کارشناسان معتقدند که دولت در حوزه نساجی می بایست از نظر صنعتی و اقتصادی برنامه مدونی در جهت توسعه این صنعت کاربردی درنظر گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نقش صنایع در اقتصاد بر هیچ‌کس پوشیده نیست و در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران نیز علی‌رغم وجود منابع عظیم نفتی و فرآورده‌های تولیدی از آن، هم‌چنان بیش از 20 درصد از سهم ارزش‌افزوده تولید شده در کشور به صنعت تعلق دارد.

در این میان، صنایع تولید منسوجات و پوشاک از اهمیت ویژه‌ای برخورداند بطوریکه می‌توان اذعان نمود مسیر صنعتی شدن کشورهای پیشرفته از رشد و توسعه صنایع نساجی آن‌ها نشأت گرفته و در واقع تولید منسوجات مختلف راه را برای صنعتی شدن آن‌ها هموار کرده است.

صنايع نساجي در کشورهاي توسعه يافته از ديرباز نقش تعيين کننده اي در رشد و شکوفايي صنعتی آنها ايفا است، بگونه اي که اين کشورها بخشی از موفقيت های خود را مديون گسترش اين صنعت در مراحل اوليه صنعتی شدن می دانند.

اما این صنعت در کشور ما با وجود آنکه از قدمت بالایی برخوردار بوده و يکي از مهمترين بخشهاي اشتغال زای کشور است نتوانسته سهم واقعی خود را از اقتصاد بدست آورد.

صنعتی که می تواند کشور را  از بحران بيکاری نجات دهد و درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غير نفتی که مهمترين هدف اقتصادی کشور است را افزایش دهد این روزها با رکود دسته و پنجه نرم می کند.

در همین ارتباط مهدی اسلام پناه کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سیاستمداران درحوزه صنعتی و اقتصادی باید برنامه ای را در سال های آتی برای این صنعت درنظرگیرند، افزود: بهبود در وضعیت کسب و کار می تواند به این بخش کمک کند.

وی ادامه داد: صنعت نساجی باید در صدر اولویت توسعه صنعتی کشور قرار گیرد که این امر با تحقق اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.

به گفته این کارشناس نساجی، این صنعت سال گذشته را در رکود تورمی بسر برد.

نقش پررنگ قاچاق در صنعت نساجی 

در ادامه مجیدرضایی کارشناس اقتصادی نیز دراین باره گفت: متاسفانه در حوزه نساجی نقش قاچاق پررنگ بوده و این امر بازار داخل و قیمت ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: تا زمانی که وضعیت قاچاق درکشور حل نشود و این وضع سروسامان نگیرد وضعیت نساجی به این منوال پیش خواهد رفت.

به گفته این کارشناس اقتصادی از عواملی که سبب کاهش سودآوری کاذب قاچاق و ریشه کن شدن آن بویژه در بخش نساجی می شود، آزادشدن نرخ ارز است. 

در صنعت نساجی باید رکود حل شود

در ادامه پرویز حسابی دیگر کارشناس اقتصادی درخصوص وضعیت  صنعت نساجی گفت: تا زمانی که رکود حل نشود چه در خصوص وضعیت نساجی چه در بقیه بخش های صنعتی ،بهبودی را شاهد نخواهیم بود.

وی در ادامه اظهار داشت: وضعیت صنعت نساجی و بقیه صنایع در مقایسه با سال های گذشته  هیچ تغییری نکرده و حتی  وضعیت بدتر از سال های گذشته است.

حسابی در ادامه تصریح کرد: باتورم موجود درکشور نمی توان به رونق تولیدی امید داشت. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار