لطفعلی بخشی کارشناس اقتصادی در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پایه نخست صادرات به روابط بین کشورها اعم از پولی و بانکی و همچنین سیاسی برمیگردد یعنی اگر با کشوری رابطه دوستانه نداشته باشیم به هیچ وجه نمیتوانیم به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم.
بخشی ادامه داد: گام بعدی برای صادرات جهانی، بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی است در حال حاضر رقابت در صادرات موج میزند و ما نمیتوانیم با اجناس بیکیفیت وارد این بازار شویم. بایستی با ارتقای کیفیت کالای تولیدی حرکت کنیم و در این صورت در عرصه رقابت جهانی حرفی برای گفتن خواهیم داشت.
وی افزود: با ارائه ضمانت و برند معتبر جهانی صادرات افزایش پیدا میکند در غیر این صورت نباید به صادرات فکر کنیم.
کارشناس اقتصادی بیان داشت: اگر در بازارهای جهانی کالای بیکیفیت را عرضه نماییم دیگر نخواهیم توانست به آن بازارها برگردیم بنابراین باید مکانیزمهایی در کشور وجود داشته باشد همچون اتحادیه صادرکننده تا در مقابل شکایات مصرفکنندگان پاسخگو باشند تا هر کس هر کالایی را با هر کیفیت وارد بازارهای جهانی نکند و به حیثیت کالای ایرانی لطمهای نزند.
وی با اشاره به اینکه تداوم حضور در بازارهای جهانی باید ثبات اقتصادی در کشور حاکم باشد، گفت: با نوسانات نرخ ارز نمیتوان در عرصه بازارهای جهانی موفق شد. برای رسیدن به اهداف صادراتی باید برنامهریزی اصولی صورت گیرد.
بخشی تأکید کرد: کشورهای ضعیف و متوسط توانستند با تدبیر اصولی در عرصه تجارت جهانی گامهای مثبتی بردارند بنابراین ایران نیز میتواند با اصلاح زیرساختها و قوانین اصولی و ساماندهی بازار ارز در بازارهای جهانی حضور مداوم داشته باشند.
انتهای پیام/