خبرنگار و نویسنده آمریکایی که از او به عنوان پنجاه و سومین جاسوس سفارت آمریکا یاد می‌شود، در 84 سالگی درگذشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وفالونیوز؛ "سینتیا بی داویِر،" نویسنده مستقل آمریکایی، از جمله افرادی که در ارتباط با تسخیر سفارت آمریکا در تهران – 18 آبان سال 1358 – بازداشت و 9 ماه در ایران زندانی شده بود، در 84 سالگی درگذشت. تاریخ فوت داویِر 31 ژانویه 2016 اعلام شده است؛ اما با چند روز تاخیر خبر آن در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت.

خبرنگار آمریکایی دوران تسخیر لانه جاسوسی درگذشت

سینتیا 9 ماه در ایران بازداشت بود و 11 فوریه 1981 (22 بهمن 59) آزاد شد. وی خیلی زود به آمریکا و نزد خانواده خود بازگشت و از او با نام پنجاه و سومین بازداشت شده مرتبط با تسخیر سفارت آمریکا در تهران یاد می‌شود. او در آمریکا مقالات و مصاحبه‌های فراوانی بر ضد ایران ارائه داد.  سینتیا که در سالهای پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران یک خبرنگار آزاد بود، 10 آوریل 1980 (21 فروردین 1359) از طریق ترکیه به ایران سفر کرد. او مدعی شد فقط از روی کنجکاوی و "ابراز همدردی" با مردم ایران در بحبوحه انقلاب اسلامی به این کشور سفر کرده بود. فکر می‌کردم لازم است بدانیم در ایران چه می‌گذرد.

سینتیا همچنین مدعی شد: من با نیت مثبتی به ایران سفر کردم؛ اما نتیجه متفاوت از آن شد که انتظارش را داشتم. به جاسوسی و جرائم دیگری متهم شدم. بازداشت و 9 ماه حبس من کاملا ناعادلانه بود.

"تسخیر لانهٔ جاسوسی" در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۵۸ (۴ نوامبر ۱۹۷۹) با حملهٔ تعدادی از فعالان دانشجویی موسوم به دانشجویان پیرو خط امام به سفارت آمریکا در تهران آغاز شد و با به گروگان گرفته‌شدن ۶۶ دیپلمات آمریکایی به یکی از عمده‌ترین بحران‌های بین‌المللی تبدیل شد. گروگان‌گیری در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۵۹ (۲۰ ژانویه ۱۹۸۱) با پذیرش قرارداد الجزایر از سوی دولت‌های ایران و آمریکا پایان یافت.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار