سنندج؛

اوج مظلومیت کردها در بمباران شیمیایی حلبچه

بمباران شیمیایی حلبچه توسط رژیم بعثی عراق و سکوت دولتها مظلومیت کردها رابه تصویر کشید. با حضور دانشجویان و اساتید حوزه های مختلف شب گذشته در دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه جوان از سنندج، معاون مدیر امور اجتماعی دانشگاه کردستان با حضوردر مراسم گرامیداشت 5هزار شهید بمباران شیمیایی حلبچه  گفت:
حلبچه فقط جای زخم کُردها نیست بلکه زخم بشریت و انسانیت است و نمی توان آن را فقط جنایتی جنگی خواند بلکه برنامه ای طراحی شده برای از بین بردن کُردها بود.
سیدمحمدجواد حسینی صدر، بمباران شیمیایی حلبچه را نقطه عطفی در تاریخ عراق دانست که پس از آن کُردهای این کشور راه پیشرفت و استقلال را در پیش گرفتند.
وی گفت: هدف از برگزاری این برنامه تنها بزرگداشت این روز نیست بلکه نگاه علمی و بررسی عالمانه این موضوع با رویکرد دانشگاهی است. در ادامه یکی از اساتید دانشگاه بوعلی سینای همدان نیز گفت: این برنامه صرفاٌ ذکر مصیبت نیست بلکه بررسی جوانب مختلف این جنایت از دیدگاه های سیاسی، اجتماعی، حقوقی و روانشناختی است.
 ساکنان حلبچه(شهری کُردنشین در منطقه کردستان عراق) در 26 اسفند سال 1366 توسط رژیم وقت عراق بمباران شیمیایی شدند و در این فاجعه بیش از پنج هزار غیرنظامی و بی‌دفاع در یک نیمروز در این شهر جان باختند. این بمباران شیمیایی تقریباً هم‌زمان بود با عملیاتی مرسوم به عملیات انفال (عملیات انفال عملیاتی بود که پیرامون آن حدود ۱۸۲ هزار نفر به‌ویژه کودکان و زنان و سالخوردگان مناطق کُردنشین توسط ارتش حزب بعث عراق کشته و زنده به گور شدند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.