رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو گفت: رنگ‌های خوراکی از جمله تقلبات بزرگ در حوزه غذا به شمار می‌روند.

حسین رستگار رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص رنگ‌های خوراکی بیان کرد: تقلب در رنگ‌های خوراکی به دلیل گران بودن قیمت آن‌ها می تواند از جمله بزرگترین تقلبات این حوزه محسوب می شود.

وی با بیان این که به طور کلی افزودنی‌ها شامل اسانس، طعم دهنده‌ها، رنگها و ... می شود، عنوان کرد: رنگ‌های خوراکی به عنوان افزودنی محسوب می‌شوند که در مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها هم طبیعی‌اند و هم مصنوعی.

رستگار با اشاره به این که برخی از این رنگ‌ها‌ی خوراکی به دلیل نداشتن گرید غذایی غیر مجاز هستند‌، گفت: برخی از رنگ‌های خوراکی مانند تارتارازین خطرناک هستند زیرا می توانند به سرطان منجر شوند. البته سرطان زایی این مواد به ژنتیک فرد بستگی دارد و در واقع میزان صدمه در افراد مختلف متفاوت است.

وی ادامه داد: برای نظارت روی رنگ‌های خوراکی کمیته ماده 12 وجود دارد که مشخص می کند کدام رنگ خوراکی می تواند در کدام ماده غذایی مصرف شود. گاهی نوعی رنگ در ماده ای استفاده می شود اما در ماده دیگری منع مصرف دارد.

رئیس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در مورد رنگ زعفران اظهار کرد: رنگ‌های خوراکی در محیط های زیادی از جمله شیرینی فروشی و رستوران ها استفاده می شوند. زعفران یکی از افزودنی‌هایی است که به دلیل گران قیمت بودن مورد تقلبات متعددی قرار می‌گیرد و در برخی موارد از مواد دیگری مانند زرد چوبه، دختر خواب( یکی از رنگ های مصنوعی است که به جای زعفران استفاده می شود)، سانست یلو(رنگ خوراکی غیرمجاز) و ... به جای آن استفاده می شود.

وی اضافه کرد: به صورت کلی دقت در رنگ‌ها باید افزایش یابد زیرا یکی دیگر از تقلبات در این زمینه این است که گاهی رنگ مصرفی در ماده غذایی با برچسب نصب شده روی آن مطابقت ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار