نمی توان بطور کلی خطر داعش را در افغانستان نادیده گرفت، اما تصور نمی کنم داعش در افغانستان پایگاه مستحکمی داشته باشد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، عبدالکریم پاکزاد چندی پیش به دعوت وزیرخارجه عراق و مجلس اعلای این کشور بعنوان مسئول روابط بین المللی حزب سوسیالیست فرانسه به عراق سفر کرد، وی همچنین بعنوان پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک فرانسه کنفرانسی تحت عنوان "شرق میانه بعد از معاهده اتمی و داعش” در بغداد ارائه کرد.

پاکزاد  پیرامون وضعیت کنونی عراق و افغانستان اظهار داشت : در ابتدا برای اینکه جواب درست باشد باید تذکر بدهم که بکار بردن اسم داعش روی این حرکت تروریسی درست نیست؛ این سازمان بعد از تجاوز آمریکا به عراق بوجود آمد.

وی افزود : در ابتدا گروه ها ی کوچکی بودند که در اوایل سال ۲۰۰۶ سازمان القاعده درعراق را بوجود آوردند و چند سال بعد به دولت اسلامی عراق تغییر نام دادند و زمانیکه در اوایل سال ۲۰۱۲ بر خلاف اراده  الظواهری وارد جهاد درسوریه شدند، اسم خود را دولت اسلامی عراق و شام یا سوریه (داعش) گذاشتند. گروه تروریستی داعش بعد از تصرف شهرموصول در جون سال ۲۰۱۴  خلافت اسلامی یا دولت اسلامی را اعلام کرد و ابوبکر البغدادی را بحیث خلیفه معرفی کردند. از لحاظ اکادمیک ما بایست اسم این سازمان را طوریکه هست بنامیم و کلمه داعش نباید استعمال شود مگر برای تفهیم موضوع.

دکتر پاکزاد بیان داشت: داعش با استفاده از قدرت نظامی که محصول کمک های خارجی بخصوص عربستان سعودی و قطر بود و با بهره برداری از نارضایتی قبایل عرب سنی توام با ضعف ارتش عراق بود، "موصل” شهر سنی مذهب و یکی از پایگاه های مهم رژیم صدام حسین را به سادگی اشغال نمود و دامنه نفوذ خود را با سرعت بطرف جنوب توسعه داد، هدف اصلی این گروه تروریستی سرنگونی "قدرت شیعه” در بغداد بود.

این آگاه سیاسی در ادامه سخنانش بیان داشت : ایران، فرانسه و آمریکا با سرعت از یک سو از سقوط کردستان عراق و از سوی دیگر از سقوط بغداد جلوگیری کردند.

وی با اشاره به تاثیرات سایر کشورها در بحران عراق، عنوان کرد : ایران در ایجاد نیروهای دفاع مردمی شیعه و آمریکا و فرانسه برای تنظیم، تربیت و تسلیح دوباره ارتش فعالیت نمودند، از لحاظ سیاسی نخست وزیرعراق نوری المالکی که مسئول شکست نظامی شمرده می شد و عامل مهم خصومت میان شیعه ها و سنی ها و اختلاف میان شیعه ها و کرد ها بود، تحت فشار متحدین عراق مجبور به استعفا شد و جای خود را به العبادی که مرد مورد احترام و متعادل است گذاشت.

وی در ادامه تصریح کرد : ناگفته نماند که این تغییرات مورد حمایت مرجعیت نیز بود. به این ترتیب سیاست تعادل با عرب های سنی تا حدی به اجرا در آمد، العبادی ده کرسی وزارت را به شمول وزارت دفاع به عرب های سنی واگذار نمود، به تدریج نیروهای دفاعی سنی مانند زمان تسلط امریکا دوباره عرض وجود نمودند و پیشمرگه های کرد نیز خوبترمسلح شدند، کردهای ترکیه در برابر دولت اسلامی در کوه سنجر برای دفاع یزیدی ها پیروزی هایی بدست آوردند.

دکتر پاکیزاد یادآور شد : ارتش عراق در ماه جون سال قبل شهر تکریت را با کمک نیروهای دفاع وطنی شیعه آزاد نمود، چهار ماه قبل نیز شهر الرمادی را دوباره فتح نمودند و درماه گذشته شهر حیت را تصرف کردند. فعلآ آمادگی برای باز پس گرفتن موصل در جریان است، ناگفته نماند که کمک هوایی نیروهای بین المللی، در واقع به طور عمده امریکا و همچنین فرانسه، دراین پیروزی ها سهم مهم داشت، این واضح است که فشار امریکا روی عربستان سعودی در اتونومی برخی از قبایل عرب سنی نیز بی تاثیر نبوده است.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی از یک جنگ داخلی در عراق جلوگیری کردند

دکتر عبدالکریم پاکزاد در بخش دیگری از سخنانش گفت : هنوز از متحد کردن اعراب شیعه و سنی صحبت کردن زود است، ولی آنچه که مسلم است اینست که مرجعیت شیعه و بخصوص "حضرت آیت الله العظمی سیستانی” در جلوگیری از بروز یک جنگ داخلی خانمان سوز، بویژه در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ و حتا بعد از آن در برابر حملات انتحاری القاعده و سپس ” داعش ” در مساجد، بازارها که منجر به کشتن صدها نفر می شد و قطعا گردان های شیعه مقابله بمثل می نمودند، جلوگیری نمود.

 

وی تصریح کرد : در ملاقات هایی که داشتم سیاستمداران عرب سنی به نقش مثبت مرجعیت اعتراف می نمودند؛ ولی سنی ها از احزاب سیاسی شیعه هنوز ناراضی اند. این تحلیلگر مسایل سیاسی در ادامه گفت : در مقابل، علمای سنی آن نفوذی را که مرجعیت در میان شیعه ها دارند، ندارند. بعلاوه رهبران قبیلوی دولت اسلای هنوز نفوذ قابل ملاحظه ای دارند، از سوی دیگر نفوذ عربستان سعودی در میان سنی ها امرآشکار است؛ هم از لحاظ سیاسی و هم از لحاظ مذهبی.

 

وی در پاسخ به اینکه بحران کنونی عراق چه تاثیری بر روند مبارزه علیه تروریسم و داعش دارد، عنوان کرد : در زمان اقامت من در عراق این بحران سیاسی به اوج خود رسید، زیرا مقتدی صدر امر محاصره "منطقه سبز” جاییکه تمام قدرت سیاسی، ریاست جمهوری، نخست وزیری، وزارت ها، سفارت امریکا و … قرار دارد را صادر کرد. سرانجام از طریق مذاکره طرفداران او از محاصره کامل صرفنظر کردند تا نیروهای ارتش که برای محافظت "منطقه سبز” آمده بودند  دو باره به جبهه بر گردند.

وی عنوان کرد : بحران سیاسی عراق محصول قانون اساسی بعد از سقوط صدام حسین و تقسیم قدرت روی ملاحظات قومی و مذهبی است، کردها در سیستم فدرال عراق یک دولت خود مختار را ایجاد کردند تا حدی که مستقیمآ با کمپنی های خارجی قراردهای نفتی امضا می کنند. عرب های سنی که در غرب عراق در مناطق عاری از نفت زندگی می کنند این سیستم را علنی نمی کنند. گذشته از این سیستم سیاسی نادرست، تشکیل دولت بر اساس تقسیم بندی میان احزاب دولت را نه تنها فلج کرده بلکه فساد مالی را توسعه داده است. 

دکتر پاکزاد بیان داشت : از این نگاه عراق با افغانستان شباهت دارد، در این اواخر فاش شد که میلیون ها دالر در زمان عقد قراردادهای نفتی به جیب مسئولین عالیرتبه عراق سرازیر شده است، با پایین آمدن قیمت نفت بار این فساد روی شانه مردم سنگینی می کند.

این آگاه امور سیاسی بیان داشت : برای اصلاح امور نخست وزیرهمگام با مطالبات مردم و تظاهر کنندگان، پیشنهاد یک دولت تکنوکرات یا متخصص و کاردان را داده است، چنین دولتی قدرت احزاب سیاسی و قومی را تضعیف می کند ولی دولت را بکار می اندازد.

وی متذکر شد : در حال حاظر علیرغم حمایت مرجعیت از رفرم هایی که به فساد پایان ببخشد و علیرغم جنبش های توده ای که حتی مقتدی صدر که ۳۲ وکیل در پارلمان دارد و دو وزیر در دولت، اقای العبادی موفق نشده است رفرم هایش را عملی کند، احزاب سیاسی و قدرتمندان در حال حاظر از اجرای آن ممانعت می کنند.

داعش در افغانستان توانایی رشد مانند سوریه و عراق را ندارد

دکتر پاکزاد در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به وضعیت موجود در افغانستان، اظهار داشت : عوامل داعش یا "ولایت خراسان دولت اسلامی” مطابق به دسته بندی البغدادی، بیشتر از مردمان محلی تشکیل شده اند و پایگاه مستحکمی در افغانستان ندارند.

 وی افزود : عده ای از آنها اعضای سابق "حرکت طالبان پاکستان” اند که زیر حملات ارتش پاکستان به افغانستان پناهنده شده اند و برخی دیگر آنهایی هستند که مخالف روند صلح می باشند.

دکترپاکزاد عنوان کرد : داعش در افغانستان توانایی رشد مانند سوریه و عراق را ندارد، پاکستان سرانجام تصمیم گرفت که بر ضد "حرکت طالبان پاکستان” و گروه های اقمار آن لشکر و جیش بجنگند، در افغانستان طالبان با آنها تضاد شدید دارند و این تضاد نه تنها محصول اختلاف میان القاعده و داعش است، بلکه طالبان ادعای به قدرت رسیدن از طریق مذاکره را دارند، ولی بعضی گروهک های داعش بخصوص درجنوب و در شمال از طرف طالبان بر ضد هزاره ها استعمال می شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار