در ایام نوروز حدود 72 هزار و 300 نفر از زائران نوروزی از موزه های آستان قدس رضوی بازدید کردند.

بازدید بیش از 72 هزار نفر از زائران نوروزی از موزه‌های آستان قدس رضویبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از خراسان رضوی؛ معاون امور موزه‌های سازمان آستان قدس رضوی گفت: در یازده روز ابتدایی سال جدید حدود 72 هزار و 300 نفر از سر تا سر دنیا از این مجموعه بازدید کردند که موزه مرکزی، گنجینه قرآن و نفایس و گنجینه هدایای رهبری  و همچنین موزه مردم‌شناسی به ترتیب بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را به خود اختصاص دادند.

علی سوزنچی افزود: با توجه به حجم بالای بازدیدکنندگان این موزه‌ها در ایام تعطیلات نوروز برای رفاه حال زائران ساعات بازدید از موزه مرکزی در هفته دوم تعطیلات نوروزی با سه ساعت افزایش به 8 تا 22 تغییر یافت.

وی این مرکز را با 16 گنجینه تخصصی در چهار ساختمان مستقل و 16 هزار متر مربع فضای نمایشی، یکی از غنی‌ترین موزه‌های منطقه برشمرد و گفت: در این مجموعه بیش از 7 هزار شیء تاریخی، هنری و فرهنگی منحصربه‌فرد به نمایش گذاشته شده است.

معاون امور موزه‌های سازمان آستان قدس رضوی افزود: موزه قرآن و نفایس اولین موزه قرآن جهان با ماهیت دینی و هنری می باشد که از برجسته‌ترین آثار به نمایش درآمده در این موزه، قرآن‌های منسوب به دستخط ائمه اطهار (ع) است.

سوزنچی گفت: همچنین گنجینه هدایای مقام معظم رهبری شامل بخشی از دیدنی‌ترین هدایای سران و شخصیت‌های برجسته ایرانی، خارجی و ارادتمندان به مقام معظم رهبری است که در چندین دوره، توسط معظم‌له به این موزه اهدا شده است.

وی موزه فرش را یکی از معدود موزه‌های تخصصی فرش در دنیا عنوان کرد و افزود: در این موزه تعداد 102 تخته از نفیس‌ترین فرش‌ها از دوره صفوی تا عصر حاضر به نمایش درآمده و این درحالی است که بسیاری از این فرش‌ها در سطح دنیا منحصر به فرد است.

معاون اداره موزه‌های سازمان آستان قدس رضوی گفت: گنجینه‌های تمبر، سکه، اسکناس، تاریخ حرم، سلاح، ظروف، نجوم، مدال، هنرهای تجسمی، ساعت، صدف و موجودات دریایی از دیگر گنجینه‌های دیدنی این موزه است که بسیاری از اشیای به نمایش درآمده در هریک از آن‌ها در نوع خود بی‌نظیر و یا کم‌نظیر است.

سوزنچی افزود: موزه مردم‌شناسی یکی از دیدنی‌ترین موزه‌های کشور از جهت بنا و سبک معماری حمام‌های قدیمی است و از نکات منحصربه‌فرد این موزه، وجود سیزده لایه نقاشی بر روی سقف آن است که اولین لایه از دوره صفویه و آخرین آن مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی اول است و هنرمندان هر عصربدون پاک کردن نقاشی پیشین، بر روی آن نقاشی جدیدی کشیدند.

انتهای پیام//


 

برچسب ها: موزه ، بازدید ، نوروزی ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.