وزیر علوم گفت: از ابتدای امسال 322 رشته دانشگاهی مورد بازنگری قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری که امروز چهارشنبه 19 اسفند ماه در محل وزارت علوم برگزار شد؛ اظهار داشت: امسال در حوزه آموزشی دانشگاه‌ها واحدهایی را دنبال کرده‌ایم از جمله تدوین 28 مورد از برنامه‌های درسی و آماده‌سازی 22 مورد از آنها بوده است همچنین بازنگری آیین‌نامه استعدادهای درخشان، تدوین مجدد آیین‌نامه تحصیلی از مقطع کارشناسی به دکتری، تصویب 3 هزار و 700 رشته‌ی جدید در مراکز آموزش عالی، بررسی 9 هزار رشته محل در دانشگاه آزاد اسلامی و سطح‌بندی مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی از برنامه‌های وزارت علوم بوده است.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت علوم کاربردی کردن 322 رشته دانشگاهی بوده است که به تدریج از اوایل سال آینده بر روی سایت قرار خواهد گرفت لازم به ذکر است از میان 270 رشته دانشگاهی نیز 70 درصد آنها بازنگری شده‌اند.

وزیر علوم در ادامه گفت: مسئله تقویت زیرساخت‌های علمی آزمایشگا‌ه‌ها و کارگاه‌ها باید تکمیل شود بر این اساس شبکه آزمایشگاهی علمی کشور تکمیل شد و در دانشگاه‌ها 120 آزمایشگاه مرکزی راه‌اندازی شده است که تاکنون 263 مرکز علمی عضو این شبکه شاعا شدند.

فرهادی در خصوص پرداخت وام‌های دانشجویی اظهار داشت: تاکنون به 282 هزار دانشجو بالغ بر 37 میلیارد تومان وام ارائه شده که بعد از فارغ‌التحصیلی باید بازپرداخت خود را انجام دهند.

وی همچنین افزود: در زمینه وام‌های اشتغال و ازدواج صندوق رفاه 40 میلیارد تومان به دانشجویان اختصاص داده است به طوری که برای وام ازدواج 4 میلیون تومان و اشتغال 100 میلیون تومان در نظر گرفته شد همچنین مادران دانشجوی شیرده می‌توانند 2 میلیون تومان از صندوق دانشجویی وام دریافت کنند.

وزیر علوم تأکید کرد: صندوق رفاه برای حمایت از دانشجویان دکتری 20 میلیارد تومان به بیش از 880 دانشجوی دکتری داده است.

 سامانه همانندجو طرحی برای مبارزه با سرقت‌های علمی
وزیر علوم درباره گردآوری پایان‌نامه‌های دانشجویی عنوان کرد: با استفاده از امکانات و تکنولوژی‌های نوین پژوهشگاه علوم (شبکه ایران داک) اقدام ارزنده‌ای را انجام داده‌اند و 830 هزار رکود اطلاعاتی که 360 هزار پایان‌نامه‌های دکتری، ارشد و کارشناسی است که گردآوری کرده است که گنجینه ارزشمندی را برای بهره‌مندی از پایان‌نامه‌ها جمع‌آوری نموده است، همچنین سامانه همانندجو را برای مقابله با سرقت علمی طراحی کرده‌اند که از تشابه و سرقت پایان‌نامه‌ها جلوگیری شود.

وی در حوزه بین‌الملل نشست‌ها و اجلاس وزرای علوم را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در حوزه بین‌الملل علاوه بر نشست‌ها و اجلاس‌ها در 29 کشور تعداد حدود 59 کرسی زبان فارسی را فعال داریم که دانشجویان بی‌شماری که عمدتا در مقطع ارشد و دکتری هستند در آن کرسی‌ها حضور دارند، همچنین در حدود 95 پروژه تحقیقاتی مشترک را با برخی از کشورهای خارجی شروع کرده‌ایم.

وی افزود: بهره‌گیری از توان ایرانیان نخبه خارج از کشور در دوره‌های آموزشی داخل کشور را داشتیم که در حدود 254 مهمان ایرانی مقیم خارج را برای تدریس در دانشگاه‌های ایران داشتیم.

فرهادی بیان کرد: اساتید خارجی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی و همچنین تدریس در دانشگاه به ایران آمدند و تعداد آنها هزار و 132 نفر بوده است.

وزیر علوم در زمینه توجه به دانشگاه‌ها و مراکز علمی در ابعاد مختلف آموزشی و رفاهی در امسال گفت: تکمیل و بهره‌گیری از 500 هزار مترمربع پروژه مختلف در موسسات آموزش عالی برگزار شده است، 125 هزار مترمربع از فضای فرسوده دانشگاهی، تعمیر و بازسازی و در حدود 40 هزار مترمربع بناهای تاریخی آموزشی، مقاوم‌سازی شده‌اند و اعتبارات لازم برای آنها را در دسترس داشتیم.

 فعالیت 50 بنیاد خیریه حامی علم و فناوری
وزیر علوم درباره تشکیل بنیادهای حامی علم و فناوری اظهار داشت: 50 بنیاد خیریه حامی علم و فناوری در دانشگاه‌ها به منظور گام براشتن در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی، بهره‌گیری مناسب از خوابگاه‌ها و سایر امکانات تأسیس شده است و در تلاش هستیم که در تمام دانشگاه‌ها بتوانیم حداقل یک بنیاد خیریه را داشته باشیم.

وی در خصوص طرح آمایش آموزش عالی اظهار داشت: از آنجایی که 2 هزار و 880 دانشگاه و موسسه آموزش عالی به صورت پراکنده به صورت دولتی و غیر دولتی در کشور وجود دارند، ساماندهی طرح آمایش آموزش عالی بسیار مهم بود که خوشبختانه با محوریت ساماندهی به این موسسات و مراکز آموزشی دیشب از سوی شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. در این طرح مدیریت منطقه‌ای آمایش عالی به 10 منطقه، نظام یکسان پذیرش دانشجو، مأموریت گرا کردن دانشگاه‌ها، هدفمندی تحصیل با اشتغال و ... دیده شده است که کار مفصلی بوده و خوشبختانه به اتمام رسید.

وی بیان کرد: ایران از نظر کمیت علم رتبه شانزدهم و از نظر رشد علمی رتبه چهارم را دارد و با وجود اینکه سرعت رشد علمی در دنیا کم شده است ما توانسته‌ایم از نظر سرعت رشد رتبه چهارم را به خود اختصاص دهیم. در واقع تبدیل علم به ثروت و رشد هرچه بیشتر علم را که در سال 2014، 4.4 رشد علمی داشته‌ایم از مواردی است که همواره مد نظر و توجه است.

گردش مالی پارک‌های علم و فناوری 1400 میلیارد تومان بوده است
فرهادی با بیان اینکه 38 پارک علم و فناوری داریم گفت: گردش مالی پارک‌‌های علم و فناوری در حدود 1400 میلیارد تومان بوده است در این پارک‌ها 5 هزار نفر که 70 درصد آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند مشغول کار می‌باشند.

وی افزود: امیدواریم با رشد صندوق‌های نوآوری و شکوفایی و حمایت از پژوهش‌ها بتوانیم به تحقیقات، نمونه سازی و در نتیجه تولید انبوه در غالب شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم. در پی دولت تدبیر و امید شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری ، 142 میلیون دلار صادرات به خارج از کشور داشته‌اند.

وزیر علوم در پاسخ به این سوال که آیا ادغام معاونت آموزشی و پژوهشی برخی دانشگاه‌ها صحت دارد یا نه؟ اظهار داشت: این مسئله و ادغام صحت ندارد و مدیریت‌ دانشگاه‌ها در چهارچوب قوانین خاصی برقرار هستند، فقط در برخی از دانشگاه‌های تازه تأسیس ممکن است فعالیت‌های دانشگاه در ابتدا با دو یا سه معاونت شروع شود.

 اعلام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در 3 ماه آینده
فرهادی در خصوص آخرین نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌ها تصریح کرد: شاخص‌های زیاد و کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی بسیاری انجام شده است و می‌توان گفت که در حدود 130 شاخص آماده است اما، ما منتظر تصویب طرح آمایش آموزش عالی بوده‌ایم و هم اکنون هم می‌خواهیم این نتایج را به صورت مستند با شاخص‌ها ارائه نماییم، از این نظر رتبه‌بندی دانشگاه ها را به زودی و ظرف مدت دو یا سه ماه آینده اعلام می‌کنیم.

وی درباره اخراج کارکنان وزارت علوم و جایگزین کردن نیروهای جدید اظهار داشت: باید گفته شود که هرچند که تعداد زیادی کارمند روزمزد، پروژه‌ای و ... داشته و داریم اما هیچ کارمندی اخراج نشده است و مسئله اخراج و جایگزین کردن نیروهای جدید وجود ندارد تنها برخی از افراد ممکن است در طی دو سال گذشته قراردادهایشان تمام شده باشد که تمدید نکردند اما نیرویی جدید جایگزین نشده است.

وی در این خصوص ادامه داد: دولت با اجرای آزمون دستیار برای دستگاه‌های مختلف نیروهای جدیدی را آن هم به عنوان دستیار برای دستگاه‌ها در نظر می‌گیرد که ما هم در این آزمون که هنوز برگزار نشده است 90 نفر سهم داریم.

وزیر علوم با اشاره به متوقف شدن برخی طرح‌های کلان ملی بیان کرد: این درست است که برخی طرح‌های کلان ملی از سوی شورای عالی عتف متوقف شده است چرا که بین 34 یا 36 مورد از این طرح‌ها متقاضی کامل داشتند اما مابقی که در حدود 10 یا 12 مورد هستند متقاضی نداشتند و اعتبارات‌شان تأمین نشد و شورای عالی عتس که فرادستگاهی است تصمیم به توقف این طرح‌ها گرفت.

 دانشجویان علوم پایه کارشناسی می‌توانند دکتری بخوانند
شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در خصوص آیین‌نامه دانشجویان علوم پایه عنوان کرد: دانشجویان ممتاز کارشناسی در رشته‌های علوم پایه می‌توانند بدون طی کردن مقطع کارشناسی ارشد در مقطع دکتری تحصیل کنند. آیین‌نامه این موضوع تصویب شده است وزارت علوم هم از این کار به شرطی که تحصیلات در مقطع پایین و بالاتر هم راستا باشد، بنابراین این امکان برای دانشجویان نخبه و ممتاز فراهم گشته است.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.