موضوع چرایی نام گذاری امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل با حضور دوتن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان موضوع چرایی نام گذاری امسال  به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل با حضور حجت الاسلام "غلامرضا مصباحی مقدم" و "تاج گردون" نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 علی رغم ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی این سیاست ها در میدان عمل جدی دیده نشده است

در ابتدای این بحث، حجت الاسلام مصباحی مقدم درباره چرایی نام گذاری امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل اظهار داشت: سال های متمادی است که رهبر معظم انقلاب شعارهایی که برای سال جدید انتخاب می کنند شعارهای اقتصادی است و شعار امسال نیز تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل انتخاب شده که سیاست های اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه سال 92 توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و در همان زمان نیز که رهبر معظم انقلاب این سیاست ها را ابلاغ فرمودند برای اقدام و عمل بوده است.

وی با طرح این سوال که چرا شعار اقتصادی همچنان محور نام گذاری سال جدید قرار می گیرد گفت: گر چه ما مشکلات متعددی در کشور داریم اما مهم ترین مشکلات که برای مردم ملموس است و همه از آن در رنج هستند مشکلات اقتصادی است، گر چه تلاش دولت بر این بود که از رکود خارج شویم اما همچنان در رکود عمیقی به سر می بریم و همچنان که رهبر انقلاب نیز در سخنرانی خود در مشهد مقدس مطرح فرمودند حدود 60 درصد صنعت ما دچار مشکلات جدی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بیکاری و مسئله افزایش قیمت ها موضوعاتی است که نشان می دهد مهم ترین مشکلات ما مشکلات اقتصادی است و تاکید رهبر معظم انقلاب  بر موضوع اقتصاد مقاومتی تاکید بر این است که قوای سه گانه اهتمام ویژه ای به اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: این که تحریم ها برداشته شود حق ما است اما این که بخواهیم مشکلاتمان را از این طریق حل کنیم اشتباه است و بر این اساسی که رهبر معظم انقلاب 2 سال گذشته سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ فرمودند هر چند اجرای این سیاست ها در میدان عمل جدی دیده نشده است.

 اقتصاد امروز ما در شرایطی قرار گرفته که رکود، تورم و بیکاری ممکن است شکل نهادینه پیدا کنند

در ادامه این بحث تاج گردون دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز درباره علت نام گذاری سال جدید با محوریت موضوع اقتصادی بیان داشت: همان طور که مستحضرید روند انتخاب نام گذاری سنوات گذشته که رهبر معظم انقلاب مطرح فرمودند مباحث اقتصادی بوده و دلایل اصلی نیز موضوعاتی است که آقای مصباحی مقدم به آن اشاره کردند.

وی با بیان این که اقتصاد ما امروز در شرایطی قرار گرفته که رکود، تورم و بیکاری ممکن است در آن شکل نهادینه پیدا کند گفت: این موضوع خطرناکی است، گر چه دولت با فعالیت هایی که در حوزه ضد رکودی انجام داده باعث شده که رکودی تا قدری متوقف شود اما این که بگوییم به رونق برگشته ایم چنین اتفاقی محقق نشده است.
جزیره عمل کردن در حوزه اقتصادی کشور مشکلاتی ایجاد کرده است

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که برخی بخش ها به موضوع اقتصاد مقاومتی انتزاعی نگاه می کنند تصریح کرد: جزیره عمل کردن اقتصاد یک سری مشکلات را برای کشور ایجاد کرده و هماهنگی بین قوا و تمام بخش ها در درون دولت یکی از فاکتورهای مهم در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومت است

 دولت عزم جدی برای اجرای اقتصاد مقاومتی ندارد

حجت الاسلام مصباحی مقدم در بخش دیگری از این بحث درباره این که مجلس، دولت و سایر دستگاه های مرتبط با اقتصاد در سال گذشته تا چه میزان اقتصاد مقاومتی را تحقق بخشیدند بیان داشت: آن اهتمامی که می باید برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی شاهد باشیم را از سوی دولت شاهد نیستیم.

وی یادآور شد: ما قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را دو سال پیش تصویب کردیم که می بایست اجرایی می شد اما آیین نامه های مربوط به این قانون هنوز تکمیل نشده است و طرح شبنم نیز که در راستای قانون مبارزه کالا و ارز در دولت پیشین اجرایی شده بود در این دولت توسط وزیر صنعت، کن لم یکن اعلام شد که این اقدام به نوعی قاچاق را رسمیت بخشید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که در بخش صنعت و معدن شاهد هستیم که بسیاری از شهرک های صنعتی ما خوابیده است اظهار داشت: نبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مربوط به سیستم بانکی می شود اما سیستم بانکی ما  قادر به پاسخگویی این نیاز نیست.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با بیان این که گفته می شود یک میلیارد تومان نقدینگی کشور است بیان کرد: اگر این نقدینگی داخل سیستم بانکی، سیستم بانکی با این منابع چه می کند در حالی که مدیریت اقتصاد و بانک های ما باید این منابع را به سمت تولید که زیرساخت اقتصاد مقاومتی است ببرند.

اقتصاد مقاومتی نباید به مقاومت سازی اقتصاد تعبیر شود

وی با تاکید بر این که در این دولت عزمی برای اجرای اقتصاد مقاومتی نمی بینم گفت: اقتصاد مقاومتی نیاز به فرهنگ مقاومت دارد و فرهنگ مقاومت باید فرهنگ عمومی جامعه باشد که در آن همه حس کنند باید مقاومت کنند.

وی با بیان این که بنده از این که اقتصاد مقاومتی را به مقاوم سازی اقتصاد تعبیر می کنند ناراحت هستم اظهار داشت: مقاوم سازی اقتصاد در همه جای دنیا معنی دارد اما اقتصاد مقاومتی اقتصادی برای مقاومت در برابر نظام سلطه جهانی و نظام استکبار است و اگر غیر از این باشد اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.

تاج گردون نیز با  رد ادعای حجت الاسلام  مصباحی مقدم مبنی بر نبود عزم جدی دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: قطعاً دولت ها تمایل دارند که بهترین شاخص ها از جمله رشد اقتصادی، افزایش درآمدها و کاهش نرخ بیکاری را داشته باشند اما این که دولت عزمی برای اجرای اقتصاد مقاومتی ندارد یا نمی خواهد و یا نمی تواند باید به صورت جدی مورد بحث قرار گیرد.

وی با بیان این که نمی شود گفت دولت عزمی در اجرای اقتصاد مقاومتی ندارد خاطر نشان ساخت: ضعف هایی در درون سیستم اجرایی کشور وجود دارد که خیلی از آن ها هم نهادینه شده و هم رهایی از گره های اجرایی ساده نیست و هم شاید نیازمند یک تغییرات اساسی در مدیریت و رفتارهای انسانی و حتی قوانین و نظارت ما هستیم.

 اقتصاد مقاومتی به معنی تقابل با کسی نیست

تاج گردون با تاکید بر این که مقاوم بودن اقتصاد به معنی تقابل با کسی نیست گفت: درست است که ما در یک تقابل با سلطه جهانی قرار داریم اما باید اقتصادمان را فارغ از نگاه های این چنینی مقاوم کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: دولت در آزاد سازی اقتصاد و کمک به بخش خصوصی نتوانسته خیلی موفق باشد و دخالت دولت در بخش صنعت و معدن بیشتر شده است.

تاج گردون با اشاره به این که بانک ها از وضعیت بسیار نامناسبی از نظر کفایت سرمایه قرار دارند ادامه داد: باید از تجربه تاریخی یکی دو دور گذشته استفاده کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه ششم توسعه ادامه داد: اشتباهاتی در دولت اصلاحات، دولت ششم و هفتم و دولت های بعدی صورت گرفت به طوری که مجلس ششم در پایان کارش با عجله برنامه ای را تصویب کرد که اشتباهات به ترتیب در مجالس دیگر و دولت های بعدی ادامه پیداکرد.

وی با اشاره به این که دولت، مجلس و نظام اجرایی و نظارتی کشور 6، 7 سال بود که سرگردان و گیج مانده بودند گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی تعریف و تنظیم شده است لذا باید مراقب بود تا اشتباهات گذشته صورت نگیرد.

تاج گردون با اشاره به این که اگر قرار است برنامه ششم توسعه تصویب شود بهتر است دولت خیلی مخالف نباشد اظهار داشت: باید در تصویب برنامه ششم هماهنگی وجود داشته باشد.

 انتظار معجزه از برجام را نباید داشته باشیم

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه مدت زمان لازم است تا مردم بتوانند اثرات برجام را ببینند گفت: در بحث آثار برجام افراط و تفریط شده است لذا انتظار معجزه از برجام را نباید داشته باشیم.

وی  با اشاره به این که برجام می تواند برخی از مسائل اقتصادی را حل کند افزود: نباید انتظار داشت که در کوتاه مدت اوضاع بهبود یابد.

تاج گردون با بیان این که ده سال بود که طرفین در حال راستی آزمایی یکدیگر بودند ادامه داد: دوره بلند مدت برجام ده ساله است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اولین اقدام برجام را به فروش رساندن نفت برای چرخاند اقتصاد کشور دانست و عنوان کرد: سال 95 سال خوبی خواهد بود لذا دولت ناگزیر است که در این مسیر حرکت کند.

 با کمک دولت باید شاکله برنامه ششم را تدوین کنیم

حجت الاسلام مصباحی مقدم در ادامه با اشاره به این که قرار نیست با دولت تقابل کنیم گفت: باید با کمک دولت بتوانیم شاکله برنامه ششم را تدوین کنیم.

وی با بیان این که در مجلس دهم حدود 200 نفر نماینده وارد عرصه خواهند شد که تجربه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را ندارد افزود: نمایندگان مجلس دهم پختگی مجلس نهم را ندارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برجام و اقتصاد مقاومتی در چه تناسبی با یکدیگر قرار دارند گفت: تبلیغات شد که برجام در سرخی را برویمان می گشاید اما این موضوع غلط است لذا باید اذعان داشت که برجام در گشایش اقتصاد کشور موثر خواهد بود.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به کاهش هزینه مبادلات خارجی افزود: طرف مقابل مطابق با برجام عمل نکرد و تخلفاتی را در این راستا انجام داد.

وی با اشاره به این که سرمایه گذاری خارجی نیازمند زمان است و حداقل ازامروز تا 4، 5 ماه دیگر زمان برای عقد قراردادها زمان لازم است بیان کرد: با بانک های کوچک اروپایی سوئیفت برقرار کرده ایم لذا نقل و انتقال های مورد نظر تجاری در حال انجام است.

 برجام هرگز به معنای کمک به اقتصاد مقاومتی نیست

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این که برجام هرگز به معنای کمک به اقتصاد مقاومتی نیست بیان کرد: بین اقتصاد مقاومتی و روابط خارجی ارتباطی نیست.

حجت الاسلام مصباحی مقدم با اشاره به این که در باید عزم جدی در دولت و مجلس  به وجود آید تا بتوانیم در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم افزود: مدیریت و بهره وری انرژی را باید مورد توجه قرار داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار