دهقانان ولایت پروان: با استفاده از خانه های سبز چندین برابر حاصلات بدست آوردیم

مسولان ریاست زراعت ولایت پروان در شمال کشور می گویند با ایجاد چندین خانه های سبز که از سوی ریاست زراعت این ولایت ایجاد شده حاصلات دهقانان را چند برابر کرده است.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،عبدالرقیب احمدی آمر امور زراعت ریاست پروان گفت:" با تدابیر پیشگیرانه و موثر کشت انواع نباتات به ویژه سبزیجاتی خانه های سبز نتیجه خوب داشته و باعث شده که دهقانان از زمین کم حاصل زیاد بدست آورد."

احمدی تفاوت کشت درفضای باز و خانه های سبز را در آبیاری قطره یی و کشت به گونه قطار که در خانه های سبز صورت میگیرد میداند.

آمر امور زراعت ریاست ولایت پروان تاکید دارد که آنان در صدد آن است تا این دو روش را درفضای باز نیز تطبیق کنند که نتایج موثری درپی دارد.

او می گوید حاصل کشت در خانه های سبز پنج برابر با حاصل در فضای باز میباشد و دهقانان میتوانند با استفاده از این روش فرا آورده های زراعتی خود را به ویژه سبزیجات را درهر فصل سال به بازار عرضه کنند.

درهمین حال محمد صابر یک تن از دهقانان ولایت پروان میگوید که قبل از این با آنکه درکشت زراعت زحمات و تلاش زیادی می کشیدیم اما مفاد بیشتر کسب نمی کردیم.

به گفته صابر در حال حاضر با همکاری ریاست زراعت ولایت پروان خانه های سبز ایجاد شده که این خانه دست آوردی خوبی برای دهقانان در این ولایت داشته است.

او می گوید پیش از این در یک موسم از کشت محصولات پول زیادی بدست نمی آوردیم به گفته او مثال قبلاً از چهارصد متر مربع زمین حدود بیست هزار افغانی محصول میشد، اکنون هشتاد الی صد هزار افغانی حاصل میشود.

با آنکه اکثر محصولات کشاورزی در فصل بهار و تابستان کشت و به بازار عرضه میگردد اما دربعضی از مناطق که دارای آب و هوایی مناسب باشد کشت های زمستانی درآن نیز صورت میگیرد.

ولایت پروان از جمله ولایت های سرد سیر کشور به شمار می رود که اکثریت مردم آن به زراعت مصروف هستند .

در فصل زمستان هرچند زمینۀ کشت دراین ولایت مساعد نیست اما دراین اواخر درنتیجه تلاش های ریاست زراعت، آبیاری و مالداری پروان شماری از زارعین از خانه ها سبز استفاده کرده و چندین برابر مفاد بدست می آورند.

گفته می شود که در حال حاضر چندین خانۀ سبز بعنوان نمونه در ریاست زراعت پروان به منظور آموزش کشت برای کشاورزان وجود دارد .

آگاهان امور کشاورزی در کشور به این باور هستند که هرگاه وزارت زراعت در راستای نهادینه شدن این روش درمیان کشاورزان تلاش کند تغییرات در زندگی کشاورزان به وجودی میاید و وضعیت زندگی آنان بهتر می شود.
برچسب ها: دهقان ، ولایت ، افغانستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.