وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از شاخص هایی که آموزش و پرورش‌های دنیا را با آن می‌سنجند آموزش و پرورش دختران است گفت: بیش از نیمی از فرهنگیان کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در دومین همایش یاس مهربانی به مناسبت بزرگداشت مقام زن که در سالن حجاب مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری امروز در حال برگزاری است،  دکتر علی‌اکبر فانی وزیر آموزش و پرورش ضمن بیان نکات و احادیثی از ائمه و بزرگان در خصوص حضرت فاطمه زهرا (س) و اسوه بودن این حضرت برای تمام مردان و زنان و حتی امامان بیان کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) اسوه زنان و مردان و ائمه معصومین و به خصوص امام عصر عج الله تعالی فرجه‌الشریف است. 

وی ادامه داد: در اسناد مربوط به سند تحول نظام آموزش و پرورش کشور آمده است که 4 عامل اصلی و مهم خانواده، حاکمیت‌(از طریق مدارس) رسانه و نهاد و سازمان‌های غیردولتی از ارکان تربیت در عصر معاصر هستند که تاثیر عمده‌ای را در تربیت نسل دارند.
 
وی بیان کرد: توفیق در آموزش و پرورش رسمی نیازمند مشارکت والدین و خانواده‌ها است و اگر خانواده‌ها همراه نظام تعلیم و تربیت رسمی نباشند، تربیتی شکل نمی‌گیرد.در واقع تعارض بین خانواده و آموزش و پرورش رسمی می‌تواند آثار مخربی در فرآیند تعلیم و تربیت ایجاد کند لذا آموزش و پرورش بدون حضور فعال خانواده‌ها قادر به تعلیم و تربیت نیست . 

وی در خصوص نقش مادران در شکل‌گیری شخصیت و تربیت کودکان به خصوص در قبل از سن دبستان عنوان کرد: نقش مادران در این سن نقش بسیار منحصر به فردی است و متون اسلامی و تحقیقات جهانی به این نقطه رسیده‌اند که شخصیت فرزند تا هفت سالگی شکل می‌گیرد و این شکل‌گیری در دامان مادران در خانواده است. 

وی با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش دختران اظهار داشت: یکی از شاخصهایی که آموزش‌ و پرورش‌های دنیا را با آن می‌سنجند، آموزش و پرورش دختران است که شامل سهم آنها از آموزش و پرورش و درصد تحت پوشش قرار گرفتن آنها است و لذا افتخار این را داریم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت این پیروزی و غیره وضعیت نسبتا خوبی را در آموزش و پرورش دختران در دنیا داشته باشیم. 

وی افزود: هدف اول در آموزش و پرورش دختران تربیت آنها است که در واقع تعلیم و تربیت دختران موضوعیت دارد و هدف دوم که کم اهمیت تر از هدف اول نیست، این است که دختران مادران آینده هستند و اگر خوب تربیت شوند نسل آینده خوب تربیت می‌شود. بنابراین به دلیل این دو هدف آموزش و پرورش دختران نسبت به آموزش و پرورش پسران از اهمیت بالاتری برخوردار است. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش آموزش و پرورش در رابطه با تربیت دختران و استفاده از توانمندی آنها گفت: معاصر سازی شخصیت حضرت زهرا (س) توانمندسازی همکاران فرهنگی،‌استفاده از توانمندی‌های همکاران فرهنگی زن،‌ از جمله وظایف و نقش های آموزش و پرورش در رابطه با فعالیت دختران است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: معاصر سازی شخصیت حضرت زهرا (س) یک پروسه‌ای است که باید تمامی قسمت‌های آموزش و پرورش نسبت به آن اقدام کنند. ما باید رفتار آن حضرت را با واقعیت‌های امروز تطبیق دهیم و باز تعریفی از آن رفتار در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت ارائه دهیم. همچنین توانمندسازی همکاران فرهنگی بسیار مهم است چرا که بیش از نیمی از فرهنگیان کشور را زنان تشکیل می‌دهند و استفاده از توانمندی و پتانسیل آنها بحثی است که همواره مورد تاکید رئیس جمهور و مورد عنایت دولت تدبیر و امید بوده و خواهد بود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار