انیمیشن کوتاه «خط تولید» ساخته سهیل صادقی در سه دقیقه ماهیت کثیف تروریسم و پول و قلمی که صرف کشتار بی گناهان می شود را افشا می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دومین روز اکرانهای بخش جنبی انیمیشن و مستند سیزدهمین جشنواره فیلم مشهد همچون روز نخست بدون هیاهو و بی مخاطب سپری شد.

در این روز سه انیمیشن «نبرد خلیج فارس1»، «پلی تایم»، «کاست پلیر» و «خط تولید» و مستند «خانواده تراکتوری» اکران شدند.

اثر کوتاه و معنادار «خط تولید» ساخته سهیل صادقی به مدت سه دقیقه است. صادقی در این اثر از هویت گلوله های جنگی و ماهیت تروریسم پرده بر می دارد.

گلوله هایی که با پول و دلار و قلم ساخته می شوند و در جای جای دنیا در جنگ و ترور شخصیتی و فیزیکی افراد بکار می روند. «خط تولید» در واقع بیانگر ماهیت پلید تروریسم و پول و دلارهای استعماری و قلمهای مزدوری است که بی گناهان را در سراسر دنیا به مسلخ می کشد.

در پلان پایانی کار سرباز رو به تاریکی ایستاده و شلیک می کند؛ می توان سیاهی و تاریکی را جهان بر خواسته از ذهن استعمار و جهلی که در آن قرار دارد، توصیف کرد. جهانی که با گلوله به سرخی می گراید و رنگ می‌گیرد.

انیمیشن 32 دقیقه ای نبرد خلیج فارس ساخته فرهاد عظیما تولید سال 1382 به گوشه ای از ناگفته های 8 سال دفاع مقدس در قالب جنگ نفت کش‌ها می‌پردازد. این انیمیشن به تهیه کنندگی سازمان رسانه ای اوج و کار مشترک گروه انیمیشن فاطمه الزهرا علیها سلام و حوزه هنری خراسان رضوی است .

داستان این انیمیشن درگیری دو فانتوم ایرانی در خرداد 63 با جنگنده های عربستان سعودی است که به اذعان نشریه های آمریکایی توسط خلبانان آمریکایی هدایت می شدند.

در این روایت واقعی یکی از فانتوم ها منهدم می شود ولی خلبان در آبهای نیلگون خلیج فارس توسط نیروهای امدادی ایران نجات پیدا می کند و فانتوم دوم نیز در پایگاه هوایی جزیره کیش فرود اضطراری انجام می دهد.

آنچه در این انیمیشن جالب توجه است این است که بازسازی صحنه ها به واقعیت بسیار نزدیک است، به این معنی که انیمیشن این ظرفیت را دارد که صحنه های اکشن و پر هزینه و بویژه تاریخی را از این طریق بازسازی کرد.

هرچند ظرایف کار بخصوص لحظات مهم عملیات، توسل خلبان به حضرت فاطمه(س) بیننده را از فضای صرف هیجانی فیلم به فضایی ماورایی می کشاند، انتقاداتی نیز به نماهای پر تحرک و نزدیک فیلم وارد است زیرا چشم بیننده را خسته می کند.

نبرد خلیج فارس در مجموع اثر قابلی است و نشاندهنده ظرفیت بالای هنرمندان خراسانی در حوزه ساخت انیمیشن و انیمیشن داستانی بلند.

دو اثر کوتاه دیگر نیز در دومین روز از جشنواره به نمایش درآمد. «پلی تایم» انیمیشن 2 دقیقه ای مهرزاد محمدی هوش و زکاوت کودکانه را در قالب طنز به تصویر کشیده است. «کاست پلیر» ساخته مجتبی موسوی در مدت 5 دقیقه به مقوله مرگ می پردازد و این واقعیت را به چالش می کشد که انسانها در زمان حیات افراد قدرشان را نمی دانند و زمانی که فرد از دنیا رفت افسوس نبودنش را می خورند.

در دومین روز از جشنواره فیلم فجر مشهد، مستند «خانواده تراکتوری» ساخته جمشید مجددی نیز با مدت زمان 44 دقیقه اکران شد.

انتهای پیام//گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.