28 میلیون متر مکعب در طرح های تغذیه مصنوعی باشت ذخیره می شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: سالیانه 27 میلیون و 600مترمکعب آب در پشت سد تنگ تیز و پخش سیلاب آبدهگاه ذخیره می شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج،سامان گرجی با اشاره به حداقل سه دوره آبگیری طرح پخش سیلاب آبدهگاه افزود:ظرفیت هر دوره آبگیری این طرح هشت میلیون و 300 متر مکعب آب است.
وی اظهار کرد: 80 درصد از ذخیره آب طرح پخش سیلاب آبدهگاه یک هفته پس از ذخیره به درون زمین نفوذ می کند و به تقویت سفره های زیرزمینی کمک می کند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت بیان کرد: طرح پخش سیلاب آبدهگاه سال 1388 در زمینی به مساحت 81 هکتار با بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار اجرا شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باشت گفت: پروژه آبخوانداری پخش سیلاب آبدهگاه شامل 17 حوضچه ذخیره آب است که باند محصور شده هر حوضچه به 800 متر مربع می رسد.
گرجی افزود:مجموع طول باندهای این طرح حدود 13.8 کیلومتر و ارتفاع هر حوضچه دو و نیم متر است.
وی افزود: سد تنگ تیز باشت با ارتفاع مفید 15 متر و طول سرریز 40 متری با دبی دوره بازگشت 50 ساله طراحی شده است.
گرجی تصریح کرد: این پروژه در سال 1388با اعتبار هشت میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
وی بیان کرد: این سد می تواند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه دارد، که منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ ها، گلخانه ها و اراضی کشاورزی است.
گرجی بیان داشت: این سد سالیانه چهار دوره آبگیری دارد که در هر دوره 600 هزار متر مکعب آب ذخیره سازی می کند.
وی گفت: پروژه های آبخیزداری این شهرستان علاوه بر ذخیره آب باعث جلوگیری از تخریب اراضی، کاهش رسوبات و افزایش سفره های زیر زمینی شده است.
شهرستان 21هزار نفری باشت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
 
انتهای پیام /ف
برچسب ها: سد سازی ، ذخیره سازی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.