پدر علم کویرشناسی ایران گفت:درختان عرعر که مناسب شهر نیستند به طور طبیعی در تهران در حال رشد بوده و سرتاسر پایتخت را فرا خواهند گرفت.

درخت عرعر فاتح تهران می‌شودپرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص رشد روز افزون درختان عرعر در خیابان های پایتخت اظهار داشت: درختان عرعر با دوران عمر مفید کم در لابه‌لای سنگ‌ها و درزهای آسفالت به دلیل ماهیت ریشه‌شان از میان آجر و سیمان آب گرفته و رشد می‌کنند.

وی ادامه داد: این درختان مناسب شهر نیستند چرا که با رشد آن‌ها شاخه های بازشان به خیابان کشیده شده و مانع رفت و آمد وسایل نقلیه شهری و نیز سبب ایجاد مزاحمت و اختلال در سیستم برق رسانی می شود.

پدر علم کویر شناسی ایران گفت: افزایش ساختمان سازی، خشک شدن و یا قطع درختان سبب شده فضای خالی بوجود بیاید و با وزش باد به طور طبیعی تخم درختان عرعر به بار بنشیند چرا که این درختان به آب خیلی کمی برای رشد نیاز داشته و به سرعت تسریع و منتشر می شود به طوری‌که بتدریج درخت عرعر فاتح تهران خواهد شد.

کردوانی با بیان اینکه شرایط جغرافیایی تهران و آلودگی هوای آن بویژه در اواخر پاییز و اوایل زمستان، کاشت درختانی همچون کاج و چنار را می‌طلبد که در تمام سال سبز باشند، تصریح کرد: حضور درخت علاوه بر زیبایی برای تصفیه هوا و رساندن آب به بخش های زیرزمینی می تواند بسیار موثر باشد ولی درختان عرعر که در فصل پاییز زودتر از دیگر درختان برگ‌هایش را از دست می دهد نه طبیعتی برای زیبایی دارد و نه در فصل اینورژن و اوج آلودگی هوای پایتخت برگی برای تصفیه هوا و اندوختن آب‌های زیرزمینی.

وی به عنوان راهکار توصیه کرد: باید رویه تولید گیاه در تهران تغییر کند به‌طوری‌که در بلوارها همچون شیراز درختان سرو بکارند چرا که این درخت آب را هدر نمی دهد و هرس لازم نیست اما متاسفانه با کاشت درختان بید، مجنون و توت هم هرس انجام می شود و هم آب هدر می رود.

پدر علم کویرشناسی ایران در ادامه افزود: و یا در دو طرف خیابان های شهر بیرجند درخت کاج بکارند که هم در تمام مدت سال سبز است و هم تصفیه کننده هوا بوده و ترشحات آن ضرر نمی‌رساند ولی درختانی چون خرزهره به دلیل ترشحات، مضر سلامت انسان هستند.

کردوانی تصریح کرد: باید درختانی کاشته شود که نیازی به سم پاشی نداشته باشند همانند کاج، چرا که در شهر و فضای تردد انسانی سم پاشی برای از بین بردن آفات به هیچ عنوان مناسب نیست.

وی تاکیدکرد: برای شهر تهران به خاطر پدیده اینورژن باید درختان کاج و سرو کاشته شود و اگر درخت عرعر در کنار دیگر درختان وجود داشته باشد باید اقدام به قطع آن کرد چرا که برای فضای شهر مناسب نبوده و کارایی و عمر مفیدی ندارد.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا مهرافشار
۱۶:۱۸ ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
درخت عر عر یا درخت بهشت بسیار برای جنگل زایی یا جنگل کاری ناحیه ی بیابانی مناسب هست
چون رشد و مقاومت خوبی داره
حشرات و آفات کمی داره
زایش خوبی داره
سبزه
تکثیرش راحته
و...
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل جهان تیغ
۱۶:۲۵ ۱۶ مهر ۱۴۰۰
درمورد کاج و سرو موافقم ولی با نظر عرعر موافق نیستم چون هم زیبا و برای تسویه هوا تاثیر زیادی روی شهر تهران دارد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
جالبه این همه نظر داده شده که فلانی اشتباه میگه و بی سواده.
کافیه به انگلیسی اسم این درخت رو سرچ کنید و در موردش مطالعه کنید اون موقع متوجه میشید که این درخت چقدر مهاجمه، به درختان دیگه آسیب میزنه و در بسیاری از موارد میتونه مناسب رشد در محل زندگی ما نباشه.

نام این درخت Tree of heaven
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۲۱:۱۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
ما انتهای دربند هستیم. تو گلدون کنار گل رز درخت عرعر در اومده و رشد سریعی داره الان این نهال و بکارم یا بندازم دور؟ تو ظاهر که درخت قشنگی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
نیلوفر
۱۷:۳۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
عرعر در حیاط خانه ما رشد کرده بسیار حساسیت زاست هیچ گل و گیاهی در حیاط رشد نمیکنه ریشه اش کلا باغچه را گرفته به اندازه دو متر هم ریشه داره خاک باغچه را از بین بده نزدیک دوماه من و فرزندم نمیتونیم نفس بکشیم حتم دارم چینیها این درخت برای از بین برن خاک و درختان دیگر وارد ایران کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
خب رشد درختان عرعر چه اشکالی داره؟ فضای سبز خوبی درست میشه
United States of America
ار ار کهن
۲۳:۳۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
بهم ثابت شد که آدم نادان و بی سوادیه
درختان ار اری ما داریم که شاید بالای 30 سال عمرشونه و ار کمترین میزان آب برخوردارن یعنی اصلا آب نمیخورند
اگر سربرداری بشه درخت بسار مقاوم و زیباییه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۸:۳۴ ۰۴ مهر ۱۳۹۶
درخت عرعر،کاج،اکالیپتوس،و...همه مضربرای خاک هستند وحساسیت زا...بیاییددرختان مثمربکاریم که نه تنها ضرروآلرژی ندارند که مفیدهم هستند
Iran (Islamic Republic of)
دکترای کشاورزی
۰۰:۵۷ ۳۰ مرداد ۱۳۹۶
والا ایشون سخت در اشتباه هستند. این درخت بسیار مقاوم و فراری دهنده حشرات مثل مگس و مگس سفید. نیاز آبی پایین دارد و سریع رشد هستش. در برابر آلودگی مقاوم. و میزان تولید اکسیژنش بیشتر از بازدانگانی نظیر کاج وسرو . و در نتیجه بهترین گزینه برای تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
این پدر علم کویر شناسی اشتباه بزرگی میکند زیرا به اشتباه اسم این درخت عرعر بیان میشود زیرا عر عر نام عربی سرو کوهی است درختی که ایشان نام میبر د درخت الیانتوس است که از جنوب شرقی آسیا می باشد و یکی از بهترین درختان برای متاطق کم آب است چینی نام دیکری برای آن دارند به نام درخت آسمانی و در امریکا نیز تکثیر گردید است به دلیل مقاومت بالای این درخت در برابر بیماری و کم آبی از پوست این درخت نیز استفاده میشود
آخرین اخبار