رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي استان گفت: متاسفانه باورهاي غلط دانشجويان در باره مصرف برخي از قرص ها باعث بروز اعتياد در بين اين قشر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سرهنگ " غلامرضا شهرياري" با موضوع باورهاي غلط در مورد مواد اعتياد آور اظهار داشت: امروز اعتياد نه يك آسيب بلكه يك تهديد براي امنيت اجتماعي است و كارشناسان آن را در رديف سه بحران هسته اي، جمعيت و زيست محيطي قرار داده اند.

وي باورهاي غلط در مورد مواد اعتياد آور را يكي عوامل و ريشه هاي اعتياد عنوان كرد و اظهار داشت: خيلي از كساني كه در دام اعتياد گرفتار شده اند در ابتدا فكر مي كردند كه با يك بار مصرف مواد معتاد نمي شوند يا اينكه مواد مخدر تسكين دهنده درد است يا اينكه اگر معتاد شدند با مصرف داروهاي ترك اعتياد از دست آن رها خواهند شد.

اين مقام مسئول با بيان اينكه تبليغات دروغين در مورد آثار مثبت برخي فرص ها مانند ريتالين باعث گرايش قشر دانشجو به سمت اين نوع مواد و در نتيجه اعتياد آنها شده گفت: متاسفانه چون مصرف كنندگان در ابتدا اثر اوليه آن را مي بينند به مصرف خود ادامه مي دهند كه در نتيجه باعث وابستگي جسمي و روحي آنها به اين قرص ها شده و دچار هيولاي اعتياد مي شوند.

شهرياري، افزايش هوش و حافظه، ايجاد نشاط در جسم، تسكين درد، بيدار ماندن در شب امتحان و لاغر شدن و تناسب اندام را به عنوان برخي از باورهاي غلطي عنوان كرد و گفت: معتادان در ابتدا فريب اين باورها را خورده و به موادي همچون شيشه و قرص هاي محرك روي مي آورند.

وي به برخي نشانه هاي ظاهري افراد معتاد اشاره كرد و اظهار داشت: افراد معتاد موهاي ژوليده، چشم هاي پف كرده دارند و حرف زدن آنها حالت طبيعي ندارد، آنها خوابشان و غذاخوردنشان بي نظم است، علاقه اي به نظافت خود ندارند، رفتارهايشان مشكوك است ، دوستانشان را مخفي مي كنند، ثبات فكري و آرامش روحي ندارند به طوري كه اگر مواد مصرف كرده باشند سرخوش و خندانند و در غير اين صورت رفتارشان پرخاشگرانه است، نكته ديگر اينكه اين افراد از آزمايش دادن فرار مي كنند، با خانواده همراه نمي شوند و از حضور در ميهماني ها گريزانند.

اين مقام انتظامي در پاسخ به اين سوال كه اگرخانواده ها با اعتياد فرزندانشان مواجه شدند چه اقدامي بايد صورت دهند گفت: بهترين كاري كه والدين مي توانند انجام دهند مراجعه به يك مركز مشاوره و دريافت راهنمايي از كارشناسان است و نبايد خودسرانه و بدون كارشناسي عمل كنند چون ممكن است باعث بروز لطمات جبران ناپذيري براي فرزند و يا خانواده شود.

سرهنگ شهرياري خاطر نشان كرد: در همين زمينه پليس يك مركز مشاوره تخصصي دارد كه با استفاده از كارشناسان توانمند در اين حوزه به ارائه خدمات رايگان به شهروندان مي پردازد كه خانواده ها مي توانند به منظور بهره مندي از اين خدمات به معاونت اجتماعي استان واقع در ميدان امام (ره) اصفهان مراجعه و يا با شماره تلفن 2183030 تماس حاصل نمايند.

رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي خلاء عاطفي و كمبود محبت را مشكل مشترك بين اكثر كساني كه معتاد شده اند عنوان كرد و اظهار داشت: بهترين راه پيشگيري از معتاد شدن فرزندان اين است كه والدين به آنها توجه و محبت بيشتري نمايند و مانند يك دوست هميشه همراه آنان باشند و به نيازها و خواسته هايشان رسيدگي كرده و رفتار هاي آنها را كنترل نمايند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.