در سال گذشته ۹۰درصد چاه های آب کشاورزی شهرستان دامغان ، هوشمند سازی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، علی خراسانی مدیر امور آب دامغان گفت:  30میلیون متر مکعب منابع آبی دامغان بی رویه مصرف می شوند، و از مجموع چاه های آب شهرستان دامغان ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب برداشت می شود که با نصب کنتور های هوشمند این میزان به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.
وی با اشاره به  اینکه برداشت بی رویه مشکلاتی را برای ذخیر ه آب در پشت سد و نیز مشکل کم آبی در اراضی پایین دست را در سال های آینده به وجود خواهد آورد، اظهار داشت : از سوی دیگر باید در نظر داشت که در بالا دست سد شهید شاهچراغی دامغان ۶۰۷ هکتار اراضی کشاورزی و ۳۹۰ هکتار باغ وجود دارد که سالانه ۹۰ میلیون متر مکعب آب برای این اراضی و باغات برداشت می شود .
مدیرامور آب دامغان از برداشت سالانه ۱۹ میلیون و ۹۹۰ هزار لیتر آب از سطح مخزنی این شهرستان خبر داد و گفت: حجم تنظیمی سد شاهچراغی ۳۲ میلیون متر مکعب و ذخیره آن ۲۱ میلیون متر مکعب است.
خراسانی با بیان اینکه سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان در سال ۸۴ شروع به آبگیری کرد، اظهار داشت: میزان بارندگی از بالا دست سد طی یک سال گذشته به میزان ۶۰ میلیون متر مکعب از ایستگاه های کلاته رودبار، دیباج و آستانه ثبت شده که بخش زیادی از آن وارد سد شده است.
وی افزود: سد مخزنی شهید شاهچراغی دامغان از نوع سنگریزه ای با هسته رسی و با تاجی به طول ۴۴۶ متر و ۵.۵۵ متر ارتفاع از بستر رودخانه است و از چشمه علی برای اراضی کشاورزی دشت جنوبی دامغان تغذیه می شود از سوی دیگر جلوگیری از خسارت سیلاب شمالی هدف ساخت این سد بیان می شود.
انتهای پیام / د

برچسب ها: تجهیز ، کنتور ، دامغان ، هوشمند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.