نشست رسانه‌ای دومین جشنواره «روحانی و سینما» در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست رسانه‌ای دومین جشنواره «روحانی و سینما» با حضور حجت‌الاسلام علی سرلک دبیر جشنواره و سجاد کریمان مجد دبیر اجرایی صبح امروز در تالار استاد محمدحسین فردی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

علی سرلک در این نشست اظهار داشت: خاستگاه برگزاری این جشنواره دغدغه‌ها، ناهنجاری‌ها و عصبانیت‌هایی است که از تجربه نزدیکی روحانیت و سینما به وجود آمده بود. هر چند در مواقعی آن هم به صورت مقطعی اتفاقات خوبی میان این دو قشر افتاد، اما به هیچ عنوان کافی نبود. به همین دلیل این دغدغه سبب شد تا به طور جدی به موضوع نزدیکی روحانیت و سینما بپردازیم. دو سال قبل اولین دوره جشنواره برگزار شد که خدا را شاکریم بازخوردهای خوبی را از آن دریافت کردیم و اوج استقبال، بیان رهبر انقلاب در این خصوص بود. در آن زمان هم از جانب حوزه و هم از طرف سینما اقدامات خوبی انجام شد.

سرلک افزود: با همان رویکرد، امسال نیز در روز 27 فروردین یعنی جمعه همین هفته، دومین دوره این جشنواره برگزار خواهد شد.

سرلک در خصوص حواشی و جذابیت‌های حضور یک روحانی در فیلم‌های سینمایی ابراز داشت: هنگامی که سوژه روحانی به سینما نزدیک می‌شود، موضوع برای مخاطب جذاب است اما برای نزدیک شدن به این موضوع و ساخت فیلم، باید یکسری الزامات رعایت شود. حافظه روحانیت، نسبت به سینما حافظه آسیب‌خورده‌ای است اما ما روحانیون باید بدانیم که هیچ توجیهی برای جدایی از سینما در این عصر وجود ندارد و ما می‌خواهیم سوء‌تفاهم میان این دو قشر را برطرف کنیم. البته سینماگران برای رفع این سوء‌تفاهم میان حوزه و سینما باید حواشی‌ و چالش‌های اطراف خود را از بین ببرند.

سرلک همچنین در خصوص تأخیر در برگزاری جشنواره گفت: علت تأخیر این جشنواره مسائل مالی و فنی بود و دلیل خاص دیگری نداشت.

در ادامه این نشست کریمان مجد دبیر اجرایی جشنواره در خصوص نحوه برگزاری آن گفت: جشنواره امسال در سه بخش فیلم داستانی بلند، فیلم مستند و فیلم تلویزیونی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بخش فیلم داستانی از سال 57 تا امروز تمام آثاری که یک روحانی در آن نقش تعیین‌‌کننده‌ای داشته، 48 فیلم بوده است که از میان آن‌ها 13 فیلم کاندیدا شده است. «مارمولک»، «طلا و مس»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» از معروفترین این آثار است. همچنین داوران این بخش پرویز شیخ طادی، مجتبی راعی، منوچهر شاهسواری، دکتر صادقی و دکتر جعفری هستند. در بخش فیلم تلویزیونی 37 اثر از ابتدای پیروزی انقلاب با محوریت روحانیون در تلویزیون پخش شده است که از میان آنها 12 اثر برگزیده شدند. «پرده‌نشین» و «دودکش» از آثار معروف مجموعه‌های تلویزیونی است. داوران این بخش هم «بهروز افخمی»، «سهیل جهان بیگلری» و «حجت‌الاسلام شهاب مرادی» هستند. در بخش مستند نیز از میان 139 اثر که از سال 92 تا امروز روحانیون در آن حضور داشتند، پنج فیلم کاندیدای داوری شده است. داوران این بخش حسن یزدی، سلیم غفوری و وحید چاوش هستند.

کریمان مجد همچنین در خصوص جوایز این دوره و کم و کیف اهدای آن ابراز داشت: در این دوره پنج جایزه به آثار منتخب داده می‌شود. بهترین فیلم از نگاه دبیر جشنواره، بهترین فیلم داستانی بلند، بهترین فیلم مستند و بهترین بازیگر نقش روحانی. همچنین میزان هر جایزه، چهار سکه بهار آزادی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار