هِل میوه‌ ای کوچک به اندازه بند انگشت با پوست تیره و دانه‌های خوشبو است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، هل، میوه درختی از تیره زنجبیل‌هاست و انواع مختلفی شامل هل سیاه، هل سفید و هل سبز دارد که طبیعت همه آن ها گرم و خشک و نوع سبز آن تند و معطر بوده و از دو نوع دیگر مرغوب تر است.

دانه های هل بویی قوی و طعمی مطبوع دارد از مغز و پوستش برای درمان و معطر ساختن غذاها و پختن شیرینی استفاده می شود.

هل یکی از چاشنی‌های معطر مورد استفاده در بعضی از غذاها، نان‌ها و به‌ خصوص مرباها، می باشد. هندی‌ها و پاکستانی‌ها بیشترین مصرف‌ کننده‌ های هل در جهان هستند.

هل سیاه، را هیل غراب یا قاقله کبار (به انگلیسی:Black cardamom) گویند. گیاه این نوع هل در سیلان می‌روید.

طول میوه این نوع هل ۲۵-۵۰ میلی متر است. قطر غلاف میوه آن به حدود ۶-۱۰ میلیمتر می‌رسد و در استان کرمان (ایران)به هل باد مشهور است.

از نظر خواص کم و بیش خواص هل سبز را دارا است. ضد نفخ معده و روده می‌باشد،تقویت کننده نور چشم است .

ترکیبات شیمیایی

انواع اسانس‌های روغنی فرار موجود در هل عبارتند از ترپی‌ نئول و ترپنین که ترپی‌ نئول به صورت فورمیک اسید و استیک اسید می‌باشد.

خواص درمانی

هل از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. جویدن دانه‌های هل پس از صرف غذا ضمن کمک به هضم و گوارش بهتر غذا، می‌تواند بوی نامطبوع دهان (مثل بوی سیر و پیاز) را نیز خنثی کند. مصرف دم‌ کرده آن مفرح مقوی دل و معده لطیف و بادشکن و بیماری‌های صرع جنون و احشاء و سر درد و ضد رطوبت مزاج است. دانه‌های هل خواص گرمابخشی داشته و معده و روده‌ها را تقویت می‌کنند. هل اشتها را تحریک می‌کند و عمل هضم غذا را بهبود می‌بخشد.

نوشیدن دم کرده ی داغ آن موجب تسکین کولیت، سوءهاضمه، نفخ، حالت تهوع و بی حالی شده و مانع ترشح زیاد اسید معده می‌شود.

یکی از خواص ویژه و بسیار ارزشمند هل، جلوگیری از تشکیل خلط در گلو است. از این رو می‌توان آن را به محصولات لبنی و پودینگ‌ها افزود تا اثر شیر را که موجب تشکیل خلط در گلو می‌شود خنثی کرده و به هضم آن نیز کمک کند. دانه‌های هل خاصیت داروی اکسپکتورانت را دارد و سینوس‌ها و برونش‌ها، بینی و سینه را از خلط و ترشحات اضافی پاک می‌کنند. هل چنانکه ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می‌کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می‌دهد و در رفع افسردگی مؤثر است.

هل همچنین کلیه‌ها را تقویت می‌کند و گفته می‌شود برای درمان شب ادراری کودکان مفید است. البته مصرف زیاد آن تپش قلب را افزایش می‌دهد و برای بیماری‌های قلبی و ریه و در مزاج‌های گرم ضرر دارد و باید با شکر خورده شود. توجه کنید که مقدار مصرف باید از یک مثقال بیشتر نشود.

هل با داشتن اسانس منحصر به فردش بر روح وروان انسان تاثیر می گذارد و از ترس و وحشت فرد می کاهد و روحیه خوش بینی را القاء میکند.


انتهای پیام/ ا

برچسب ها: هل ، دانه معطر ، شفابخش ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.