اتمام رتبه‌بندی دانشگاه‌های دولتی/ اتاق فکر و توسعه فضای مجازی جزو مهم ترین برنامه ها

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: مقاوم سازی و کارآمدی اقتصاد و حضور موثر در عرصه‌های بین المللی و جذب دانشجوی خارجی جزو مهمترین برنامه‌های وزارت علوم در سال 95 است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی صبح امروز (پنجشنبه) در کنگره ملی آموزش عالی در دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: پیشنیاز بهبود وضعیت آموزش عالی تعامل قوه مقننه با آموزش عالی است، همچنین ایجاد اتاق فکر و توسعه فضای مجازی جزو مهم ترین برنامه ها است و باید در این همایش به شناخت چالش‌ها و  راهبردها برسیم که مستلزم یک مدیریت و انگیزه جدی است. اگر انگیزه جدی نباشد هیچ کنگره ای اجرایی نمی‌شود.

شریعتی نیاسر در ادامه اظهار داشت: ما تقریبا 2 هزار و 850 مرکز دانشگاهی در کشور داریم که 71 درصد از آنها دولتی و 29 درصد غیر دولتی است و از 75 هزار هیئت علمی که داریم،42 هزار نفر از آنها در دانشگاه های دولتی و بقیه در غیر دولتی مشغول هستند. در حال حاضر 4 میلیون و 800 هزار دانشجو داریم که تقریبا 25 برابر اوایل انقلاب است. 

معاون آموزشی وزارت علوم گفت:از مجموع مراکز آموزش عالی سهم موسسات غیر دولتی 8.6 درصد، پیام نور 16.3 و دانشگاه‌ اصلی ما که بار کیفیتی بهتری دارد 13.6  است و بیشترین سهم در اختیار دانشگاه آزاد است. 59 درصد از دانشجویان ما در مقطع کارشناسی، 15 درصد کارشناسی ارشد و کمتر از 2 درصد در دکتری مشغول به تحصیل هستند که بیشترین دانشجویان ما در حوزه علوم انسانی مشغول به تحصیل می باشند که با مشکلات عدیده ای روبرو هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از سال 84 تا 94 تغییرات کمی در حوزه علوم انسانی وجود داشته است گفت: در علوم پایه و کشاورزی توسعه نداشتیم،در برنامه ششم توجه به علوم پایه مد نظر است و ما یکسری کشورهای هدف داریم که در جهان سوم هستند که تاثیر متقابل با آنها داریم و یکسری کشورهای استراتژیک وجود دارد که می‌توانند به ما در ارتقای دانش و فناوری کمک کنند. 

وی ادامه داد: دستیابی به مقام اول علم و فناوری در جهان اسلامی و فراتر از این جایگاه رفتن،‌افزایش ظرفیت خارجی، تقویت و همکاری با دانشگاه‌های جهان اسلام و گسترش همکاری‌های علمی از دیگر اهداف ما است. 

شریعتی در خصوص ارتقای کیفیت آموزش عالی عنوان کرد: برای ارتقای کیفیت سازمان‌دهی موسسات، متوازن‌سازی هرم دانشجویان، حمایت بخش خصوصی، متناسب سازی جمعیت دانشجویان و متوازن سازی آموزش عالی در استان‌ها مورد اهمیت است. 

وی در خصوص هماهنگی بین برنامه‌های آموزش عالی با نیازهای اجتماعی با اشاره به ماموریت گرا بودن دانشگاه‌ها افزود: تحول در برنامه ریزی درسی، تنوع بخشی به مدارک تحصیلی،‌تناسب هدفمند تحصیل با اشتغال،‌ماموریت گرایی و تقویت ارتباط با بخشهای اقتصادی، باید مورد توجه قرار گیرد. 

دکتر نیاسر در خصوص حضور موثر در عرصه‌های بین المللی بیان کرد: در این زمینه شناسایی کشورهای هدف و استراتژیک ، همکاری مشترک بین‌المللی، تبادل استاد و دانشجو، توجه به دانشجویان برتر، و جذب دانشجوی خارجی، حائز اهمیت است. 

 وی در خصوص طرح آمایش خاطر نشان کرد: این طرح در آخرین سه شنبه سال 94 تصویب شد و امیدواریم نظام یکپارچه پذیرش و سنجش، ماموریت‌گرایی، تفویض رفتار، مدیریت منطقه‌ای، نظام جامع آموزش مهارتی، ارتقای کیفیت نظارت و سطح بندی( این کار در موسسات غیر دولتی انجام شده) در آینده ای نزدیک حاصل شود.

وی با اشاره به ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های ماموریت‌گرا مورد توجه وزارت علوم هستند در واقع دانشگاه‌هایی که با هدف خاص دانشجو پذیرش می‌کنند و برای دانشجویان خود شغل تعریف می‌کنند مورد حمایت وزارت علوم قرار دارند . دانشگاه‌ها نباید انتظار داشته باشند با صرف داشتن یک استاد بتوانند رشته‌ای جدید تاسیس کنند و رشته‌ها باید متناسب با بازار کار جامعه باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم در پایان با اشاره به سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی گفت: سطح‌بندی دانشگاه‌های دولتی به جمع‌بندی نهایی رسیده است. بر این اساس دانشگاه‌ها به چهار سطح تقسیم می‌شود و نتایج نهایی بعد از تنفیذ وزیر اعلام خواهد شد.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار