به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛خیلی ها هستند که خریدشان را به تاریخ حراج فروشگاه ها منوط می کنند. خب حق هم دارند، پیراهنی را که تمام سال مثلا ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد، در روزهای حراج می شود حتی ۷۵ هزار تومان هم خریداری کرد. همین می شود که خیلی ها منتظرند، منتظر آن شبرنگ با علامت % هستند تا خرید شش ماهشان را بکنند. با تغییر فصل، بازار حراجی ها داغ می شود اما گاهی با خرید های غیر ضروری فقط کمد هایمان را پر می کنیم کمد هایی که از لباس های غیر کاربردی اشباع شده است.
همیشه در ابتدا توجه مان به دکوراسیون مغازه است که چگونه چیده شده آیا باب سلیقه ی ما است یا خیر ؟و پس از آن فروشنده که با زبان چرب ونرم و تعریف کردن از محصول و معرفی چند محصول دیگر قصد خالی کردن جیب مشتری و گیج کردن او را دارد.البته در این بین هستند فروشندگانی که به دلیل افاده ای بودن یا همان واژه معروف (انگار از دماغ فیل افتاده) از همان ابتدا که مشتری به قصد خرید پا به داخل مغازه می گذارد با یک نگاه به سرتاپای او برای کمک و راهنمایی او پیش قدم نمی شود ولی مشتریان خوش اخلاق و خوش مشرب بیشتر جذب فروشندگان گستاخ می شوند و راغب هستند که حتما از آن مغازه خرید کنند.
به کار بردن رنگهای سرد به جای رنگ های تند و گرم و هم چنین دسترسی به بررسی کیفیت اجناس و پخش موسیقی های آرام و کلاسیک و فانتزی در فضای بوتیک در خرید کردن مشتریان بی تاثیر نیستد.
چیدمان مغازه، نور، رنگ دیوارها،هم می تواند بر روحیه مشتری ها و خرج کردن شان تاثیر چشمگیری بگذارد. مغازه هایی که تا خرخره از کالا پر شده اند باعث احساس خفگی می شوند و در مغازه های زیادی خالی هم حس فوبیا (ترس) از فضاهای باز به آدمی دست می دهد. هر یک از این افراط و تفریط ها می تواند باعث فرار مشتری شود.
با خودتان رو راست باشید
اربابی روان شناس گفت :طبق مطالعات انجام شده بخشی از ساختار روانی انسان، او را به انجام کارهای تکراری مجبور می کند انسان ها بسیار غیرقابل پیش بینی هستند و فروشگاه ها از این مزیت برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده می کنند. روش خرید مقدار مخارج را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است بسیاری از افراد به خانه آمده باشند و شگفت زده شده باشند که چرا من اصلا این را خریده ام؟ پاسخ ممکن است در نوع شخصیت خریدار نهفته باشد.
اگر فکر می کنید رفتن به بازار، شما را مجبور به خرید کردن می کند، بهتر است اوقات خود را به گونه ای دیگر پر کنید. خرید کردن لذت بخش است، اما اگر دو سه روز بعد، با بی پولی مواجه شدید، از کارتان سخت پشیمان می شوید. وقتی پولتان را برای خرید پس انداز کردید به بازار بروید و از همان ابتدا به دنبال خرید اصلی تان باشید و تا زمانی که آن را تهیه نکرده اید به دیگر فروشگاه ها سری نزنید.
وی ادامه داد:95درصد از تصمیمات خرید مردم، احساسی است، فروشندگان خوب توجه مردم را به کسب و کار و محصول خود جلب ميكنند و ميتوانند در آنها حس خوب ایجاد کنند. فروشندگان توانمند با برقراری هدفی متقابل با خريدار، بیشتر شبیه یک کمک خریدار و مشاور او عمل ميكنند. این به معنای صداقت دو طرفه، ارتباطات باز، احساسات و لذت در پایان کار است. همراهي با مردم برای دستیابی به هدفی مشترک، جنبهی پاداشی فوقالعادهی فروش به حساب میآید.
وسوسه مد ها نشوید
جعفر بای جامعه شناس بیان کرد : امروزه سایت های تبلیغاتی در کارهای تجاری و فعالیت های بازرگانی بستر فریب همه ی مشتریان را فراهم ساخته و فروشندگان متاسفانه از طریق نورپردازی ،دکور وویترین سازی و با واژگان مختلف به دنبال فریب مشتریان خویش هستند.
وی ادامه داد: گاهی فروشندگان با مدکردن رنگ یا مدل ویژه ای و تبلیغات کاذب در خصوص بعضی از اجناس که ارزش چندانی ندارند با تبلیغات فریبنده به دنبال تحمیل سلیقه ی خود به مشتریان هستند ،که این خرید در مشتریان آنها را به سمت فروشگاه ها می کشاند.
بازار حراجی ها داغ است، بشتابید!
این جامعه شناس عنوان کرد: خیابان گردی و تماشای ویترین ها جاذبه های خاصی را برای تحریک کردن مشتریان به خصوص در ایام پایان سال به منظور استقبال از شب عید در مشتریان ایجاد می کند و فروشندگان جنس های بنجل و از رده خارج خود را که در انبارها خاک می خورد با به کاربردن جمله های فریبنده و بالا بردن کیفیت اجناس قالب مشتریان می کنند.
وی در زمینه ی روان شناسی خرید و فروش تصریح کرد: روان شناسی خرید و فروش دانش و علم در اختیار تجارت منفی و مخرب قرار داده است و باعث گرمی بازار بنجل فروشی شده است.
بازار گرمی فروشندگان برای فروش محصولات بیشتر
بای اظهار داشت: امروزه فروشندگان با دستاوردهای علمی به دنبال سلیقه سازی و تحمیل شاخص های کاذب خویش بر مشتریان هستند و با تبلیغات خود جوی را فراهم می کنند که مشتری چیزی را که نیاز ندارد مجبور به خریدش شود ،اگرچه این خرید تحمیلی پشیمانی را به دنبال دارد ولی سودی ندارد ومعامله انجام شده است.
وی تاکید کرد: فروشندگان با بازار گرمی و برای تبلیغات کارهای خود شیوه های جدیدی را اتخاذ می کنند تا بتوانند از روش های جدید مشتریان را فریب دهند و محصولات خود را به فروش برسانند.
تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرید!
بای در بخش پایانی خاطر نشان کرد:باید خریداران و شهروندان تحت تاثیر تبلیغات فروشندگان قرار نگیرند و به فروشندگان اجازه ندهند که در تصمیم گیری آن ها دخالت کنند و سلیقه ی خویش را بر مشتریان تحمیل کنند. و شهروندان باید هوشمندانه نسبت به کنش های منفی و مخرب فروشندگان واکنش مثبت و درستی نشان دهند و مراقب باشند که تحت تاثیر تبلیغات فروشندگان قرار نگیند و هرگز فریب آنها را نخورند.
بهتر است قبل از آنکه بخواهیم محصولی را خریداری کنیم دقیق بدانیم چه می خواهیم سپس آن را بخریم زیرا با این راه هم درهنگام خریدن کردن با تبلیغات قروشندگان گمراه نمی شویم و هم فرصت بازار گرمی و تبلیغات را در اختیار مشتریان قرار نمی دهیم.
گزارش از هدیه عباسقلی
انتهای پیام/