکلیف خودمان را بدانیم.

صالحی افزود: با این روال به نظر می‌آید که ما به طرف از بین رفتن و کمرنگ شدن بخش عمده‌ای از دغدغه‌های خودمان می‌رویم.

وی اظهار داشت: برای حل دغدغه جمعیت و فروش هم از طرف شهرداری قول داده شده که تبلیغات فروش به سمت کتاب برود و اگر سازمان زیباسازی شهر تهران با کمک رسانه ملی زمینه تبلیغ کتاب را فراهم کند فرصت مغتنمی برای ترویج کتاب‌خوانی خواهیم داشت.

صالحی گفت: بحثی که هم اکنون ما در آن قرار داریم این است که توافق اولیه برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب میان شهرداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: شورای سیاست‌گذاری بیست ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مرداد ماه امسال تشکیل شد. ترکیب این شورا با این طبقه‌بندی بود: گروه اول مدیران فرهنگی که در حوزه کتاب کار کردند. در این گروه سه نفر پیشنهاد شدند که از آنها می‌توان با نام‌های صالحی امیری، مهدی فیروزان و علی‌اکبر اشعری یاد کرد.

وی ادامه داد: گروه دوم حاضر در ترکیب شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نمایندگان تشکل‌های نشر بودند البته ما در سال گذشته هم این نمایندگان را داشتیم اما امسال حضور آن‌ها در شورای سیاست‌گذاری با دو تفاوت همراه بود اول اینکه سال قبل دو نماینده از تشکل‌های نشر داشتیم و امسال این تعداد به سه نفر رسید. تفاوت دوم این است که نمایندگان تشکل‌های نشر به انتخاب خود تشکل‌ها به شورای سیاست‌گذاری آمدند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: تعاونی ناشران و کتاب فروشان، اتحادیه ناشران ایران (آشنا)، نمایندگان تشکل‌های نشر در شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند.

صالحی ادامه داد: ما در ترکیب شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دو نفر دیگر هم داشتیم که اولین آنها سید محمد بهشتی بود و دومین نفر نماینده از نویسندگان رضا امیرخانی بود.

صالحی تصریح کرد: شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تا پایان آذر ماه 7 جلسه داشت که در مجموع آن‌ها 13 سیاست مکمل یا جدید را به تصویب رساند که از این سیاست‌ها می‌توان به لزوم مشارکت همه ارکان صنعت نشر در نمایشگاه کتاب، پردازش اطلاعات و داده‌های نمایشگاه در خدمت صنعت نشر، توجه و حمایت از نشر دیجیتال و صورت‌های جدید کتاب، توجه به طراحی هویت بشری و مسائل زیباشناسی نمایشگاه کتاب، استفاده بیشتر از نمایشگاه کتاب برای ترویج کتاب و کتابخوانی اشاره کرد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: همراه با 17 سیاست مکمل و جدید 37 اقدام متنازل هم به تصویب شورای سیاست گذاری بیت و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رسید که از آن میان می‌توان به بحث مهمانی روسیه و اختصاص غرفه ویژه به ایتالیا اشاره کرد. ایتالیا مهمان ویژه سی و امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است و ما عملا با این کار بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب را تقویت می‌کنیم.

صالحی اظهار داشت: دعوت از نویسندگان جهان و استفاده از زبان دوم در محیط نمایشگاهی از اقدامات متناظر ما در بحث بین‌المللی‌تر کردن نمایشگاه کتاب است.

وی ادامه داد: با بحث توجه به تمامی ارکان صنعت نشر و قالب‌های متعدد آن نیز سعی کرده‌ایم که از وضعیت‌های اهل قلم و انجمن‌های علمی دانشگاهی در نمایشگاه کتاب استفاده کنیم. فعال‌سازی ارتباط نویسندگان و مخاطبان و ایجاد سالن یا غرفه ابتکارات عرصه نشر نیز از اقدامات دیگر مرتبط با بحث توجه به تمامی ارکان صنعت نشر است.

صالحی ادامه داد: ما سعی کرده ایم که به توزیع کنندگان نیز توجه ویژه‌ای کنیم زیرا این قشر از فعالان فرهنگ همواره مغفول مانده‌اند. توزیع کننده کتاب می توانند پایگاه ارتباط با مخاطبان خود را داشته باشند اما حق فروش در این پایگاه را ندارند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: امکان لوازم جانبی و صنایع مرتبط با کتاب در غرفه‌ها، لحاظ کتاب‌های دیجیتال و صورت های جدید در متراژ غرفه‌ها، تقویت وجه نمایشگاهی کتاب تهران و تهیه گزارش های توصیفی و تحلیلی از اطلاعات نمایشگاه برای عموم و تشکل‌های نشر از اقدامات متناظر دیگر ما به حساب می‌آید.

صالحی گفت: توجه خاص به گروه‌های ترویج کتاب‌خوانی و ایجاد فرصت حضور آنها در نمایشگاه‌های کتاب نیز از اقدامات دیگری است که به همراه امکان خرید و فروش رایت داخلی و بررسی امکان فروش متمرکز و موضوعی کتاب ناشران به تصویب رسیده تا فضای نمایشگاه کتاب را برای اهالی نشر مناسب تر کند.

وی تصریح کرد: گام دوم ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب بررسی حوزه‌های تربیتی آن بود. ما در این گام کمیته برون سپاری تشکیل دادیم و در آن کمیته های نشر داخلی بین‌المللی کمیته فرهنگی اطلاع رسانی و روابط عمومی نمایشگاه را به تشکل‌های نشر سپردیم. در بخش‌های گمرک و مقررات و آیین نامه هم با مؤسسه نمایشگاه‌های تهران مشارکت می‌کنیم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: بخش مهم نیز در برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مکان این نمایشگاه بود که در این مرحله بیشتر از 4 گزینه نداشتیم. گزینه اول مصلی امام خمینی (ره) که امتیازات زیادی چون دسترسی بهتر و آسان تر بازدیدکنندگان به نمایشگاه را دارد اما مشکلاتی هم دارد که از این میان می توان به این امر اشاره کرد که مصلی برای نمایشگاه ساخته نشده و به طبع وقتی چیزی برای کاری ساخته نمی‌شود با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. مصلی مکانی عبادی است که البته نمی‌توان گفت که به هیچ عنوان از آن استفاده نمایشگاهی کرد اما برای نمایشگاه ساخته نشده است.

صالحی اظهار داشت: اتلاف منابع مالی سنگین و صرف انرژی زیاد منابع انسانی از مشکلات دیگری برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی تهران به حساب می‌آید.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلا مشکلی دیگری هم به همراه دارد که این مشکل آلودگی شدید محیطی در طول ده روز برگزاری نمایشگاه است.

صالحی ادامه داد: باغ کتاب دومین گزینه مطرح برای برگزاری نمایشگاه کتاب بود و این گزینه امسال جدی‌تر شد. مشکل باغ کتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب این بود که ما به 120 هزار متر مربع فضا نیاز داشتیم در حالی که این مجموعه فقط 80 هزار متر مربع فضا داشت.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: باغ کتاب نیازبه تجهیزات دارد و اگر می‌خواستیم نمایشگاه کتاب را در آنجا برگزار کنیم باید این تجهیزات را خارج می‌کردیم. در این صورت تجهیزات باغ کتاب از بین می‌رفتند و ائتلاف سرمایه مالی داشتیم.

صالحی تصریح کرد: مرکز توسعه صادراتی گزینه بعدی ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب بود اما با توجه به اینکه زمان برگزاری نمایشگاه نفت با نمایشگاه کتاب در یک بازه زمانی است نمی‌توانستیم زمان برگزاری نمایشگاه کتاب را تغییر دهیم.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برای مخاطبان است زیرا در سال‌های گذشته اثبات شده که 40 درصد از بازدیدکنندگان نمایشگاه  از شهرستان‌ها بودند و سرانه خرید آنها هم از تهرانی‌ها بالاتر بوده است بنابراین مجموعه شهر آفتاب با توجه به نزدیکی به حرم امام خمینی(ره) و محل اسکان مسافران مکانی مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بخش پایانی صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که چرا برخی از کتاب‌ها منافی اخلاق توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌شوند، گفت: ما با وجود کارشناسان و بررسان‌های خودمان سعی می‌کنیم که از انتشار کتاب‌های منافی اخلاق جلوگیری کنیم اما اگر کسی کتابی را دید که مصداق کتاب‌های منافی اخلاق بودند می‌تواند به مسئول اداره کتاب مراجعه کرده و مورد مشخص شده را به وی ارائه دهد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.